• Emma 761

Tips om potträning

Tjo gott folk!
    Jag har en 3 årig son som jag kämpar med att avvänja vid blöja, i alla fall på dagen.
    När vi började lite smått i våras så hade han inget direkt intresse för det men så i somras så verkade det som om det lossnade och han kom själv och sa innan det var dax att han ville på toa men nu för några månader sedan så vart det tillbaka till ruta 1.
    Han vill ha blöja hela tiden och totalvägrar att gå på toa eller ha kalsonger på sig när vi frågar om vi ska försöka vara utan blöja idag.
    Så har ni några tips på hur man ska kunna övertala honom. Eller hur gjorde ni när ni pottränade era barn?

• Svar på tråden Tips om potträning
  • bollanmollan

vår son blir 3 år om 2 månader och är likadan. Jag försöker att inte tvinga eller pressa utan frågar vid blöjbyte om han vill sitta på pottan.  Har tyvärr inga tips, men jag tror att en dag blir dom redo och då vet dom redan hur det funkar

• Emma 761
    bollanmollan skrev 2011-11-06 09:01:57 följande:
    vår son blir 3 år om 2 månader och är likadan. Jag försöker att inte tvinga eller pressa utan frågar vid blöjbyte om han vill sitta på pottan.  Har tyvärr inga tips, men jag tror att en dag blir dom redo och då vet dom redan hur det funkar
    Ja så är det nog. Men sedan så känns de lite jobbigt då han är den ända 3 åringen på sin avdelning som vägrar gå på toa.
  • vittra

Jag skulle vilja säga att det blir svårare när man introducerar potta/toalett så sent. Det är svårt att skapa nya vanor då och få det att bli en naturlig del av vardagen. Det är lättare om man redan tidigt för in en rutin kring pottan så att det blir "vardagsmat" för barnet. Då blir det också lättare för dem att bli blöjfria då de accepterar pottan.

Låt honom gå utan blöja så mycket som möjligt är mitt tips. Låt det bli några olyckor så att han kan märka vad det är som händer. Inför sedan ganska omgående en rutin, eller en vana, att alltid sätta honom på potta/toalett tex på morgonen direkt efter att han har vaknat och kanske på kvällen innan han ska lägga sig. Börja med bara en eller två gånger för att få in en vana. Så småningom kan man öka på antalet tillfällen, men störst chans att han kissar är direkt när han vaknar och efter kvällsmaten/innan sovdags.

• JennieLi

Min dotter slutade vid 3 års ålder och först vägrade hon gå på toaletten och skrek att hon ville ha blöja men då bestämde vi oss för att ta bort alla blöjor helt och hållet och sa att det inte fans några till henne.. Hon hade redan flera gånger gått på pottan och toaletten så vi visste ju att hon kunde om hon ville lixom. Men ja, när vi tog bort alla blöjor så tog det kanske 1 vecka så var hon hel torr! Det var helt fantastiskt hur lätt det gick när vi väl bestämde oss!

• Emma 761
    JennieLi skrev 2011-11-06 15:36:33 följande:
    Min dotter slutade vid 3 års ålder och först vägrade hon gå på toaletten och skrek att hon ville ha blöja men då bestämde vi oss för att ta bort alla blöjor helt och hållet och sa att det inte fans några till henne.. Hon hade redan flera gånger gått på pottan och toaletten så vi visste ju att hon kunde om hon ville lixom. Men ja, när vi tog bort alla blöjor så tog det kanske 1 vecka så var hon hel torr! Det var helt fantastiskt hur lätt det gick när vi väl bestämde oss!
    vi har ju de problemet att vi har en 2 åring också som fortfarande har blöja. han går förvisso också på toa när han ser att vi går dit med storebror så de är ju alltid positivt men ska man sluta med en så måste man ta båda och få en 2 åring helt blöjfri känns lite som en omöjlighet.
    Men väldigt tacksam för alla råd och tips. Skrattande
    Får ta och pröva lite i morgon när vi kommer hem från dagis.
  • vittra
    Emma 761 skrev 2011-11-06 20:14:15 följande:
    vi har ju de problemet att vi har en 2 åring också som fortfarande har blöja. han går förvisso också på toa när han ser att vi går dit med storebror så de är ju alltid positivt men ska man sluta med en så måste man ta båda och få en 2 åring helt blöjfri känns lite som en omöjlighet.
    Men väldigt tacksam för alla råd och tips. Skrattande
    Får ta och pröva lite i morgon när vi kommer hem från dagis.
    Varför känns det som en omöjlighet? Vår äldsta var torr som 1-åring och vår yngsta är näst intill torr hon också på 14 månader. 2 år är det väldigt många som pottränar, som sagt så är det lättare när de är yngre och väntar man för länge får man just de problemen du har nu. Att ta båda barnen samtidigt låter ju alldeles perfekt i mina öron! Det går i allra högsta grad att få ett så gammalt barn blöjfritt, hur tror du man gjorde när du själv var liten? Du hade knappast blöja till 3-4 års ålder! På 70-80 talet var de flesta blöjfria vid 1½-2 års ålder (enligt studier så det är inget jag bara hittar på).
  • JennieLi

