• Cloudberry

Är jag konstig som gärna vill bjuda mina barns vänner på mat/fika/glass/mellanmål?

Ja?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag konstig som gärna vill bjuda mina barns vänner på mat/fika/glass/mellanmål?
  • Han är min son
    älskarlivet81 skrev 2011-11-04 19:14:00 följande:
    Ja, jag hade inte gillat det. Däremot hade du gärna fått bjuda på mat, men sötsaker äter vi på helgen..
    så maten får man gärna bjuda på och ditt barn ska sitta och titta när kompisen äter en piggelin?
  • älskarlivet81
    Han är min son skrev 2011-11-19 14:42:40 följande:
    så maten får man gärna bjuda på och ditt barn ska sitta och titta när kompisen äter en piggelin?
    Eftersom mina barn inte ska äta sådant mitt i veckan, så uppskattar jag inte när man ger mitt barn sötsaker, framför allt inte om man inte förankrar det hos mig först.

Vet inte hur många gånger jag skällt ut min mamma för att hon gett mitt barn kakor mitt i veckan. 
  • Han är min son
    älskarlivet81 skrev 2011-11-19 14:49:45 följande:
    Eftersom mina barn inte ska äta sådant mitt i veckan, så uppskattar jag inte när man ger mitt barn sötsaker, framför allt inte om man inte förankrar det hos mig först.

Vet inte hur många gånger jag skällt ut min mamma för att hon gett mitt barn kakor mitt i veckan. 
    kakor som är så gott
  • älskarlivet81
    Han är min son skrev 2011-11-19 14:55:53 följande:
    kakor som är så gott
    Kanske det är, men ingen vardagsmat i vårt hem. Framför allt inte eftersom jag kämpar med min övervikt och jag vill överföra bra matvanor till min dotter.
  • dripdrop

Jag tror att ett avslappnat förhållande till mat är det allra sundaste. Därför skulle det inte göra något om mitt barn blev bjuden på frukt/glass/kakor/fika etc hos en vän mitt i veckan. Det handlar ju ändå om ett undantag, inte något som sker varje dag.

Nu är mitt barn fortfarande bebis så det är ju inte direkt aktuellt än.

När jag var barn var det de som hade strängast föräldrar som åt hetsigast och mest av allt onyttigt om de blev bjudna hos andra. Det kändes inte särskilt hälsosamt.

• Han är min son
    älskarlivet81 skrev 2011-11-19 15:12:49 följande:
    Kanske det är, men ingen vardagsmat i vårt hem. Framför allt inte eftersom jag kämpar med min övervikt och jag vill överföra bra matvanor till min dotter.
    kakor är väl förhoppningsvis ingen MAT varken helg eller vardags i några hem..

tror knappast ett barn blir överviktigt av en piggelin någon gång då och då som man blir bjuden på hos en kompis. Speciellt inte om barnet stannar till vid fotbollsplan och springer efter en boll i 10 min på vägen hem ifrån kompisen (med eller utan föräldrar beroende på ålder så klart)
  • Linyana
    Cloudberry skrev 2011-11-04 19:11:48 följande:
    På en torsdag.
    VILL, du mata andras barn feta ? är detta något du..... erm... tänder på ? =S 

• bomullshuve

Jag har inte läst hela tråden. Men Nej, jag skulle inte bli sur. Nu är min dotter så liten att hon inte ens äter, men ändå. Dock har jag börjat ställas inför dilemman inom detta ändå. Min lillasyster på 4 år har fått diabetes och då är det jätteviktigt att ingen bjuder henne på något utan att man är med och fixar med insulin och grejer.

Iofs hade jag inte uppskattat glass i veckan, men jag hade inte blivit sur... men kanske påpekat att det inte får hända igen... typ.

• LinnV

Jag bjuder alltid min dotters kompisar på mellanmål om de följer med hem efter skolan eller så. De brukar vara hos oss i runt 4 timmar och vill såklart inte att de ska gå hem hungriga. Sist valde barnen själva, så på en torsdag drack de oboy och åt mackor och bullar. Pappan var bara glad att hon fått något i magen

• Loreena

Jag skulle bli glad om du bjöd min son på mat när han var hos er. Tråkigt om han ska behöva sitta i ett annat rum med kurrande mage när ni äter. Sedan skulle jag givetvis bjuda igen när ert barn kommer hem till mig... Och om du ger en glass efter maten, så är det ingen fara. Bara trevligt! Hur gör ni andra här i tråden om ni åker bort till en kompis på fika? Tackar ni nej till en bulle för att det inte är lördag? Om barnet äter bra i övrigt så är efterrätt eller fika någon gång ibland helt ok!

