• Analoga

Behövs inga skäl alls nuförtiden, att ta ledigt från skolan??

Har märkt att olika elever i min dotters klass tar/får ledigt för att åka med sina föräldrar utomlands. Detta får mig att fundera på hur det är med skola och beviljan av ledighet egentligen?

Hade för mig att man måste ha särskilda skäl för att få ta ledigt på icke lovtid....eller..??

T ex har en kompis till min dotter åkt utomlands med sin familj denna vecka....och nästa vecka är det lov....kan man inte ordna sin semester och anpassa sig efter sina barns skollov om man ska åka utomlands??   

• Svar på tråden Behövs inga skäl alls nuförtiden, att ta ledigt från skolan??
  • Kimona

Folk åker innan eller efter lov för att resorna är billigare. Jag tycker ju inte att man måste åka utomlands om man nu inte har råd att göra det när man faktiskt är ledig, men aja...

En gång var vi bara tre elever som var i skolan veckan innan lovet. Från och med Onsdagen hade läraren hunnit hjälpa oss så vi var klara med allt och då fick vi ledigt de dagarna också :P

Och givetvis var de andra barnen AVUNDSJUKA för att vi fått ledigt....

• Sponkilonk
    neelliee skrev 2011-10-30 06:26:56 följande:
    Sponkilonk skrev 2011-10-29 23:39:18 följande:
    Beror givetvis på vilken klass barnet i fråga går i. Vår son gick i ettan när vi var iväg. Ska du skriva ner exakt allt som du skall prata om t.ex. NO:n så förstår jag att det tar jättelång tid. Vi föräldrar kan ju faktiskt en hel del av det som de lär sig i lågstadiet. De hade t.ex. tema kroppen en stor del av tiden när vi var iväg, så läraren behövde inte i detalj redogöra för exakt allt. (Vi hade ganska bra koll där
    Sonens lärare mailade varje vecka information om vad de skulle gå igenom och ev. någon bild de skulle jobba med. Har du bara förtroende för att man som förälder (utan treårig pedagogutbildning) kan lära våra barn så anser jag inte att det är så mycket begärt att skriva ner vad du skall gå igenom under en vecka.

Vet att det är en ganska stor arbetsbörda på er lärare under terminerna, men jag blir ganska irriterad på detta då det känns som ren lathet. Om vi säger att 8 elever per termin tar en vecka ledigt för att åka på semester, så (om det tar en timme per elev) så innebär det en extra arbetsbörda på 8 timmar per termin! (Skulle gissa på att det handlar om 4-5 elever) Det gör gott för en familj att kunna åka iväg tillsammans. Alla kan inte, som flera redan skrivit ta ledigt under skolloven. 
    8 timmar på en termin är en extra dag som läraren ska jobba gratis. Varför får man inte bli irriterad på det? Varför är en extra dags obetalt arbete inte viktigt för lärare? Skulle du acceptera att jobba en extra heldag utan någon som helst ersättning?

För det är vad det handlar om. Vi ska enligt vårt avtal jobba 45 timmar i veckan och det gör vi redan som det är. Jag har nog aldrig jobbat mindre än så i alla fall, oftast upp mot 50-60 h/vecka. Utan att få ut någon komp eller övertidsersättning alls. Därför är varje sådan "onödig" extrauppgift väldigt irriterande. Och värst, allra värst, är att mötas av inställningen att vi bara är lata och inte vill, när vi i själva verket jobbar sådär en 10-11 timmar per dygn ocn ändå inte hinner med _det nödvändiga_ ibland. "Ni har ju looooooooooven!" Men VAD hjälper det att man är ledig 8 augusti när jag en februaridag kl. 16.45 inser att jag måste stanna en extra timme (för att fixa läxor), dagis stänger 18.00 och det tar en timme att åka hem? Fanns det tillräckligt med personal i skolan och lärarna kunde få ut eventuell övertid på rimligt sätt, då hade jag varit vänligare inställd till att fixa med läxor åt lediga barn. Hinner jag med det inom ramen för min arbetstid, utan att prioritera bort något annat viktigare, då är det ju lugnt.

Att mejla varje vecka skulle jag inte ställa upp på. För ska barnet hemma få likvärdig undervisning av föräldrarna räcker det ju inte att skriva "Vi ska läsa om kroppen", utan HUR vi gör det, exakt VAD vi läser om (kroppen är ju stor...) och vilka målen är måste ju också skrivas ner. Och så ska det bifogas arbetsblad, bilder, texter att läsa. Och det tar sin lilla tid, skulle tippa på en halvtimme per vecka i alla fall. Och den tiden finns inte. Åk gärna på ett halvårs utlandsresa, men då får föräldrarna vända sig till Sofia Distans eller liknande där lärarna är anställda för att ansvara för undervisningen av distanselever. 

