• klogu

Ska surrogatmödrar i Sverige få betalt?

Idag är det inte lagligt med surrogatmödrar i Sverige. Men nu låtsas vi att det är det. Så rent hypotetiskt, säg att det skulle vara lagligt med surrogatmödrar i Sverige. Ska dessa kvinnor få betalt för det då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska surrogatmödrar i Sverige få betalt?
  • Cloudberry

Självklart med den uppoffringen de gör så ska de ha minst 400.000 sek.

Jag skulle aldrig klara av att göra det. 

• Lena

Ja det tycker jag ersättning för eventuell sjukskrivning samt en schablonsumma för sveda och värk. Motsvarande deet vi har vid olika donationer.

• Momalicious

Ja absolut. Man hyr ju ändå ut sin kropp i många månader. Håller med cloudberry.

• rhapsody

För inkomstbortfall etc. Inte några stora summor dock, då blir det handel av det och det är inte bra. Jobbigt för det lilla barnet att ha blivit till av ekonomiska skäl. Oetiskt. Men vet inte ens om jag tycker det ska vara lagligt.

• Regnig måndag

Ja självklart eftersom man utnyttjar någon annans kropp och det sätter sina spår även på lång sikt.

Grattis till guldet NZ!
  • Cloudberry
    rhapsody skrev 2011-10-31 21:45:57 följande:
    För inkomstbortfall etc. Inte några stora summor dock, då blir det handel av det och det är inte bra. Jobbigt för det lilla barnet att ha blivit till av ekonomiska skäl. Oetiskt. Men vet inte ens om jag tycker det ska vara lagligt.
    Är det jobbigt att veta att ens föräldrar betalat (ex) 400.000 för att man ska ha kunnat födas till världen?

Utveckla, för jag fattar inte vad som skulle kunna vara jobbigt med det.

• Morcheeba
    rhapsody skrev 2011-10-31 21:45:57 följande:
    Snicksnack. Varför skulle det vara annorlunda än t ex adoption eller insemination? Då "köper" man också sina barn. Varför skulle man som barn reagera annorlunda om ens föräldrar använt surrogat för att man ska bli till? Att t ex gå igenom en adoptionsprocess (och jag kan tänka mig att det skulle vara liknande processer runt surrogat om det blev lagligt) är extremt omständligt och dyrt, det om något borde ju betyda att man är seriös i sitt åtagande. Till skillnad från vissa bio-föräldrar som verkligen inte borde ha barn...
  • Santon

Ja det tycker jag absolut att de ska ha.
    Hoppas också att det blir lagligt här snart? Det skulle hjälpa en del ofrivilligt barnlösa  och jag själv skulle kunna tänka mig att vara surrugatmamma om jag kunde d v s?  Nu går det inte då jag p g a sjukdom var tvungen att göra en hysterektomi för ca ett år sedan.

• Santon
    Santon skrev 2011-11-01 03:00:37 följande:
    Ja det tycker jag absolut att de ska ha.
    Hoppas också att det blir lagligt här snart? Det skulle hjälpa en del ofrivilligt barnlösa  och jag själv skulle kunna tänka mig att vara surrugatmamma om jag kunde d v s?  Nu går det inte då jag p g a sjukdom var tvungen att göra en hysterektomi för ca ett år sedan.
    edit: stavfel...surrogatmamma ska det stå givetvisSkäms
  • Apocalypso

Ja, fast det ska inte bekostas med skattemedel utan bekostas av "beställaren", likväl som alla former av artificiell befruktning.

Only weak men fear strong women!
  • Majsansarne

Ja för fan, har man någonsin varit gravid och genomgått en vaginal förlossning själv så veeeet man vad man i teorin ber en annan kvinna om. Det är inte lite *host host* "grattis - en pojke", utan 40 veckor på specialkost (hejdå skinska, lever, buffe, vin och skaldjur, goda ostar), koll hos mödravården/inkomstbortfall pågrund av ev. sjukdomar/ riskgraviditet och slutligen - - - ett dygn av enorma plågor för att slutligen klämma fram belöningen - ÅT NÅGON ANNAN!

Jag skulle tycka att en rimlig nivå låg mellan en halv - en mille så där. All expenses paid, liksom. Jag beundrar verkligen dessa osjälviska kvinnor som har hjärtan att göra detta åt barnlösa par. All heder åt dessa!

• iii

Tycker det är självklart att hon ska få betalt. Men kanske inte 400 000kr.

• Isalel

Två frågor som känns lite oklart
    *får mamman ångra sig och behålla barnet själv
    * vad händer om det blir missfall/ barnet dör i magen?

Hur skulle det då bli med betalningen?

Sen undrar jag även hur frivilligt det skulle vara egentligen? Skulle A med årsinkomst på 350000 välja det eller blir det bara arbetslösa som inte får nån inkomst som "tvingas" till detta?

• Pimpinellan
    Apocalypso skrev 2011-11-01 03:34:51 följande:
    Ja, fast det ska inte bekostas med skattemedel utan bekostas av "beställaren", likväl som alla former av artificiell befruktning.
    Då skulle i princip ingen ha råd med IVF. Bara medicinerna i sig kostar många,många tusen och en IVF minst 20000:- vilket knappast räcker för alla. Däremot bekostas inte syskonförsök eller IVF efter 39 av staten så där "slipper" du betala.

Surrogat borde vara lagligt och ge viss kompensation om man ställer upp. Alla omkostnander och utebliven inkomst och lite ersättning. Men hur stor vill jag inte spekulera i,inte fö rmycket risken finns att knäppgökar i så fall skulle ställa upp och då måste reglerna för vem som får vara surrgatmamma vara rigorösa.
  • Pentagram

Pratar vi om någon form av statlig bestämd ersättning eller vad? I annat fall kan väl surrogatmödrarna ta betalt utifrån vad de kan komma undan med. Vill folk göra det gratis, varsågod.

Svar på tråden Ska surrogatmödrar i Sverige få betalt?