• SophiaLa

Födde för tidigt pga GBS hur kollades ni andra grav?

Hej,

Jag födde min dotter i v 33+0 år 2008 troligtvis pga av GBS som jag hade i stort sett hela grav. 
    Jag är nu gravid i vecka 15 och har såklart fått GBS igen.
    Träffar både barnmorska och läkare denna grav för att förhoppningsvid försöka undvika att föda för tidigt igen, 

Dessa kontroller görs:

Pencillin vid varje kontaterad GBS infektion
    Extra ultraljud under grav
    samt mätning av livmodertapp 

Hur kollas ni upp andra gravidet?

Finns det nåt mer man kan göra, jag har frågat doktorn men enligt honom är detta det man kan göra samt vara vaksam för ev symptom att förlossning kommer igång.

Nån mer som vill dela med sig?

• Svar på tråden Födde för tidigt pga GBS hur kollades ni andra grav?
  • Modin

Jag födde min flicka i v33 pga gbs 2009. Har fått det igen, fick reda på de i ca v 14 pga uvi. Nu är jag i v25+5 å har legat på sjukhus en vecka. Nästa vecka kommer dom antagligen plocka ut barnet pga mina smärtor. Kan nog inte ge några tips mer än att du ska stå på dig med att få antibiotika vid minsta lilla symptom. Jag fick inte de.

• skogstok

Åh, vad olika det är. Jag födde min pojk i vecka 32 på grund av GBS och är nu gravid i vecka 25. Jag fick tjata till mig ett GBS prov för två veckor sedan ,innan vi skulle till Egypten för jag ville INTE föda där nere. Men nu ska jag troligtvis inte ha några mer extra kontroller tyvärr. Jag vill verkligen inte föda så tidigt igen och behöva ligga på sjukhus när jag har min pojk här hemma. Så jag får väl hålla tummarna och hoppas att denna bebisen stannar hela tiden ut.

Hur har det gått för er Modin?

• Modin

Det går inte så bra. Har fått komna hem men går på mycket smärtstillande.. Försöker klara mig till v30 minst.. Helst 34-35.. Hur går det för er??

Svar på tråden Födde för tidigt pga GBS hur kollades ni andra grav?