Jag har ingenting emot att barn är lediga, men då är det föräldrarnas ansvar att ordna fram extrauppgifter, se till att barnet gör dem och rätta efteråt. Inte mitt ansvar. JAG ska inte få merarbete som jag tvingas utföra på MIN FRITID för att NÅGON ANNAN ska få åka på semester.
    Jag förstår helt klart flera av dina argument, men faktum kvarstår att du inte verkar acceptera att andra än du själv kan lära ut om t.ex. kroppen. Du måste inte specifikt gå igenom hur DU tänkt gå igenom det, utan det räcker att man vet att man går igenom hjärtat denna veckan.
    Men denna diskussion börjar spåra ut lite väl mycket i detaljer tror jag. Jag är väldigt glad att min son hade en lärare som inte såg det som ett besvär, utan mer en spännande erfarenhet för vår son.
  • Bonanza

Oj, jag förstår verkligen inte problemet. Man lär sig så extremt mycket mer på att resa utomlands än vad man gör motsvarande tid i skolan, om än andra saker.

Och så svårt kan det ju inte vara att få med läxor om man nu missar saker. Å andra sidan är det väl sällan man faktiskt "missar". Ofta är det bara att jobba ikapp.

• Wilowa
    neelliee skrev 2011-10-30 12:01:20 följande:
    Nja, jag tycker nog att det kan ta en del extratid jag. Men du kanske arbetade väldigt läroboksbundet? Om vi t.ex. ska introducera division på matten kommer jag att arbeta i stort sett bara laborativt i början, med olika plockmaterial att dela upp efter (mina) givna instruktioner. Till en början låter jag också barnen färdighetsträna gemensamt via spel, lekar och liknande. Ska ett barn lära sig motsvarande stoff hemma/på resa måste jag ju leta rätt på (alt. tillverka) och kopiera en mängd övningsblad som jag inte alls skulle behöva till resten av klassen.

Det beror ju på arbetsområde. Med lite tur är en elev borta när vi arbetar mycket efter ett läromedel och då är det ju enkelt att planera arbetet för en ledig elev. Men ofta är det ju inte så enkelt...    
    Fast om man vet om ledigheten i god tid så kan man ju planera så att man inte går igenom nåt nytt den veckan eller alternativt går igenom det med eleven innan. Visst blir det lite extraarbete, men det måste man ju ha med i beräkningen, eleverna kan ju lika gärna bli sjuka i en vecka och då utan framförhållning.
  • Tuffen

Fast handen på hjärtat, hur många föräldrar har full koll på tysk grammatik eller kan översätta spanska texter, t ex? Det är fler än man kanske tror som faktiskt har svårt med det vi lär ut i åk 7-9, dessvärre. 

• Bonanza
    Tuffen skrev 2011-10-30 16:20:58 följande:
    Fast handen på hjärtat, hur många föräldrar har full koll på tysk grammatik eller kan översätta spanska texter, t ex? Det är fler än man kanske tror som faktiskt har svårt med det vi lär ut i åk 7-9, dessvärre. 
    Men du menar att en veckas frånvaro (eller 2-3 veckor) sabbar för barnets hela skolgång? Det är omöjligt att ta igen?

Eller vad är poängen?  
  • Wilowa
    Bonanza skrev 2011-10-30 15:40:35 följande:
    Oj, jag förstår verkligen inte problemet. Man lär sig så extremt mycket mer på att resa utomlands än vad man gör motsvarande tid i skolan, om än andra saker.

Och så svårt kan det ju inte vara att få med läxor om man nu missar saker. Å andra sidan är det väl sällan man faktiskt "missar". Ofta är det bara att jobba ikapp.

De lektioner där klassen jobbat läromedelsbundet är det bara att jobba ikapp, men inte i ämnen där man jobbar laborativt eller har diskussioner. Fast jag tycker att det uppvägs av erfarenheten eleven fått av att få vara iväg. När jag jobbade som lärare i skolan, brukade jag ge eleven i uppgift att skriva dagbok under resan. Det i sig är nyttigt, då måste de reflektera över vad de är med om. Åker eleven utomlands så går det ju även att be föräldrarna att skapa uppgifter åt barnet genom att låta dem räkna valuta, studera kulturen osv. 
  • Bonanza
    Wilowa skrev 2011-10-30 16:27:44 följande:
    De lektioner där klassen jobbat läromedelsbundet är det bara att jobba ikapp, men inte i ämnen där man jobbar laborativt eller har diskussioner. Fast jag tycker att det uppvägs av erfarenheten eleven fått av att få vara iväg. När jag jobbade som lärare i skolan, brukade jag ge eleven i uppgift att skriva dagbok under resan. Det i sig är nyttigt, då måste de reflektera över vad de är med om. Åker eleven utomlands så går det ju även att be föräldrarna att skapa uppgifter åt barnet genom att låta dem räkna valuta, studera kulturen osv. 
    Nej men precis. Antingen jobbar man ikapp, eller så lär man sig något annat. Oavsett vilket ser jag inte hur resor kan vara ett hot mot undervisningen, jag ser det snarare som ett komplement.

