• dubbelmamma0310

Födelsedagar är så jobbiga

Jag skäms nästan att skriva det men jag tycker att perioden runt sonens födelsedag är så fruktansvärt jobbig. Jag har kommit in i lättare depressioner flera år vid födelsedagen. Jag tycker att det är så himla jobbigt med barnkalas, släktkalas och annat.
    Är det fler än jag som upplever detta? Framförallt var 5årsdagen oerhört jobbig minns jag. Läkaren påstod att det var för att jag äntligen kunde slappna av och landa i allt vi varit med om.
    Till saken hör att sonen föddes i v 24 vägde 600 g, fick pungbråck, svårt att lämna respiratorn, andningsuppehåll samma dag som han beräknades komma ut. Stora svårigheter att äta, fick knapp när han skulle fylla ett år. Den har han kvar, är nu åtta år i morgon. Han har koncentrationssvårigheter, god empatisk förmåga och en fantastiskt social liten individ. Förmodligen har han inte tillräckliga tillväxthormoner i kroppen och det är ett nytt tillstånd för oss.
    Vad tycker ni? Är jag en hemsk mamma som inte orkar med födelsedagen? Gråter

• Svar på tråden Födelsedagar är så jobbiga
  • Boel1

Nej, det är du verkligen inte! Jag har barn utan såna problem och tycker att födelsedagar är jobbiga ändå, bara med allt praktiskt man ska göra. Du har dessutom ett känslomässigt bagage att hantera, så det är inte konstigt alls!
     "Kräver" han barnkalas? Har du råd och möjlighet att "köpa" ett kalas istället, så slipper du i alla fall det praktiska runt ett barnkalas!? Kan släkten förstå och kanske hjälpa till?

• Nyfiken gul

även om man fyller år finns det inget som säger att man måste ha kalas eller fira det..  Det finns mängder med alternativ om du tycker att det är jobbigt.

är det viktigt att han blir firad?  Kan ni i släkten i så fall hjälpas åt och fixa till något lämpligt för honom som inte kräver så mycket engagemang?   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • dubbelmamma0310

Vi köper oss alltid fria från barnkalaset, haft kalas på lekland de senaste 3-4 åren och han är jättenöjd med det. Vi med! Glad Vi handlar alltid allting till släktkalaset, men vi blir 20 pers även om det bara är de närmaste och det måste ju liksom genomföras på något sätt. I år var det faktiskt tre kalas med släkten, ett med svågers familj, ett med makens moster (som vi är ganska nära) och ett med resten (då var vi 13 pers). Det var faktiskt bra att dela upp det så tyckte jag. Ska försöka få till det nästa år också.

• tackförfisken

Ja, köp ett kalas. Vi har haft kalas på badhus, lekland, ridhus, bowlinghall... ja finns hur mycket som helst.
    Lr så kan ni fråga pojken om han inte vill något annat. Kanske ta med en kompis på bio, Kan också vara kul.
    Tror det finns många föräldrar som har lite ångest över kalas... och då utan en massa i bagaget.

Svar på tråden Födelsedagar är så jobbiga