• Regina K

Elite Clinic Estland

Hej,

Min man och jag funderar på äggdonation. Har kontaktat någa kliniker i Öst och hittills är det bara Elite Clinic som har besvarat mina frågor. Därför undrar jag om det är någon av er som har erfaranhet av den kliniken? Verkar de seriösa?

• Svar på tråden Elite Clinic Estland
  • SilverLadyG

Genom att läsa i en estnisk forum, verkar den vara helt ok. Massa beröm har den fått för förlossningar...Verkar seriös. De verkar vara kopplade till estniska försäkringskassan och socialministeriet.
    Tror att du kan köra på! Lycka till!

• Regina K

Hej QladyG,

Tack! Va schysst av dig att kika i det andra Estniska forumet. Solig
    Då blir det troligen Elite Clinic.

/Regina

• The75

Hej
    Vi har inte gjort vår ÄD där men på Ava Riga och dom kan jag rekomendera,bra ställe med hög kompetens och kunskap och lätt att ta sig dit med båt eller flyg.

• Elle69

Jag är i vecka 29 efter första ÄD försöket på Elite. De har lite annorlunda kommunikationsstil och kan upplevas som bryska men vet uppenbart vad de håller på med.

• Dustpuppy

Hej!

Vi var på Elite i juni 2011 för ÄD, tyvärr misslyckades det. Fick helt ok intryck av kliniken, men kommer att testa Finland nästa gång. Anledningen är att det ryktas om att försäkringskassan ev inte ger ersättning för anonym ÄD, och Estland har anonyma donatorer. Jag vet ännu inte hur FK kommer att göra, så för säkerhets skull tar vi icke-anonym donation nästa gång.

Det som var knöligt var att man är tvungen att ha riktigt bra läkarkontakt hemma, Elite vill gärna ha provsvar snabbt och bara tanken att man som patient i Sverige inte kan få tid när man vill ha det gjorde dem förvirrade.

/Dustpuppy

• Pussesnuttan

Jag har en vän som varit på den kliniken och hon är inte alls nöjd med dem. Om jag inte minns fel så tyckte hon att kliniken överlag hade sämre standard än andra kliniker.

Personligen skulle jag varken vända mig till dem eller EGV i Riga utan ta någon av Ava-klinikerna (i Riga, St Petersburg, eller ngn i Finland).

• Regina K

Hej alla ni som har svarat!

Jag kan se att det är lite blandade omdömen. Ska kolla upp AVA i Riga också. Har även kontaktat AVA i St. Petersburg som sa att de hade ca 500 donatorer som står redo att hjälpa till, inte illa...

Tea75, toppen, blev det plus också? nyfiken...

Elle69, Grattis!  

Dustpuppy, så tråkigt att det misslyckades.  Fick ni inga ägg att frysa in för fler försök? Vet du om det finns någon åldersgräns eller andra kriterier utöver spårbarhet för att man ska få stöd från försäkringskassan?   

Pussesnuttan, tack för tipset.

/Regina        

• Dustpuppy

Hej!

Nej, inget till frysen, tyvärr.

Det jag känner till om FK är att behandlingen skall vara rekommenderad av din läkare (enklast om det står i din journal), att du inte kan få den inom rimlig tid i Sverige, att den skall utföras på ett liknande sätt som i Sverige och att du skall vara under 43 år (Socialstyrelsens regler är det som gäller, jag är lite osäker på var exakt 43 står) när behandlingen utförs.

Frågan om anonym donation verkar inte ha varit ett problem förrän tills sommaren 2011 när ett antal begäran om ersättning hamnat i vänteloop när FKs jurister stöter och blöter frågan. Jag vet inte vad de kommit fram till, så jag vågar inte chansa just nu.

Föreningen Barnlängtan har börjat samla ihop information och lite statistik över folk som har begärt ersättning och lyckats. På sin hemsida har de lite tips om hur man ansöker om ersättning också.

/Dustpuppy

• Pussesnuttan

Regina K,
    Jag kan varmt rekommenderas AVA St Petersburg. Vi är super nöjda med dem. Och framför allt med uppföljningen efter själva ET då jag hade en del blödningar.
    Nu är jag gravid i v.35.

Låt inte visum mm hindra dig från att välja dem. Kliniken hjälper till med papper och ambassaden känner till kliniken.

Har dock hört flera som inte är riktigt nöjda med kommunikationen mm. För oss funkade dock allt smidigt och bra.

• Regina K

Hej Dustpuppy,
    Tack för ytterligare info! Det är bra att känna till.

Hej Pussesnuttan, 
    Grattis! Då är det snart dags. Glad

MVH,
    Regina  

Svar på tråden Elite Clinic Estland