• Enförälder

Ohanterliga barn? Skyll på mamman! – eller?

Ny forskning visar att mammors beteende när barn är små kan orsaka ihållande trotsigt uppförande.. Läs artikeln: www.metro.se/nyheter/ohanterliga-barn-skyll-pa-mamman/EVHkjA!t4B9ynBUnZAWM/

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-27 11:59
    www.metro.se/nyheter/ohanterliga-barn-skyll-pa-mamman/EVHkjA!t4B9ynBUnZAWM/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-27 12:21
    Här är rätt länk: www.metro.se/nyheter/ohanterliga-barn-skyll-pa-mamman/EVHkjA!t4B9ynBUnZAWM/

• Svar på tråden Ohanterliga barn? Skyll på mamman! – eller?
  • Petronella01

Länken leder till ett felmeddelande. Men det är väl inte ovanligt att allt ska skyllas på mamman.

Så är det väl av tradition; en mamma kan slita häcken av sig för sitt barn men ändå aldrig göra något rätt, en pappa kan skicka ett barn till dagis utan skor på fötterna och ändå vara helt fantastisk. 

• Girlinthecity

Kunde inte följa länken, men självklart påverkar ju föräldrarnas beteende barnens beteende, det är väl ingen nyhet?

• Petronella01
    Girlinthecity skrev 2011-10-27 11:55:52 följande:
    Kunde inte följa länken, men självklart påverkar ju föräldrarnas beteende barnens beteende, det är väl ingen nyhet?
    Ja men då båda föräldrarnas, inte bara mammans. Och om så vore fallet, varför skulle det just vara mammans beteende som resulterar i något negativt?
  • sahara sahara
    Petronella01 skrev 2011-10-27 12:04:59 följande:
    Ja men då båda föräldrarnas, inte bara mammans. Och om så vore fallet, varför skulle det just vara mammans beteende som resulterar i något negativt?
    "Den förälder som är med barnet mest påverkar också mest. Än så länge är det oftast mamman. Men en arg och frustrerad pappa sätter också sina spår."

Så avslutas "artikeln". Det som står är att man inte ska skrika på barn, för då tror de att det är så man beter sig.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Petronella01
    sahara sahara skrev 2011-10-27 12:11:32 följande:
    "Den förälder som är med barnet mest påverkar också mest. Än så länge är det oftast mamman. Men en arg och frustrerad pappa sätter också sina spår."

Så avslutas "artikeln". Det som står är att man inte ska skrika på barn, för då tror de att det är så man beter sig.
    Märkligt, jag kommer inte åt artikeln på någon av länkarna, men om kontentan är vad du skriver så är det ju enkel logik, oavsett vem som är med barnet.
  • Natulcien

Hmm...jag hittade artikeln, men det funkar verkligen inte att klistra in länken... Rynkar på näsan

• Mylla

Tycker det är ganska självklart att aggressivt beteende smittar av sig på barnen. Det gör det mesta beteendet man uppvisar.

• Girlinthecity
    Petronella01 skrev 2011-10-27 12:04:59 följande:

Ja, i de allra flesta fallen är det väl fortfarande så att det är just mamman som är med barnet större delen av den ålder som omnämns i artikeln?
  • vittra

Ja som sagt det är ju inget nytt under solen. Sedan beror det ju självklart på hur massmedia (som vill sälja sina tidningar) formulerar detta faktum... visste du inte att det är mammor som spenderar mest tid med sina barn?

Jag tycker det är en självklarhet, jobbar man med beteendestörningar hos barn så är man också i allra högsta grad medveten om att det är samspelet mellan förälder och barn som är problemet man behöver rätta till, förenklat alltså hur föräldern beter sig mot barnet. Men så säger man ju naturligtvis inte till de familjer som behöver hjälp (ja det är ditt fel bara så du vet).

• vittra

Hittade nu artikeln, det man trycker på och som verkar vara ny kunskap specifikt från denna studie är väl att man sett ett samband mellan beteendet under amningen mellan ca 3-6 månaders ålder och hur barnet senare beter sig. Pappor ammar väl inte ens så vitt jag vet... läste du ens vad den handlade om TS?

• cruz

Mmm, kylskåpskalla mödrar vet man ju bruka kunna orsaka svåra beteendestörningar som bla autism . Var ursprungsstudien en randomized controlled, någon som vet?

• vittra
    zelia skrev 2011-10-27 18:06:04 följande:

Mmm, kylskåpskalla mödrar vet man ju bruka kunna orsaka svåra beteendestörningar som bla autism . Var ursprungsstudien en randomized controlled, någon som vet?

Ursäkta men autism är ett neuropsykiatriskt funktionshinder, inte en beteendestörning a la trotssyndrom... att blanda in den myten i en sådan här diskussion är väl onödigt? Även om alla vet att känslomässiga problem hos mammorna orsakar autism så vet man i allra högsta grad att det orsakar beteendeproblem hos barnet.
  • cruz

Vittra: Eh jag vet mycket väl att autism är ett funktionshinder, men ett funktionshinder som innehåller en massa beteendestörningar, liksom andra npf relaterade funktionsnedsättningar. Ofta så hittar man tex. beteendestörningen trotssyndrom hos människor som faktiskt har autism och ADHD. Oftare än hos normalbefolkningen. Störningar och funktionshinder nedärvs ofta tillsammans. Det kallas för samsjuklighet.

Självklart kan barnet få beteendestörningar pga känslomässigt störda mammor, men även neurobiologiska avvikelser under fosterutvecklingen kan leda till beteendestörningar hos barnet. Det framgår inte av den föga imponerande Metroartikeln. Vi får hoppas att ursprungspublikationen är bättre.

• vittra

Ja men så är det ju även metro det handlar om, torde väl vara Sveriges sämsta tidning...
    En intressant tanke dock, ofta vet man ju inte redan vid 3-6 månaders ålder om barnet har något npf.

Ser att jag missade ett inte i mitt inlägg ovan, men du förstod ju iaf vad jag menade hoppas jag!

Svar på tråden Ohanterliga barn? Skyll på mamman! – eller?