• Anonym (Undrar)

Studenterbjudande via Mecenat hos ICA. Åldersdiskriminerande?

Jag har en liten fundering.

www.mecenat.se finns flertalet studenterbjudande för studenter i alla åldrar, lägsta ålder är den samma som för att få börja studera vid högskola/universitet.
    Nu såg jag att ICA har följande studenterbjudande:

Studentrabatt på mat med ICA

Som ICA-student får du:
    - 100 kr laddade direkt på ditt kort
    - Studentrabatt på utvalda varor
    - Dubbel studentrabatt och dubbel bonus när du betalar med ditt ICA Bankkort på ICA
    - Ett kostnadsfritt ICA Bankkort
    - Dubbel studentrabatt på vissa varor när du betalar med ditt ICA Bankkort.

För att bli ICA-student måste du uppfylla två krav: 1) du är mellan 18-30 år och 2) du studerar på eftergymnasial nivå.

http://www.mecenat.se/studentrabatter/mat/livsmedel/ica

Det jag nu undrar är om inte detta är en form av åldersdiskriminering, personer över 30 missgynnas pga ålder trots att de studerar på eftergymnasial nivå under samma premisser som alla andra.
    Jag t.ex. fyller 30 nästa år och studerar på högskolenivå. Jag har samma summa från CSN per månad som alla andra i min klass, jag bor i en billig etta med samma kostnader som alla andra i min klass. Varför ska då jag missgynnas av ICA från och med nästa år  enbart för att jag når en viss ålder? Mina levnadsförhållanden ändras ju inte, förhoppningsvis, förrän jag är färdig med min utbildning.

Är det någon mer som tycker att det är lite "fult" av ICA att sätta en åldersgräns istället för den gräns som övriga företag som erbjuder studenter olika fördelar sätter, just att man inte längre är student?

Håll en god ton nu är ni snälla. Detta är inte ett ämne värt att brusa upp över och börja kalla varandra för både det ena och det andra. Håll er till ämnet och undvik att förminska era medmänniskor, jag ber er.  

• Svar på tråden Studenterbjudande via Mecenat hos ICA. Åldersdiskriminerande?
  • SvenGlen

Ja, Gud förbjude om nån råkar få ett erbjudande som inte gäller andra! "Får inte jag så ska minsann inte dom andra få." Är det inte så barn resonerar? Och fackföreningarna. Det är ju tack vare det resonemanget som ingen får något i slutändan.
    Man borde sätta sig emot all typ av åldersrabatt. Jag menar, det finns säkert 25-åringar som har det bättre ställt än många äldre, så varför ska dom ha rabatt på SJ?
    Och varför ska inte alla kunna få hem Connoisseur i sin brevlåda?

Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Anonym (Undrar)
    SvenGlen skrev 2011-10-20 16:14:16 följande:
    Ja, Gud förbjude om nån råkar få ett erbjudande som inte gäller andra! "Får inte jag så ska minsann inte dom andra få." Är det inte så barn resonerar? Och fackföreningarna. Det är ju tack vare det resonemanget som ingen får något i slutändan.
    Man borde sätta sig emot all typ av åldersrabatt. Jag menar, det finns säkert 25-åringar som har det bättre ställt än många äldre, så varför ska dom ha rabatt på SJ?
    Och varför ska inte alla kunna få hem Connoisseur i sin brevlåda?
    Nu handlar det ju om erbjudanden som alla studenter får, jag ser då inte syftet med att sätta en åldersgräns på erbjudandet iom att de flesta studenter lever under samma premisser. 
    Vad är det som sker då vi fyller 30 och studerar? Ändras vår vardag plötsligt vilket leder till att vi inte längre är i behov av erbjudandet från ICA?  
  • SvenGlen
    Anonym (Undrar) skrev 2011-10-20 16:16:30 följande:
    Nu handlar det ju om erbjudanden som alla studenter får, jag ser då inte syftet med att sätta en åldersgräns på erbjudandet iom att de flesta studenter lever under samma premisser. 
    Vad är det som sker då vi fyller 30 och studerar? Ändras vår vardag plötsligt vilket leder till att vi inte längre är i behov av erbjudandet från ICA?  
    Jag ser det snarare som att ICA (även om dom självklart har ett vinstsyfte) är schysta som överhuvudtaget ger studentrabatt. Dom hade kunnat skita i det helt. Om du väcker frågan så har dom tre alternativ; låta det vara som det är, ge alla studenter samma förmåner oavsett ålder eller dra in det helt. Risken är att dom drar in det helt. Och då har ju alla studenter under 30 dig att tacka för din avundsjuka.

