• levandecharader

Hur skulle ni räkna ut det här?

Du erbjuder dig att diska varje dag hemma. Som ersättning vill du ha en krona första dagen och därefter vill du ha dubbelt så mycket som dagen före. Hur mycket har du tjänat efter 3 veckor?

• Svar på tråden Hur skulle ni räkna ut det här?
  • levandecharader
    pluvdo skrev 2011-10-24 15:07:34 följande:
    I och för sig inte jättesvårt för hand heller, men tar förstås tid. :)
    Inte för dig och mig kanske men för en 8 åring blir det lite svårare kanske

• BlommyNess12

Alltså, det är ju meningen att det ska vara KLURIGT, därför skriver de som sådär. Men fråga läraren annars. Jag är nästan helt övertygad om saken.

• pluvdo
    levandecharader skrev 2011-10-24 15:10:18 följande:
    Inte för dig och mig kanske men för en 8 åring blir det lite svårare kanske

Ja, fast det är ju bara att plussa. Det är förstås inte jättelätt för en åttaåring, men samtidigt så är det ju veckans kluring. Och man får väl anta att barn får ta hjälp av föräldrar och så då.

Om de menar att man skall dubbla på dag två och sedan få två kronor resterande dagar så är frågan väldigt knasigt ställd eftersom det inte är vad som står.
  • pluvdo
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 15:11:31 följande:
    Alltså, det är ju meningen att det ska vara KLURIGT, därför skriver de som sådär. Men fråga läraren annars. Jag är nästan helt övertygad om saken.
    Men då blir det inte klurigt, då blir det bara felformulerat.
  • levandecharader
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 15:11:31 följande:
    Jag tror ju också att det är meningen att den ska räknas ut som du säger iom att det gäller 8 åringar men jag tolkar inte frågan som så egentligen. Det var därför jag undrade hur ni tolkade det. Det ska vara klurigt visst men ändå måste det ju finnas lite vett i hur frågan ställs eller hur jag nu ska förklara
  • levandecharader
    pluvdo skrev 2011-10-24 15:13:50 följande:
    Men då blir det inte klurigt, då blir det bara felformulerat.
    Precis vad jag menade men av nån konstig anledning inte kunde skriva
  • levandecharader
    pluvdo skrev 2011-10-24 15:13:27 följande:
    Ja, fast det är ju bara att plussa. Det är förstås inte jättelätt för en åttaåring, men samtidigt så är det ju veckans kluring. Och man får väl anta att barn får ta hjälp av föräldrar och så då.

Om de menar att man skall dubbla på dag två och sedan få två kronor resterande dagar så är frågan väldigt knasigt ställd eftersom det inte är vad som står.
    Vi har plussat för glatta livet här hemma
  • EllanEriksson

....är inte kumulativa ökningar typ.... Matte C!? Jag har gått både matte a o b och det har inte dykt upp där.
    Inte under hela tiden jag gått skolan.

Lagom överkurs... O.O

• evelina01
    levandecharader skrev 2011-10-24 14:55:41 följande:
    Så skulle jag också räkna ut det men blev tveksam om jag tänkte rätt. Det blir ganska höga tal efter ett tag och det är en 8 årings läxa...

är det en 8årings läxa så är det nog 1 krona första dagen och 2 kronor resten av dagarna, det blir alldeles för höga siffror för en 8åring annars, så jag kan inte tänka mig att det är som jag räknade ut från början om det är för den åldern.
  • tjej87

Jag tror visst att frågan är tänkt att man ska räkna 1+2+4+8+16+32+64+... för att barnen ska fatta hur mkt pengar det egentligen blir om man bara dubblar något varje dag i några veckor. Jag har för mig att jag hade någon liknande uppgift redan i lågstadiet så det är inte så konstigt tycker jag...

Menar läraren 1+2+2+2+2+2 osv så borde läraren inte vara lärare!

• tjej87
    EllanEriksson skrev 2011-10-24 15:18:18 följande:
    ....är inte kumulativa ökningar typ.... Matte C!? Jag har gått både matte a o b och det har inte dykt upp där.
    Inte under hela tiden jag gått skolan.

Lagom överkurs... O.O
    Tjaa, jag tror iofs att man lär sig om summor redan i högstadiet men jag kan ju minnas fel... Ett sätt att skriva det lite snyggt är: Summa (2^(n-1)) då n=1-21
  • Mamma till T

Jag tycker det låter som väldigt bra betalt för att diska hemma :)

• levandecharader
    Mamma till T skrev 2011-10-24 15:39:22 följande:
    Jag tycker det låter som väldigt bra betalt för att diska hemma :)
    Ja, jag skulle gärna ha den lönen för lite disk
  • HarperSeven

S=1+2+2^2+2^3+..+2^20

multiplicera högra och vänstra ledet med 2

2S=2+2^2+2^3+2^4+..+2^21

Subtrahera högra ledet med S och vänstra ledet med med 1+2+2^2+2^3+..+2^20

2S-S=2+2^2+2^3+..+2^21-(1+2+2^2+2^3+..+2^20)

Kvar blir då

S=2^21-1 som är lika med 2 097 151

googla geometrisk summa om ni vill veta mer 

• MajaVira
    HarperSeven skrev 2011-10-24 18:13:25 följande:
    S=1+2+2^2+2^3+..+2^20

multiplicera högra och vänstra ledet med 2

2S=2+2^2+2^3+2^4+..+2^21

Subtrahera högra ledet med S och vänstra ledet med med 1+2+2^2+2^3+..+2^20

2S-S=2+2^2+2^3+..+2^21-(1+2+2^2+2^3+..+2^20)

Kvar blir då

S=2^21-1 som är lika med 2 097 151

googla geometrisk summa om ni vill veta mer 
    Visst, men ligger din uträkning på en 8-årings nivå?
  • Millans hustru

jag skulle skríva ner alla veckornas dagar i en rad o så skriva en krona, två kronor, fyra kronor osv..

• HarperSeven
    MajaVira skrev 2011-10-24 18:28:47 följande:
    Visst, men ligger din uträkning på en 8-årings nivå?

Vem vet vilken typ av matematik 8 åringarna håller på med idag? Glad
  • Kodia

En kul uppgift, men läraren (eller det material/den person som läraren fick idén ifrån) har nog tagit i i överkant! (tänkte inte riktigt efter själv först...) Om jag hade varit i din situation hade jag låtit barnet räkna ut hur mycket det blev på en vecka och skrivit att "Efter bara en vecka skulle jag redan ha tjänat xxx kronor!"

• Sassajajja

Jag insåg direkt när jag läste uppgiften, som jag tolkade att man skulle räkna ut som 1+2+4+8+16.... att det där skulle bli jättemycket pengar... och jag måste nog erkänna att det verkar lite väl stora tal för en 8-åring att räkna. Förmodligen är det som Kodia skriver: Läraren tänkte inte efter riktigt, hur stora tal det skulle bli.

Sedan kan jag tycka att om man ska undervisa i matte bör man direkt fatta att detta tal kommer att nå miljonstorlek men det är en annan fråga.

Har du fått svar hur uppgiften var tänkt? 

Svar på tråden Hur skulle ni räkna ut det här?