• stelis79

Barn som inte följer "sin" kurva

Vår dotter (17 mån) har sedan i början av sommaren börjat äta sämre. Hon har väl egentligen aldrig varit jätteglad för mat utan ätit ganska små portioner och tyvärr också ganska ensidigt. Dock är hon pigg och glad för det mesta. När vi var på 1-års kontrollen i slutet av maj vägde hon 9350 gram och var 74 cm lång. Hon har fram tills dess följt "sin" kurva bra. Men efter det upplever vi att hon börjat äta sämre även om det ibland kan komma en bra period.

I samband med att hon blev sjuk för en vecka sedan var vi inne på akuten. Där vägdes hon (9930 gram). De uttryckte viss oro för att hon vägde för lite och tyckte vi skulle prata med BVC om några veckor. Vi har mätt hennes längd också och fått fram att hon är ca. 77 cm lång (lite svårt att mäta rätt + att BVC har ju ett annat mätinstrument så det är väl inte helt tillförlitligt). 

Enligt tillväxtkurvan har hon med dessa uppgifter tappat på "sin" kurva när det gäller vikten motsvarande - 0,5 SD och på längden - 1 SD. Därmed följer hon inte sin egen kurva längre. Skulle hon följt sin kurva skulle hon vägt drygt 10,5 kg och varit 79,5 cm lång.

Vi ska till BVC om några veckor för kontroll. De säger att vi ska tillsätta mer fett i maten vilket vi redan gör (f.a. rapsolja) men vad hjälper det när hon ofta knappt äter något alls? 

Mina frågor till er: Är det fler som har barn som inte följer "sin" egen kurva i perioder? Har dom tagit igen det senare? 

• Svar på tråden Barn som inte följer "sin" kurva
  • MissAdelaide

Om barnen blir sjuka .tex så är det ju lätt att de faller lite i sin kurva. När min dotter had kräksjukan tappade hon vikt och det har tagit nästan ett år att komma tillbaka och snart kommer väl kräksjukan igen..... 
    Det som din dotter vägde på 1-års kontrollen vägde min dotter när hon var straxt över 2 år. Eftersom både min sambo och jag är smala som personer så tycker BVC att det vore konstigt om vi skulle få något annat än "smala" barn. Tror att så länge barnet verkar pigg och må bra ska man nog inte oroa sig i onödan. Vi ger mycket fett i maten till vår dotter men det hjälper inte ett dugg. Hon kommer nog alltid vara våran lilla fågelunge.

Det man kan ha koll på är ju om barnet börjar bli slö och inte orkar så mycket eller tappar vikt utan att direkt varit sjuk..... Lycka till

• vargaa

Min dotter är snart 18 månader och har gått ner 2 kurvor. Hon var väldigt liten i maten förut men äter bra nu. Enligt bvc bör hon väga strax över 9 kg vid 18-månaderskontrollen för att inte ha gått ner en kurva till, då tyckte de att vi skulle låta en läkare undersöka henne. De brukar tydligen göra så om de tappar 3 kurvor. Vägde henne idag, 8660gram. Så jag tvivlar på att hon kommer att väga över 9 kg vid kontrollen om ett par veckor faktiskt.

Jag är inte själv orolig då hon har smala föräldrar och mår/äter bra. Så jag tycker att det är lite jobbigt att de tycker att hon väger för lite. Samtidigt vill man ju inte missa något som kan vara fel givetvis. Lite dubbelt det där. Skulle också vilja veta om fler varit med om liknande UTAN att det visat sig vara nåt fel.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

På längden har min dotter inte tappat så mkt, men vet int ehur lång hon är nu. Det är bara vikten de tycker att vi ska ha uppsikt på.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • knäppisen

båda mina barn har halkat ner på tillväxtkurvorna mellan 12 o 18 månader. Lillkillen stod faktiskt helt still i vikt under den perioden. Sen började de växa igen. Enligt bvc var det ganska vanligt att barnen fick en tillväxtpaus då o då. TS, ditt barn har ju gått upp 600 g på 5 månader, trots sjukdom, det är inte helt illa.

• odin09
    MissAdelaide skrev 2011-10-25 20:27:38 följande:
    Om barnen blir sjuka .tex så är det ju lätt att de faller lite i sin kurva. När min dotter had kräksjukan tappade hon vikt och det har tagit nästan ett år att komma tillbaka och snart kommer väl kräksjukan igen..... 
    Det som din dotter vägde på 1-års kontrollen vägde min dotter när hon var straxt över 2 år. Eftersom både min sambo och jag är smala som personer så tycker BVC att det vore konstigt om vi skulle få något annat än "smala" barn. Tror att så länge barnet verkar pigg och må bra ska man nog inte oroa sig i onödan. Vi ger mycket fett i maten till vår dotter men det hjälper inte ett dugg. Hon kommer nog alltid vara våran lilla fågelunge.

Det man kan ha koll på är ju om barnet börjar bli slö och inte orkar så mycket eller tappar vikt utan att direkt varit sjuk..... Lycka till

Kanner igen mig i ditt inlagg. jag har 2 st fagelungar, en ar 13 manader och vager 8 kg och den andra ar 2 ar och 8 manader och vager 11 kg. Men...vissa barn ater mkt och vissa ater betydligt mindre. mina tillhor andra kategorin och detta gor att man forsoker ladda de sma mangder de ater fulla med kolhydrater, protein och fett men det spelar nastan inte sa stor roll. De ar som de ar..och den genetiska aspekten ar av stor betydelse fast det ar nagot som man ofta overser. Jag ar smal, hade exakt samma viktkurva som min ett-ariga dotter samt att min make ar smal och var ocksa ett smalt barn sa applena faller nog kanske inte sa langt ifran traden.

Svar på tråden Barn som inte följer "sin" kurva