• paula26

NI som har växelvis boende , hur löser ni det med läxor osv???

Jag undrar om ni diskuterar med den andra föräldern om vad barnen har läst där varje vecka? När det gäller Matte ex undrar jag om ni diskuterar hur ni lär dom, eller tar alla o lär barnen på sitt sätt?
    Jag tycker nämligen att det är viktigt att båda föräldrarna ska lära barnen på ungefär samma sätt.Jag har en bonusdotter som går i trean o hon har svårt för matte. Hon kan inte ens räkna tiotal, o idag hade hon  läxor som var i 1000 -tal. Klart att hon inte har vårt att förstå dessa höga tal. Under tiden ringde hennes mamma o sa att dottern kan gå över till henne så hon kan förklara.(detta sa hon till dottern i telefonen).Pappan tyckte att vi kunde förklara här hemma när hon är här, Självklart kan mamman hjälpa henne också men när hon är här o hon har läxor kan vi  hjälpa henne. Då blev mamman arg o ifrågasatte varför hon inte får hjälpa sin dotter. Mamman sägger att hon har kommit på ett bra sätt att förklara matte på (inte samma sätt som i skolan, utan som hon har läst när hon var liten). jag ringde upp henne a sa att hon får gärna förklara för mig  vad hon övade med dottern förra veckan så att vi fortsätter där, o självklart får dotter gå över till henne o läsa, men att vi måste kommunicera för det är viktigt att vi inte undervisar på tre olika sätt. I skolan lär dom sig på ett sätt, hon förklara ett annat sätt o vi en tredej... men nej hon tyckte inte att hon behöver lägga ner tid på att förklara för oss hur hon gjorde med dotter, det är bättre att dottern springer över till henne.... men halååå  dottern kan inte springa dit varje dag hon har läxor....o förästen så tycker jag att om hennes dotter går i trean o mamman nu är så himla duktig på att förklara varför kan itne dottern pussa ihop 14+6????????  Hon blev stött o sa att hon är mamman o hon bestämmer, men jag sa att visst hon är mamman men hennes dotter bor här med oss varannan vecka o ho borde vara glad att jag bryr mig om hennes dotter också inte bara om min.Det som gör mig  mest förbannad är att hon säger hela tiden att hon förstår inte varför hon inte får hjälpa sin dotter!!!

• Svar på tråden NI som har växelvis boende , hur löser ni det med läxor osv???
  • lycklig02

Har ni kollat upp så att dottern inte har diskalkyli?

• paula26

Förresten , jag har bara bott här i några månader, o jag har försökt att prata med mamman om dotterns läxor så att jag gör ungefär som hon brukar. men då sa hon att dottern är dålig på matte o det är bara att axeptera, hon kommer att lära sig när hon är äldre. nu helt plötsligt är det bara hon som kan lära henne, o hennes sätt är bäst!! Visst har hon hittat ett sätt som passar dottern är det skitbra, äntligen, men varför kan hon inte säga ungefär vad dom har övat på o vilken metod hon använder så vi kan göra samma sak när det är dags för läxor o dotter är hus oss????sak vi sägga till dottern, nu ska du läsa matte nu ska du åka till din mamma???? eller ska vi förvirra henne... herregud detta handlar om vad som är bäst för barnet, inte om vem utav föräldrarna som är bäst!!!!!Hon o jag har kunnat umgås lite innan, men just nu känner jag att hon inte har mycket i huvudet!!!!!!!!!!!!!

• paula26

Det ordet har jag inte hört talas om, men antar att det har med personer att göra som har svårt att förstå matte. matte är ju inget man kan plugga in, matte måste man förstå från grunden ...eller? dottern är duktig på annat, ex språk men framför allt hon är duktig att skapa , pyssla osv. Hon har även svårt att läsa. hon nkna inte läsa en mening utan att läsa fel flera ggr... men visst jag har inte bott men barn i den åldern tidigare, Detta är kanske normalt att dom inte kan dessa saker i den åldern?????

• lycklig02

Precis som du har svårt för stavning har diskalkyliker svårt på sitt omr men finns hjälp att förstå så be föräldrarna kolla upp det

• paula26
    lycklig02 skrev 2011-11-02 20:17:32 följande:
    Precis som du har svårt för stavning har diskalkyliker svårt på sitt omr men finns hjälp att förstå så be föräldrarna kolla upp det

Tack för den fina förklaringen jag fick .   Visst, nu när jag läser igenom vad jag skrev så har jag stavat lite fel, men nu frågade jag om hu ni som har barn som bor växelvis löser läxorna. Jag frågade inte om det finns hjälp att få!!!  Jag är mera nyfiken på hur andra löser detta!!! 

