• JohannaBjörnbecker

Tecken som stöd!?

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter om användning av tecken som stöd till ett hörande barn som är sen i sin talutveckling!

Vi har hört många för och även nackdelar men vill höra från någon som har egen erfarenhet.
    Det finns ingen autism eller liknande med i bilden. Den sena utvecklingen beror på nedsatt hörsel under ett år pga vätska bakom en trummhinna. Men nu är det åtgärdat och logopeden tycker vi ska börja med tecken som stöd...

Åsikter, synpunkter och erfarenheter mottages gärna!

• Svar på tråden Tecken som stöd!?
  • solskina

Ser bara fördelar, vad skulle nakdelarna vara?

När våran son var 3 så gjordes en bedömning att han låg efter i utvecklingen , så han var knappt 2 i tal utveckling.

Inte konstigt att vi inte förstod varandra.

Vi började med tecken som stöd och det gick fort, han utvecklades massor. Men han hade även hjälp på dagis men ordförrådsinlärning.

Fördel var att vi kunde använda tecken på långa avstånd så att han hade stöd även där.   

Stöd är ju inte som att prata teckenspråk, stöd stärker talet. Mer teater, tydlig görande.  

• glad i kvadrat

Jag ser inte heller någon  nackdel med tecken som stöd? Vi använder tecken som stöd hemma, har tvillingar där en av dem har ett syndrom som gör att han behöver extra hjälp och stöd med bland annat talet. Vi har använt tecken sen innan de började prata, det har gagnat båda barnen. Min lilla tjej som inte är sen i sin talutveckling både pratar och tecknar. Och innan hon lärde sig att uttala alla ord så tecknade hon dem bara. 

Tecken är bara bra, det är väl inte för inte många barnvisor även har tecken? Tänker på imse vimse spindel, i ett hus i skogens slut osv.

-- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • Dr Mupp

Ser inga nackdelar, bara fördelar. Vi använder stödtecken till vår spårkförsenade 22 månaders, han har utvecklats massor och snappat upp många tecken som han använder själv (har har inget propbem med att förstå vad vi säger, men kan inte prata själv alls)

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • kutiom

Har också använt tecken som stöd. Dottern har inga andra problem än just dåligt hörsel/talsinne - om jag förstår det rätt men är än som femåring svår att förstå ibland. Hon tecknade själv som liten egna "ord", kände nog själv att det var det lättaste sättet att kommunicera på. På hennes dagis har de tecken som stöd för alla barn vilket underlättar, det blir en lugnare miljö vid t.ex. matbordet av vad jag förstår men nu tror jag inte de använder det så flitigt på den stora avdelningen. Det är nog helt enkelt lättare om man får lära sig tala med flera sinnen, som med allt annat man behöver minnas och lära sig

Svar på tråden Tecken som stöd!?