• Skenhede

Går på fragmin och orolig inför förlossning

Hej!

Jag är gravid i vecka 33 (32+2) och har BF 27e december.
    Fick i oktober 2010 en stroke och har därefter fått ta waran. När jag plussade byttes waranet dock ut till Fragmin sprutor som jag nu tar 2 om dagen . 5000IE på morgonen och 7500IE på kvällen.

Nu börjar oron komma inför förlossningen eftersom mitt blod är så lättflytande. Finns det någon med erfarenheter av förlossning i samband med fragmin behandling?

Är tacksam för svar både om vaginal förlossning och eventuellt kejsarsnitt då detta är något som jag tänker mycket på :)

• Svar på tråden Går på fragmin och orolig inför förlossning
  • Mariaaa

Hej. Jag behandlades med fragmin 7500IE x 2 under min graviditet. Födde vaginalt och allt gick jätte bra! Hade EDA och blödde 300ml bara.
    Dock fick jag fasta men fick ingen förklaring till varför bara att det var en riskförlossning.
    Hade antitrombin dropp under förlossning också.

• Skenhede

Är det säkert med epidural när man tar fragmin ? Dom säger ju att det måste ha gått 12h sen ska det vara helt okej. Men jag känner mig osäker över det iallafall : /

Fick du fasta efter förlossningen börjat eller redan innan?

• Mariaaa

Alltså dom räknar efter ett viss antal timmar innan man får den. Men det är grejen att sätta in i ryggen som är osäkert om du precis tagit en fragmin spruta.
    Men många som behandlas med fragmin kan få EDA.

Sen sägs det att om man går på fragmin får man en snabbare och lättare förlossning. Min tog 8 timmar, helt lagom.

Började fasta inne på förlossningen.

• Skenhede

Okej!

Ja 8h låter helt lagom faktiskt. Man är ju orolig över att få ligga i flera dagar med smärtor och sen inte kunna få någon bedövning. Men då kanske man kan få lite smärtlindring iallafall.

• Mariaaa

Absolut. Om förlossningen nu "råkar" sätta igång precis när det är tid för fragmin sprutan eller om du precis tagit den så är det alltid bra att du nämner det till barnmorskorna på förlossningen.
    Dom kommer även fråga dig när du tog den sist.

Sen är det Max 12 timmar utan eda och du får använda lustgas undertiden.

Svar på tråden Går på fragmin och orolig inför förlossning