Jag håller med, jag skulle gärna ha börjat med dottern tidigare men hade problem med 3 flyttar osv under 1 års tid så det var aldrig läge. Försök med båda barnen :) lycka till!!

• Emma 761

säger inte att de är fel och börja tidigare men de är vanligt numera att de börjar vid 3 års ålder. de är inte så att vi inte försökt tidigare heller. problemet har mer varit att han inte haft intresse för de och då har de heller inte funkat men vi vet ju att han kan han vill bara inte just nu. han fixade et så bra i somras och så blev de bakslag igen i början av hösten.

• MissMaran

Men på 70-80 talet var det ju andra blöjor (tyg) också. De som finns idag har ju så bra uppsugningsförmåga att barnet inte känner att det blir obehagligt blött när barnet har kissat. Det finns tygblöjor även idag men de flersta barn använde nog engångs blöjorna. 
    Våran äldsta son vägrade toa/pottan länge men sen en dag var han torr både på natten och på dagen och ville inte ha blöja längre. Vårat mellersta barn som nu snart blir 2½år har länge vägrat toa/pottan fastän han sett brorsan gå på toa. Han har blivit stel som en pinne de gånger man provat sätta honom på toa/pottan. Nu den senaste veckan har han varit mer bekväm med att sitta på pottan men han vägrar vara utan blöja. Men det kommer väl en dag han är helt reda även för honom också =)

• vittra
    MissMaran skrev 2011-11-08 22:16:45 följande:
    Men på 70-80 talet var det ju andra blöjor (tyg) också. De som finns idag har ju så bra uppsugningsförmåga att barnet inte känner att det blir obehagligt blött när barnet har kissat. Det finns tygblöjor även idag men de flersta barn använde nog engångs blöjorna. 
    Våran äldsta son vägrade toa/pottan länge men sen en dag var han torr både på natten och på dagen och ville inte ha blöja längre. Vårat mellersta barn som nu snart blir 2½år har länge vägrat toa/pottan fastän han sett brorsan gå på toa. Han har blivit stel som en pinne de gånger man provat sätta honom på toa/pottan. Nu den senaste veckan har han varit mer bekväm med att sitta på pottan men han vägrar vara utan blöja. Men det kommer väl en dag han är helt reda även för honom också =)
    Det var inte tygblöjor på 70-talet, Libero utvecklade engångsblöjor redan på 50-talet, men betydligt sämre engångsblöjor så ja det är absolut så att blöjorna är den i särklass största orsaken till att barn faktiskt har blöja så länge numera. Och det handlar ju bara om en sak, att de naturligtvis vill sälja fler blöjor = större vinst. Att det skulle vara något bra att de har så hög uppsugningsförmåga att barnen inte ens känner när de kissat tycker jag inte är ett dugg positivt. Nu finns det ju istället "potträningsblöjor" = ännu mer sälj och ännu högre vinst, pga att deras andra blöjor är för torra
  • Superhero

byt taktik o potträna den yngre ist? omvänd psykologi. två är en underbar pottålder (tycker jag, men jag har bara flickor). hyfsat kommunikativa, förstår mycket, men det där med misslyckanden, skam och krav från päronen har dom inte riktigt hajjat än.
    o jobba med den störres avundsjuka. oj värst vilket hurrande från toan. jag kan minsann också!

låt dom inte se det som att dom är UTAN något utan att dom får ha nåt speciellt ist. jag skulle aldrig fråga ett barn om den vill ta bort nåt, mer om den vill ha nåt snyggt på sig. superkul att få sitta o välja mellan olika fina och få skryta om att man minsann har blommiga underkläder idag!

vi håller på med vår lilla. jag är neutral till om hon vill ha blöja. okej hon får om hon vill för jag vill inte att det ska bli nåt neg att man inte får. även av den anledningen att hon är ännu inte helt bekväm med att bajsa på potta/toa. men oj så vi leker och hurrar och pysslar med trosor och viker och lägger själv i lådan när dom är tvättade osv.

Svar på tråden Tips om potträning