NI som har växelvis boende , hur löser ni det med läxor osv???
Jag undrar om ni diskuterar med den andra föräldern om vad barnen har läst där varje vecka? När det gäller Matte ex undrar jag om ni diskuterar hur ni lär dom, eller tar alla o lär barnen på sitt sätt?
Jag tycker nämligen att det är viktigt att båda föräldrarna ska lära barnen på ungefär samma sätt.Jag har en bonusdotter som går i trean o hon har svårt för matte. Hon kan inte ens räkna tiotal, o idag hade hon läxor som var i 1000 -tal. Klart att hon inte har vårt att förstå dessa höga tal. Under tiden ringde hennes mamma o sa att dottern kan gå över till henne så hon kan förklara.(detta sa hon till dottern i telefonen).Pappan tyckte att vi kunde förklara här hemma när hon är här, Självklart kan mamman hjälpa henne också men när hon är här o hon har läxor kan vi hjälpa henne. Då blev mamman arg o ifrågasatte varför hon inte får hjälpa sin dotter. Mamman sägger att hon har kommit på ett bra sätt att förklara matte på (inte samma sätt som i skolan, utan som hon har läst när hon var liten). jag ringde upp henne a sa att hon får gärna förklara för mig vad hon övade med dottern förra veckan så att vi fortsätter där, o självklart får dotter gå över till henne o läsa, men att vi måste kommunicera för det är viktigt att vi inte undervisar på tre olika sätt. I skolan lär dom sig på ett sätt, hon förklara ett annat sätt o vi en tredej... men nej hon tyckte inte att hon behöver lägga ner tid på att förklara för oss hur hon gjorde med dotter, det är bättre att dottern springer över till henne.... men halååå dottern kan inte springa dit varje dag hon har läxor....o förästen så tycker jag att om hennes dotter går i trean o mamman nu är så himla duktig på att förklara varför kan itne dottern pussa ihop 14+6???????? Hon blev stött o sa att hon är mamman o hon bestämmer, men jag sa att visst hon är mamman men hennes dotter bor här med oss varannan vecka o ho borde vara glad att jag bryr mig om hennes dotter också inte bara om min.Det som gör mig mest förbannad är att hon säger hela tiden att hon förstår inte varför hon inte får hjälpa sin dotter!!!