• Larsan

Anser du att man hjälper och respekterar varandra mer i vissa länder?

Tycker du att respekten i Sverige är sämre än i de södra länderna? Att de oftare hjälper främlingar än vad vi gör?
    T.ex i Afrika, Mellanöstern, Latinamerika, indonesiska öar osv.? 

12-barnspappa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att man hjälper och respekterar varandra mer i vissa länder?
  • krompa

Vi hjälper till även i Sverige.

När jag för många år sedan skulle flyglifta till Skåne från Luleå, kom det en tjej som behövde komma till stockholm så fort som möjligt då hon precis fått reda på att hennes lillebror blivit inlagd på sjukhus (leukemi).

För att få komma med flyget den dagen var hon tvungen att gå runt till alla på flygplatsen och fråga om hon kunde få komma före i flygkön.

Mitt dilemma blev...
    Låta henne gå före och riskera att inte ta mig iväg den dagen eller ha kvar min plats och vara garanterad att få flyga med sista flyget för dagen.  Det fanns inget sätt att ta reda på om hon talade sanning eller inte...

Jag lät henne få min plats och tyvärr dök alla som bokat biljett upp så jag blev kvar på flygplatsen till morgonen därpå. Men jag vet att jag och de andra 3 som avstod våra köplatser till henne gjorde rätt.

• Psyke

Sverige är ett fantastiskt land med hjälpsamma och empatiska människor. Sedan är formerna för hjälpen är olika i olika länder. Här hjälper man andra i tysthet och pratar inte om det så mycket.

• Tow2Mater

Varför bara de södra ländrena? Jag tycker man hjälp0er varann mycket mer i t ex USA än i Sverige. I Sverige förlitar alla sig på att 'staten' tar hand om allt för de som på nåt sätt behöver hjälp.

• Larsan
    Tow2Mater skrev 2011-10-26 19:34:44 följande:
    Varför bara de södra ländrena? Jag tycker man hjälp0er varann mycket mer i t ex USA än i Sverige. I Sverige förlitar alla sig på att 'staten' tar hand om allt för de som på nåt sätt behöver hjälp.
    Jag läste ett inlägg här på FL om just södra länderna. 
    Jag vet inte om den personen menade just afrika, sydamerika m.m eller om h*n även menade tyskland, grekland etc.

Omröstningen gäller alla länder som ligger söder om oss. Usa räknas väl dit antar jag
    12-barnspappa
  • Psyke
    Larsan skrev 2011-10-27 11:54:35 följande:
    Omröstningen gäller alla länder som ligger söder om oss. Usa räknas väl dit antar jag
    Det blir ganska många länder att granska.  :)
  • Lavish

Jag vet inte. Här i Sverige har vi ett mer institutionellt sätt att hjälpa varandra (svinhöga skatter), i andra länder har man väl kanske mer informella sätt. Men jag tycker vårt system är bättre för åtminstone i teorin ska ingen ramla utanför det systemet för att personen t.ex inte är populär.

• krompa

Kanadensare är också väldigt hjälpsamma, och stor del av Kanada är inte söder om oss...

• Embla

I Sverige finns en "sköt dig själv och skit i andra"-attityd. Det finns naturligtvis undantag, och jag tycker personligen att människor är bättre på att hjälpa varandra om de bor i/kommer ifrån mindre städer än vad som är fallet med storstadsbor.

När jag var tonåring fick jag ett epilepsianfall på parkeringen utanför ett universitetssjukhus i en större stad. Människor bara gick förbi mig och låtsades inte se. En sjuksköterska såg mig från ett fönster på sjukhuset och sprang ut för att hjälpa mig och fick själv släpa in mig i sjukhuset. Detta skulle knappast ha hänt för 50år sedan. Vad är det som gör att mänskligheten blir alltmer kärlekslös?

Svenskar är ett ganska tillknäppt och privat folk. Vi är rädda för att tränga oss på och störa.

Jag pratade med en fransyska för några veckor sedan och kom in på ämnet grannar. Hon tyckte att det var helt otroligt att människor kan bo bredvid varandra i flera år och bara hälsa lite kort på varandra (om ens det). För henne var det också främmande att inte säga hej till personen bredvid en på bussen eller i väntrummet.

• Blygdläppen

Ja inte fan vet jag vad du avser med "respekterar"... Inte känner jag mig särskilt respekterad när jag befinner mig i Indien, Turkiet, Brasilien, Chile eller Kina, och blir tafsad på, får höra oförskämda ord,  blir spottad på eller kallad "snål jävla amerikan" för att jag vägrar betala överpriser.

• SweeneyTodd

Engelsmännen är kända för att vara extremt trevliga, artiga, och hjälpsamma. Jag har varit i England två gånger, och än så länge kan jag säga att det stämmer.

Svar på tråden Anser du att man hjälper och respekterar varandra mer i vissa länder?