• Twilight

Orkar inte kolla om det redan är sagt, men 10 dagar/termin får läraren godkänna, och alltså inget problem.

Ser heller inte varför det skulle vara ett problem, det är bara att jobba ikapp det man missat. Nu beror det ju iofs lite på i vilken klass man går, men som för min tjej som går i 2:an är det busenkelt att ta igen.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Wilowa
    Bonanza skrev 2011-10-30 16:29:18 följande:
    Nej men precis. Antingen jobbar man ikapp, eller så lär man sig något annat. Oavsett vilket ser jag inte hur resor kan vara ett hot mot undervisningen, jag ser det snarare som ett komplement.

Fast reglerna har skärpt och ledigheten får inte vara ett hinder för att eleven uppnår målen i skolan. Helt okej egentligen, men det kan slå väldigt fel. De barn som verkligen behöver en veckas ledigt får det kanske inte. Det är ju inte alltid det är de lata eleverna som gör de sämsta resultaten. Ett barn med t ex dyslexi får slita betydligt mer än ett utan och kanske ändå inte uppnår samma resultat. Då kanske en veckas vila till och med är positivt för elevens inlärning.

Mina barn ska antagligen vara lediga en vecka i vinter då vi ska till fjällen. Fast då tänker jag ta reda på vad de ska jobba med i skolan då och se till att de får "likvärdig" undervisning av mig utifrån miljön vi är i. Självklart kan jag inte göra exakt samma som i skolan, helt undervisninglösa kommer de inte bli...fast då är ju jag lärare i deras åldrar.
  • tre guldklimpar
    Analoga skrev 2011-10-28 09:25:07 följande:
    Ni säger att det är dyrare på loven. Men har man nu ekonomi att överhuvudtaget åka på utomlandssemester så kan man nog även spotta upp de extra kronorna det blir att åka när barnen har lov.
    Japp det är oftast MYCKET dyrare på loven så vi snackar knappast "några extra kronor". Vi är en familj på två vuxna och tre barn som drar till Egypten två veckor nu i december precis innan skolloven och vi får betala 
    30 500 kr för det (med all inclusive). En resa till samma hotell kostar under jullovet 63 000 så det är knappast något svårt val för oss i alla fall.

Hade faktiskt struntat i om vi inte fått ledigheten beviljad utan vi hade åkt ändå. Jag är väldigt sol och värme beroende och blir väldigt deprimerad och lättirriterad om jag måste stanna i Sverige hela vintern och vår familj mår inte bra med en sur och grinig mamma. Jag HATAR vintern och skulle gärna flyttat söderut men det vill inte min man så detta är en kompromiss som funkar för vår del. Dessutom gör det barnen väldigt gott också med lite sol och värme mitt i vintern. 
  • Bonanza
    tre guldklimpar skrev 2011-10-30 16:44:29 följande:
    Japp det är oftast MYCKET dyrare på loven så vi snackar knappast "några extra kronor". Vi är en familj på två vuxna och tre barn som drar till Egypten två veckor nu i december precis innan skolloven och vi får betala 
    30 500 kr för det (med all inclusive). En resa till samma hotell kostar under jullovet 63 000 så det är knappast något svårt val för oss i alla fall.

Hade faktiskt struntat i om vi inte fått ledigheten beviljad utan vi hade åkt ändå. Jag är väldigt sol och värme beroende och blir väldigt deprimerad och lättirriterad om jag måste stanna i Sverige hela vintern och vår familj mår inte bra med en sur och grinig mamma. Jag HATAR vintern och skulle gärna flyttat söderut men det vill inte min man så detta är en kompromiss som funkar för vår del. Dessutom gör det barnen väldigt gott också med lite sol och värme mitt i vintern. 
    Och snacka om upplevelser man kan skaffa sig i Egypten! Slår undervisning i skolan med hästlängder!
  • tre guldklimpar
    Bonanza skrev 2011-10-30 16:49:29 följande:
    Och snacka om upplevelser man kan skaffa sig i Egypten! Slår undervisning i skolan med hästlängder!
    Exakt!

Svar på tråden Behövs inga skäl alls nuförtiden, att ta ledigt från skolan??