• jessan1

Kan man få snitt i sista sekund?

Jag har vart rädd för förlossningen under hela gaviditeten, har haft vissa studer då jag känt att det verkligen inte går och att jag vill snittas, men så har jag lugnat ner mig igen och tänkt att jag vill ju egentligen föda vaginalt. Men igår var jag på TUL och det visar sig att barnet beräknas väga 3800 g i vecka 37+2. Det betyder ju att om jag bara går till BF så kan det ligga på runt 4 kg och väldigt mycket mer om jag går längre än bf. Nu känner jag att jag inte ens vill föda ett barn på 3800g. Det ger mig panik, jag har inte sovit en blund på hela natten, bara suttit uppe och gråtit. Tror ni att det är möjligt för mig att få ett snitt beviljat? Jag vet att det är rätt tajt om tid men det måste ju ändå gå att lösa, eller? Jag ska till BM imorn, men känner bara att jag måste få lite koll innan på hur stora chanser jag har.

• Svar på tråden Kan man få snitt i sista sekund?
  • Sacre

Berätta din räddsla för bm, så kanske hon kan hjälpa dig.
    Jag har gått igenom kejsarsnitt och en vaginal förlossning. Och om jag fick välja, så skulle jag föda vaginalt nästa gång. Eftervården för ett kejsarsnitt är inte kul, samt att jag har ett otroligt fult ärr, (dock är jag tacksam för det, iom att det visar vilken väg min dotter kom ut :) )

Är du rädd för att förlora kontrollen, eller är det storleken på barnet som gör dig rädd?
    Har en bekant som födde en flicka som vägde 4800 g, och hon sprack ingenting.

• jessan1

Det är en massa olika saker som gör mig rädd, jag är rädd för att inte kunna hantera smärtan och få panik, att spricka, jag får sån ångest och panik vid gynundersökningar och vill inte behöva gå igenoim det flera gånger under så kort tid och nu när jag fick veta att barnet är stort känns det ännu värre, tänk om jag spricker mycket eller om barnet fastnar och det slutar i katastrofsnitt.. Just nu kan jag verkligen inte tänka mig att föda vaginalt, men är så himla orolig för att jag inte kommer att få snitt.

• Sacre

Jag hatar också gynundersökningar, börjar nästan gråta när jag ligger där. Men när man föder barnet, så tänker man inte så.
    Jag hade en förlossningsräddsla när jag väntade dotter, som hette duga. Jag fick gå i speciella samtal, som skulle hjälpa mig att andas rätt m.m.
    Den graviditeten´, visade sig att min moderkaka täckte hela utgången, (total placenta previa), och jag låg inne på sjukhus pga av jag blödde, efter att jag hade legat där sängliggandes i 2 v, så beslutade de sig för ett akutsnitt, hon föddes i 35 +3.

Personalen finns där för att hjälpa dig, och det finns mycket hjälpmedel mot smärtan,
    Men om du är så pass orolig, så säg det till bm, och förhoppnings vis får du snitt.

• 3 barns mamma84
    jessan1 skrev 2011-11-02 12:09:28 följande:

Jag har vart rädd för förlossningen under hela gaviditeten, har haft vissa studer då jag känt att det verkligen inte går och att jag vill snittas, men så har jag lugnat ner mig igen och tänkt att jag vill ju egentligen föda vaginalt. Men igår var jag på TUL och det visar sig att barnet beräknas väga 3800 g i vecka 37+2. Det betyder ju att om jag bara går till BF så kan det ligga på runt 4 kg och väldigt mycket mer om jag går längre än bf. Nu känner jag att jag inte ens vill föda ett barn på 3800g. Det ger mig panik, jag har inte sovit en blund på hela natten, bara suttit uppe och gråtit. Tror ni att det är möjligt för mig att få ett snitt beviljat? Jag vet att det är rätt tajt om tid men det måste ju ändå gå att lösa, eller? Jag ska till BM imorn, men känner bara att jag måste få lite koll innan på hur stora chanser jag har.

du ska bara berätta för dom hur du känner.
    du kan alltså få snitt nu och senare..

jag fick snitt med andra barnet planerat v 41+2 vecka 41 skulle han väga 4885g 2 dagar efter snitt o han va 5810g

med tredje fick jag tul v 35+5 och han vägde 3890g då och 8 dagar efter planeradsnitt v 37+5 o han va 4150g alltså som bm sa över 5000g men under 6000g      
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Kan man få snitt i sista sekund?