• skånegås

Finns inget alternativ för mig att rösta på... Nej jag tycker inte du är konstig, men jag är inte likadan själv. Ibland vill jag bjuda men inte varje dag (särskillt inte då mina barn aldrig blir bjudna tillbaka då de alltid är här och leker...)

• Cloudberry
    Linyana skrev 2011-11-19 15:36:16 följande:
    VILL, du mata andras barn feta ? är detta något du..... erm... tänder på ? =S 
    Hahaha Va?
  • Kattdamen

Jag vet inte, det beror helt på vad du vill bjuda på.

• Cloudberry
    Kattdamen skrev 2011-11-19 17:33:41 följande:
    Jag vet inte, det beror helt på vad du vill bjuda på.
    Vanlig mat som kött/fisk eller kyckling+ ris eller potatis+ grönsaker. Var fjärde-femte gång som ditt barn är här så kanske det  dessutom blir en simpel pinnglass till efterrätt.
  • Muslimska mamman

Jag är van vid föräldrar som bjuder andra barn på köpta saker ute (inte bara lite kakor hemifrån) och som bjuder på glass ute, eller en varmkorv eller dylikt. Min mamma var likadan, och de vänner jag hade som barn hade oftast (inte alltid) föräldrar som bjöd utan att tycka det är konstigt.

Så det är självklart säger jag att göra det. Det tillhör det normala för mig...

• MalinEddie
    dripdrop skrev 2011-11-19 15:22:34 följande:
    Jag tror att ett avslappnat förhållande till mat är det allra sundaste. Därför skulle det inte göra något om mitt barn blev bjuden på frukt/glass/kakor/fika etc hos en vän mitt i veckan. Det handlar ju ändå om ett undantag, inte något som sker varje dag.

När jag var barn var det de som hade strängast föräldrar som åt hetsigast och mest av allt onyttigt om de blev bjudna hos andra. Det kändes inte särskilt hälsosamt.
    Jag känner igen det där och håller med dig.
  • Snöankan
    dripdrop skrev 2011-11-19 15:22:34 följande:

Jag med. Den jag vet som har haft absolut mest matproblem och vägt över hundra kilo trots att hon är under normallängd är den som haft strängast regler hemma. Fick bara äta godis på lördagar och inget godis alls förrän hon var 3. 

Vi har aldrig haft några regler och jag har aldrig heller haft problem med osund inställning. Jag har kunnat äta godis vilken dag som helst i veckan men jag har också kunnat glömma bort att alls äta godis under flera veckors tid. Har aldrig fått lördagsgodis, inte som princip utan bara för att tanken har inte slagit någon att man bara får godis på lördagar. Att bara äta godis på lördagar tror jag snarare kan bygga upp en längtan efter godis (eftersom att det annars är förbjudet) och sedan när lördagen kommer så äter man istället alldeles för mycket.

Det som jag egentligen försöker tänka på gällande min dotter och godis är följande:
    1) Inte frossa. När vi handlar godis så får hon antingen 1 klubba eller två lösgodisbitar. Hon är jättenöjd med det.
    2) Hon får aldrig godis genom tjat. Om godis ska handlas så bestäms det innan vi går in i affären. Ibland om vi inte bestämt något innan och hon frågar så får hon, ibland inte. 
    3) Jag kommer aldrig säga åt henne att inte äta p.g.a. att man blir tjock. Jag säger istället att man inte ska äta så mycket för då kommer tandtrollen.
    4) Får andra så får hon. Hon ska inte behöva titta på när andra äter. Och jag kan ju såklart inte förbjuda andras barn att äta godis bara för att min dotter är med.
    5) Godis är ingen "grej" som man går och längtar efter. Hon får inte godis bara för att det är lördag utan hon får det när hon frågar och jag kommer på att det var ett tag sedan sist. Eller när jag själv vill ha Drömmer 

Svar på tråden Är jag konstig som gärna vill bjuda mina barns vänner på mat/fika/glass/mellanmål?