neelliee skrev 2011-10-30 06:26:56 följande:
Sponkilonk skrev 2011-10-29 23:39:18 följande:
Beror givetvis på vilken klass barnet i fråga går i. Vår son gick i ettan när vi var iväg. Ska du skriva ner exakt allt som du skall prata om t.ex. NO:n så förstår jag att det tar jättelång tid. Vi föräldrar kan ju faktiskt en hel del av det som de lär sig i lågstadiet. De hade t.ex. tema kroppen en stor del av tiden när vi var iväg, så läraren behövde inte i detalj redogöra för exakt allt. (Vi hade ganska bra koll där

)
Sonens lärare mailade varje vecka information om vad de skulle gå igenom och ev. någon bild de skulle jobba med. Har du bara förtroende för att man som förälder (utan treårig pedagogutbildning) kan lära våra barn så anser jag inte att det är så mycket begärt att skriva ner vad du skall gå igenom under en vecka.
Vet att det är en ganska stor arbetsbörda på er lärare under terminerna, men jag blir ganska irriterad på detta då det känns som ren lathet. Om vi säger att 8 elever per termin tar en vecka ledigt för att åka på semester, så (om det tar en timme per elev) så innebär det en extra arbetsbörda på 8 timmar per termin! (Skulle gissa på att det handlar om 4-5 elever) Det gör gott för en familj att kunna åka iväg tillsammans. Alla kan inte, som flera redan skrivit ta ledigt under skolloven.
8 timmar på en termin är en extra dag som läraren ska jobba gratis. Varför får man inte bli irriterad på det? Varför är en extra dags obetalt arbete inte viktigt för lärare? Skulle du acceptera att jobba en extra heldag utan någon som helst ersättning?
För det är vad det handlar om. Vi ska enligt vårt avtal jobba 45 timmar i veckan och det gör vi redan som det är. Jag har nog aldrig jobbat mindre än så i alla fall, oftast upp mot 50-60 h/vecka. Utan att få ut någon komp eller övertidsersättning alls. Därför är varje sådan "onödig" extrauppgift väldigt irriterande. Och värst, allra värst, är att mötas av inställningen att vi bara är lata och inte vill, när vi i själva verket jobbar sådär en 10-11 timmar per dygn ocn ändå inte hinner med _det nödvändiga_ ibland. "Ni har ju looooooooooven!" Men VAD hjälper det att man är ledig 8 augusti när jag en februaridag kl. 16.45 inser att jag måste stanna en extra timme (för att fixa läxor), dagis stänger 18.00 och det tar en timme att åka hem? Fanns det tillräckligt med personal i skolan och lärarna kunde få ut eventuell övertid på rimligt sätt, då hade jag varit vänligare inställd till att fixa med läxor åt lediga barn. Hinner jag med det inom ramen för min arbetstid, utan att prioritera bort något annat viktigare, då är det ju lugnt.
Att mejla varje vecka skulle jag inte ställa upp på. För ska barnet hemma få likvärdig undervisning av föräldrarna räcker det ju inte att skriva "Vi ska läsa om kroppen", utan HUR vi gör det, exakt VAD vi läser om (kroppen är ju stor...) och vilka målen är måste ju också skrivas ner. Och så ska det bifogas arbetsblad, bilder, texter att läsa. Och det tar sin lilla tid, skulle tippa på en halvtimme per vecka i alla fall. Och den tiden finns inte. Åk gärna på ett halvårs utlandsresa, men då får föräldrarna vända sig till Sofia Distans eller liknande där lärarna är anställda för att ansvara för undervisningen av distanselever.
Jag har ingenting emot att barn är lediga, men då är det föräldrarnas ansvar att ordna fram extrauppgifter, se till att barnet gör dem och rätta efteråt. Inte mitt ansvar. JAG ska inte få merarbete som jag tvingas utföra på MIN FRITID för att NÅGON ANNAN ska få åka på semester.
Jag förstår helt klart flera av dina argument, men faktum kvarstår att du inte verkar acceptera att andra än du själv kan lära ut om t.ex. kroppen. Du måste inte specifikt gå igenom hur DU tänkt gå igenom det, utan det räcker att man vet att man går igenom hjärtat denna veckan.
Men denna diskussion börjar spåra ut lite väl mycket i detaljer tror jag. Jag är väldigt glad att min son hade en lärare som inte såg det som ett besvär, utan mer en spännande erfarenhet för vår son.