Hur skulle ni räkna ut det här?
Du erbjuder dig att diska varje dag hemma. Som ersättning vill du ha en krona första dagen och därefter vill du ha dubbelt så mycket som dagen före. Hur mycket har du tjänat efter 3 veckor?
Du erbjuder dig att diska varje dag hemma. Som ersättning vill du ha en krona första dagen och därefter vill du ha dubbelt så mycket som dagen före. Hur mycket har du tjänat efter 3 veckor?
Alltså, det är ju meningen att det ska vara KLURIGT, därför skriver de som sådär. Men fråga läraren annars. Jag är nästan helt övertygad om saken.
....är inte kumulativa ökningar typ.... Matte C!? Jag har gått både matte a o b och det har inte dykt upp där.
Inte under hela tiden jag gått skolan.
Lagom överkurs... O.O
Jag tror visst att frågan är tänkt att man ska räkna 1+2+4+8+16+32+64+... för att barnen ska fatta hur mkt pengar det egentligen blir om man bara dubblar något varje dag i några veckor. Jag har för mig att jag hade någon liknande uppgift redan i lågstadiet så det är inte så konstigt tycker jag...
Menar läraren 1+2+2+2+2+2 osv så borde läraren inte vara lärare!
Jag tycker det låter som väldigt bra betalt för att diska hemma :)
S=1+2+2^2+2^3+..+2^20
multiplicera högra och vänstra ledet med 2
2S=2+2^2+2^3+2^4+..+2^21
Subtrahera högra ledet med S och vänstra ledet med med 1+2+2^2+2^3+..+2^20
2S-S=2+2^2+2^3+..+2^21-(1+2+2^2+2^3+..+2^20)
Kvar blir då
S=2^21-1 som är lika med 2 097 151
googla geometrisk summa om ni vill veta mer
jag skulle skríva ner alla veckornas dagar i en rad o så skriva en krona, två kronor, fyra kronor osv..
En kul uppgift, men läraren (eller det material/den person som läraren fick idén ifrån) har nog tagit i i överkant! (tänkte inte riktigt efter själv först...) Om jag hade varit i din situation hade jag låtit barnet räkna ut hur mycket det blev på en vecka och skrivit att "Efter bara en vecka skulle jag redan ha tjänat xxx kronor!"
Jag insåg direkt när jag läste uppgiften, som jag tolkade att man skulle räkna ut som 1+2+4+8+16.... att det där skulle bli jättemycket pengar... och jag måste nog erkänna att det verkar lite väl stora tal för en 8-åring att räkna. Förmodligen är det som Kodia skriver: Läraren tänkte inte efter riktigt, hur stora tal det skulle bli.
Sedan kan jag tycka att om man ska undervisa i matte bör man direkt fatta att detta tal kommer att nå miljonstorlek men det är en annan fråga.
Har du fått svar hur uppgiften var tänkt?