• Lie71

ÄD och klimakterium -har ni lyckats?

Har någon lyckats bli gravid och fått barn med ÄD trots att ni är i klimakteriet? Eller är det så att det är svårare då för den personen? Hoppas på svar.

• Svar på tråden ÄD och klimakterium -har ni lyckats?
  • Skrutten04

Hej,
    jag fyller 41 i december och fick i februari i år (alltså nyss fyllda 40) veta att jag var i för tidigt klimakterium. Vi gav inte upp utan började då kolla på ÄD i Riga (Stockholm har 40 som gräns). Efter lång väntan med slemhinnor som inte ville växa till sig mm så gjorde vi vår första ÄD eller eg en embryoinsättning förra veckan. Hur det går vet jag såklar ännu inte men vi hoppas, hoppas.

Ge inte upp, har en vän som också var i förtidigt klimaterium och hon gjorde ÄD i Riga. Nu har hon underbara tvillingar på snart 3 mån. Lycka till!

• Lie71

Tack Skrutten04
    Jag håller tummarna for er, var gjorde ni embryoinsättningen? Va hos läkaren som sa lite knäppa saker. Jag är 40 år och har inga barn så vi hoppas på äd i åbo. Ska gora den andra äd vecka 48, bor också i Stockholm, men när vi fick reda på detta så skulle vi inte hinna fram i tid. Ha det bra så, hoppas på att hora hur det går for dig. TACK,

• Skrutten04

Hej,
    vi gjorde vår ET på AVA-kliniken i Riga. Rek varmt! Vi tittade på AVA i Finland (Åbo och Tammerfors) men de har kö till sina donatorer vilket det inte är i Riga.

Stort lycka till till dig/er!

• shanta

Hej! Jag fyller 36 år i år. Jag har kommit i tidig klimakterium för  4-års sen. Jag och min man har ett barn som har kommit till via IVF för 7- års sen och på syskon försöken fick jag veta att mina ägg var gamla.
    Vi har gjort vårt första ÄD i Barcelona och är nu gravid i v. 9+3. Det tog på första försöket.
    Lycka till 

• Måne

Ni som lyckats med att få ett plus på stickan efter ET. Har ni några bra tips på vad man ska äta, dricka, vila etc (både före ET och efter ET) för att ägget ska fastna? Tacksam för allas tips!

• Skrutten04

Lie1,
    tänkte bara uppdatera om min status. Det tog på första försöket och jag är gravid, idag 6+5. Det känns underbart, ofattbart men väldigt, väldigt skört än så länge.

Önskar dig och alla andra härinne all lycka!

• Vinterprinsessa

Hej! Jag fick också " domen" för tidigt klimakterie för 3 år sedan, är snart 41. Fick en dotter via ÄD för snart 16 månader sendan och det gick på första försöket =) Är nu sugen på syskonförsök men det kostar mkt pengar då vi inte får gå via Landstinget denna gång + ersättning till donatorn. Känns lite tungt förstås..
    Undrar en annan sak, är det någon som hur det fungerar med för tidigt klimakterie förutom att man blir infertil? Hud hår kropp mm, blir den liksom "gammal" i förtid också om man så säger?
    Kram =)

• shanta
    Vinterprinsessa skrev 2011-11-21 20:41:00 följande:
    Hej! Jag fick också " domen" för tidigt klimakterie för 3 år sedan, är snart 41. Fick en dotter via ÄD för snart 16 månader sendan och det gick på första försöket =) Är nu sugen på syskonförsök men det kostar mkt pengar då vi inte får gå via Landstinget denna gång + ersättning till donatorn. Känns lite tungt förstås..
    Undrar en annan sak, är det någon som hur det fungerar med för tidigt klimakterie förutom att man blir infertil? Hud hår kropp mm, blir den liksom "gammal" i förtid också om man så säger?
    Kram =)
    Hej! Jag tror inte och hud, hår och kropp blir gammal. utan det enda som  vi får är tidiga symptomen för tidiga klimakteriet typ, värmevallingar, lite irritation, torra slemmhinnor och förstås färre ägg produktion. Jag får min mens varje månad ,jag ser bra ut med fast musklar och min hy är len utan rynkor. Det gäller att vårda sin kropp så att den inte förfaller. Kom ihåg att  vi blir vad vi äter.
  • Vinterprinsessa

Hej Shanta! Tack för ditt svar, känns skönt å höra :) Jag försöker oxå hålla mig i form ich ser väl egentligen yngre ut än mina 40 år, men tycker huden blivit tunnare o därav min fråga. Vill inte vara en förtorkad klimakterie tant! ;) Hade du gjort ÄD i Barcelona? Spännande, hur kom det sig??

• NKmamma

Jag fick det konstaterat när jag var 36.
    På mitt sista ET (gjorde 1 ET och 1 FET innan) så lyckades det.
    Hon är snart 4 år gammal.

Vinterprinsessa skrev 2011-11-21 20:41:00 följande:
    Kram =)

En bra grej är att äta kalktabletter, eftersom risken för benskörhet ökar när man är i klimakteriet och efter.
    Jajamen
  • Lisen

Skrutten04 - Skulle du vilja ge något tips på hur ni lyckades få godkänd slemhinna som dessutom ledde till graviditet? Stort GRATTIS till detta!!!! Jag kämpar själv med tunn slemhinna och vårt senaste försök blev tyvärr avbrutet pga det. Hur tjock slemhinna lyckades du bli gravid med?

Ursäkta TS att jag kommer lite från huvudämnet här... Skrutten, du kanske kan inboxa mig om du vill svara på detta?

Svar på tråden ÄD och klimakterium -har ni lyckats?