• lycklig02

Men syrlig att barnet inte kan räkna o dålig på att läsa var du o jag svara på vad föräldrarna kan titta på o kolla upp så deras barn får rätt hjälp o stöd

• Csillag

jag o min dotters pappa har växelvist boende.
    v byter söndagar.
    han jämna veckor
    jag ojämna veckor

dom läxorna som våran dotter får på min vecka ska vara färdiga till söndagen har vi sagt.
    när vi har byte ska läxorna oxå vara klara till min dotters pappa lr jag ska ha nadra veckan.
    de har fungerat jättebra o vår dotter tycke de e smidigt oxå.

jag o hennes pappa har inte samma räknesätt lr tankesätt alltid men de har fungerat ganska ok ändå.
    är de nått hon inte förstår om vi förklarar så diskuterar vi de me varandra för kanske e pappans sätt att förklara än mitt obland.

de handlar ju om barnet o inte om en sj.

min dotter har jätte lätt för matte men kämpat med läsningen.
    pappan e bra på matte medans jag hade svårt me de sj i skolan.
    vi e båda bra på läsa o språk.
    geografi e jag inte haj på alls...medans pappan haft lätt för de.

de finns som sagt saker vi föräldrar e olika bra på oxå.
    förstår ja inte heller matteläxan till fullo rådfrågar ja dotterns pappa.har han svårt att klura ut de över tlf så tas matten lr de som vari problem med med hem till honom på söndagen så hjälper han henne då.

min man sitter ofta o gör läxorna med barnen då han tycker de e nyttig tid med barnen o han får egen tid med henne på ett annat sätt oxå.
    kan säga min man inte ser skillnad på våra genemsamma barn o min dotter utan behandlar dom alla lika fullt ut.

jag o min dotters pappa måbar över dotters skolgång osv o tycker de e viktigt me bra komunikation mellan oss när de gäller henne.

• familjtv
    TV SERIE SÖKER STYVFAMILJER.
    Nu produceras en tv serie med familjer som lever i en styvfamilj. Vi söker er glada, härliga familj i alla möjliga konstellationer. Vi vill följa er i er vardag med allt vad det innebär.Syftet är att spegla familjelivet i dagens Sverige då styvfamiljen är lika vanlig som den traditionella kärnfamiljen. Vad krävs det för att lyckas hålla kärleken vid liv? Inspelningsperiod 8-10 veckor under bestämd tidsplan ( inte heltid)
    Vi intresse
  • Ylwa

Jag funderar lite över hur vi skall göra också.

Tillsvidare skulle jag nog, om jag var du, överlåta den diskussionen till barnets pappa att ta med barnets mamma?

• Vikk

Bonusmamma och lärare här! Det är tvärtom vad biomamman tror faktiskt, det är jättebra att lära sig att man kan räkna samma uppgifter i matte på flera olika sätt. Det finns alltså inget "rätt" sätt. 14+6 kan räknas som 14+1+1+.. osv. Eller som 14+2...osv det finns alltså flera olika sätt att använda sig av. Ett tips är att använda sig av praktisk matematik och låta barnet själv få prova. Med praktisk matematik menar jag att rita, använda sig av objekt (kulor, klossar..) eller kulramar. Synliggör hur hon tänker. Rita roliga gubbar eller något annat lustfyllt (godis?) brukar funka. Alla lär sig på olika sätt. Det kan bli en stressfaktor att ni vuxna bråkar om en sån sal och dålåser det sig och hon får klassisk matematik-ångest där hon inte tror att hon kan och inte vågar leka sig fram till svaret. DYskalkuli är högst ovanligt, jag tror snarare det kan handla om att hon känner sig stressad av ert tjafsande och låser sig. Hon kanske har sin intelligens inom det språkliga, det är helt ok det med. Men försök inte tvinga henne till ett sätt att tänka och säg inte att någon gör rätt eller fel. Ni kanske alla gör rätt eller fel. Som bonusmamma förstår jag dig helt, det kan bli löjligt det där med reviret från biomamman. Man har ju liksom inget val än att ta hand om bonusbarn och det får man inte alltid göra heller. Allt är fel som man gör för det är deras barn. Jotack. Lycka till!

• Nybygge

"vi" löser inte något som har med hans särkullsbarns läxor att göra, däremot löser min sambo och hans ex det på det sättet att den veckan de har barnet så är det de som ansvarar för läxorna.

Hur skulle man annars göra, att den ene gör allt och den andre inget eller att de tar bara ansvaret över läxorna den veckan de INTE har barnet hos sig eller?

Svar på tråden NI som har växelvis boende , hur löser ni det med läxor osv???