• Förtrollad

    Blivande pappan känner sig utanför. Vad göra?

    Vi är i vecka 20 och igår berättade blivande pappan att han känner sig utanför. Det är ju bara jag som kan känna barnet röra sig t.ex.

    Jag googlade lite och fick reda på att det är vanligt. Ändå finns det bara tips om hur mannen ska hjälpa kvinnan och jag hittar ingenting om hur jag ska göra för att han ska kunna känna sig mer delaktig.

    Han har varit med på alla bm besök, ul och vi har tagit lika stor del i val av t.ex vagn och annat nödvändigt. Han känner och pratar ofta med magen och jag berättar om när bebisen rör sig.
    Vad mer kan jag göra?

    Hur vill du som blivande pappa bli bemött av din gravida tjej? Alla tankar och tips är välkomna.

  • Svar på tråden Blivande pappan känner sig utanför. Vad göra?
  • LovleyMamma

    Fast det finns inte så mycket som du kan göra, som du inte redan gör. 
    Naturen har ju gjort det så att det är kvinnan som bär barnet.
    Försök hitta en pappagrupp där ni bor, som han kan gå till och prata med andra blivande pappor.

    Jag har motsatt problem, här bryr sig inte pappan speciellt om graviditeten.  

  • Krille02

    Skicka honom på fiske weekend i Norrland. Han är för engagerad.

  • daddybear

    kan inte bli för engagerad. men väldigt lätt att han lämnas utanför med allt som barn innebär, nu hade du försökt inkludera honom vilket är bra.men ofta kan det vara mera omgivningen som är problemet än mammman. det är bara fokus på mamman och magen och killen kan lätt känna sig som en glorifierad sperma donator.

  • moggleif

    Det kanske behöver planeras lite inköp som bilbarnstolar, kläder, babyvakt (fast walkietalkies är bättre) och sådant. Ge honom de uppgifterna!

  • cyruz

    Jag vet att detta är en gammal tråd, men vill ändå dela med mig av hur jag som blivande pappa känner, vi är i vecka 10 nu, och jag vill veta och vara med på allt... det som i största utsträckning får mig att känna mig utanför är när omgivningen pratar med den blivande mamman om graviditeten och alla frågor mm. riktas till ett "du" (mamman) istället för till ett "ni"... man är faktiskt två om graviditeten, och jag vill detta minst lika mycket, så jag skulle verkligen uppskatta om min sambo "rättade" omgivningen då och då genom att typ säga "jodå, VI skall på ultraljud det datumet", eller "ja, VI har varit på inskrivningssamtal hos barnmorskan" mm. mm.

Svar på tråden Blivande pappan känner sig utanför. Vad göra?