• Alvi

Finns det forskning på om andningslarm faktiskt hjälper?

Jag tycker det känns lite tveksamt, för det larmar ju efter att barnet har slutat andas. Går det då att rädda?

Finns det forskning på hur många barn som har räddats från PSD med larm? KAN man rädda ett barn från just PSD?

Någon som vet?

(Jag har själv andningslarm till mitt barn, så jag är absolut inte anti det, vill bara veta om det faktiskt hjälper...?)

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Finns det forskning på om andningslarm faktiskt hjälper?
  • Natasha76

Jag hade också andningslarm så jag är inte heller anti. Men jag hörde just om en baby som dog i psd och det skedde medan babyn var i deras famn. Och jag har också hört att det är svårt att återuppliva barn som håller på dö i psd.

• smillie

Det larmar innan,  när barnets rörelser minskar till ett visst antal under 60sec eller när det är för få andetag på en viss tid. Kommer ej ihåg exakt antal men dom  mäter både rörelser och andning. ialalfall det vi har babysense.

Den 11 januari kom hon äntligen, vårt underverk......
  • Patricia84

Alltså, andningslarmen är ju typ som rörelsedetektorer (mäter ej syrehalt el. dyl.) och eftersom spädbarn kan fortsätta göra andningsrörelser efter att de slutat andas är det väl typ samma sak som att slänga pengarna i sjön, typ.

• Kaosmamma

Jag undrar om andningslarm.. Väntar nr 4 och har ett andningssjukt barn som gör att jag nu är nervös för spädbarnstiden och psd. Så jag funderar mycket om det kan vara värt med ett larm om man är rädd som mig?

• Alvi
    Kaosmamma skrev 2011-10-27 22:39:22 följande:
    Jag undrar om andningslarm.. Väntar nr 4 och har ett andningssjukt barn som gör att jag nu är nervös för spädbarnstiden och psd. Så jag funderar mycket om det kan vara värt med ett larm om man är rädd som mig?
    Alltså, jag anser det. För även om det inte finns forskning på det, så hjälper det MIN oro. För att jag ALLS ska kunna sova på natten, så har jag larm, för då känner jag att jag (om jag vill sova om nätterna) gör det jag kan för mitt barns skull.
  • Rollomay

Det finns väl inga bevis för att det skyddar mot psd men däremot om barnet glömmer bort att andas. Jag vet inte om det verkligen räddar liv men jag har använt larm till mina barn vilket gjort att jag sovit bättre. Kommer använda det nästa gång också.

• Patricia84
    Kaosmamma skrev 2011-10-27 22:39:22 följande:
    Men då får du väl larm av sjukvården? Om ditt barn är sjukt, menar jag?
  • thecarseatlady

Om man väljer att vaccinera sitt barn enligt schemat så är det nog bäst att skaffa ett andningslarm, för en del studier visar att över 70% av alla barn som dör i PSD dör inom tre veckor efter en vaccination. De flesta bara inom ett par dagar. De gifter och främmande ämnen som finns i vacciner påverkar barnets lilla kropp, immunsystem och andning så drastiskt att barnet kan sluta andas. PSD finns därför listat som biverkning på en del vacciner, men det är det väldigt få som vet om.

• Flickan och kråkan

Nej, det finns inga vetenskapliga studier som pekar på att andningslarm minskar risken för PSD. Inom vården använder man inte heller den typen av larm som finns på den kommersiella marknaden till riskbarn eftersom de helt enkelt larmar för sent. Man använder larm som mäter syresättnnig m.m. Vi har ändå valt att använda larm för att det åtminstone känns som om man har möjligheten att åtminstone försöka göra något. kan man inte återuppliva (vilket är det sannolika) så har vi i alla fall haft möjligheten. har fått hålla dem i famnen då det händer istället för att vakna timmar efter faktum.......men det är mitt sätt att resonera. 

Det finns inga som helst vetenskapliga kopplingar till vaccination. I Japan där man valde att skjuta upp vaccination av barn till 2 års ålder fick ingen nedgång alls vad gäller antalet fall av PSD exempelvis. Tvärtom ökade fallen något istället, om än marginellt. Den högsta risken för PSD ligger mellan 2-4 månaders ålder oberoende om barnet är vaccinerat eller inte.    

• Bollen2

Har aldrig läst nån studie om att andningslarm minskar risken för psd. Hade det verkligen hjälpt hade de nog tagit upp det på BVC. Aldrig hört nån i sjukvården rekommendera det men i butikerna vill de sälja.. För att tjäna pengar..

• Alvi
    Bollen2 skrev 2011-12-30 22:28:40 följande:
    Har aldrig läst nån studie om att andningslarm minskar risken för psd. Hade det verkligen hjälpt hade de nog tagit upp det på BVC. Aldrig hört nån i sjukvården rekommendera det men i butikerna vill de sälja.. För att tjäna pengar..
    Sant. Men även för att få föräldrar att sova gott om natten. Vårt andningslarm är värt vartenda öre för att jag ska sova gott. När dottern sover ute, utan larm, kollar jag till henne nån gång per kvart iallafall.
Svar på tråden Finns det forskning på om andningslarm faktiskt hjälper?