Men jag hoppas ju såklart att även du kan få din efterlängtade rabatt... 
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Anonym (Undrar)
    SvenGlen skrev 2011-10-20 16:25:19 följande:
    Men jag hoppas ju såklart att även du kan få din efterlängtade rabatt... 
    Ja  det hoppas jag med, eller en förklaring till hur de har resonerat kring sitt beslut. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-20 15:50:42 följande:
    Fast det är väl samma med bostadsbidrag från försäkringskassan om man inte har barn? Är du över 29 år och barnlös har du ALDRIG rätt till bostadsbidrag. Är inte det mer diskriminerande? Handlar dessutom om större summor pengar.

Fast det är väl ändå inte alls samma sak. Har du barn är du ju fler än en person vilket betyder att barnen också ska få plats, vilket kräver en större lägenhet. Det är ju också därför det finns flerbarnstillägg, fler barn kostar mer.
  • Anonym (Student -80)

Jag har också reagerat på skevheten i deras "erbjudande". Både jag och min sambo är studenter, och har väl inte överdrivet mycket mer inkomster än våra kursare. Nä, jag håller med om att det är lite skumt att ha åldersgränser, som är så långt ifrån de som t.ex. CSN har. (Visst får man studiemedel en bit upp i 40-årsåldern?)

Intressant att se hur avslutningen på trådstarten ("Håll er till ämnet och undvik att förminska era medmänniskor, jag ber er.") efterföljs!

• Anonym

ICA har ju inte dessa erbjudanden på grund av sitt hjärtas godhet. De vill lura in studenterna i butiken och få dem att handla. Jag tycker det är direkt korkat att inte inkludera dem över 30 som förhoppningsvis slutar studera snart och handlar mycket mer mat (när de får familj). ICA tappar ju människor som skulle kunna bli lojala kunder genom att göra så här.

Kan du inte maila/ringa och fråga varför? Jag är uppriktigt nyfiken faktiskt.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2011-10-20 16:47:05 följande:
    ICA har ju inte dessa erbjudanden på grund av sitt hjärtas godhet. De vill lura in studenterna i butiken och få dem att handla. Jag tycker det är direkt korkat att inte inkludera dem över 30 som förhoppningsvis slutar studera snart och handlar mycket mer mat (när de får familj). ICA tappar ju människor som skulle kunna bli lojala kunder genom att göra så här.

Kan du inte maila/ringa och fråga varför? Jag är uppriktigt nyfiken faktiskt.
    Jag har precis mailat dem och frågade hur de resonerar kring åldersgränsen och ifrågasatt vad det är som händer, enligt dem, med ekonomin hos en student den dag denne fyller 30.
    Så vi får se vad svaret blir.  
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2011-10-20 16:48:47 följande:
    Jag har precis mailat dem och frågade hur de resonerar kring åldersgränsen och ifrågasatt vad det är som händer, enligt dem, med ekonomin hos en student den dag denne fyller 30.
    Så vi får se vad svaret blir.  
    Bra. Jag tror de borde tänkt ett steg längre faktiskt.
  • Anonym (Anonym)

Hej!
    Vet att det är en gammal tråd men troligen är ett argument att folk efter gymnasiet antingen studerar direkt eller jobbar och studerar senare och på så sätt kommit längre i arbetslivet och tjänat lite under den mellantiden. Kan tänka mig att det är en förklaring. 

God fortsättning till er alla 
    /en annan fattig student

• Anonym (Anonym)

Hej!
    Vet att det är en gammal tråd men troligen är ett argument att folk efter gymnasiet antingen studerar direkt eller jobbar och studerar senare och på så sätt kommit längre i arbetslivet och tjänat lite under den mellantiden. Kan tänka mig att det är en förklaring. 

/en annan fattig student

• Anonym (Anonym)

Hej!

/en annan fattig student

• Anonym (Anonym)

Hej!

/en annan fattig student

• Anonym (Anonym)

Hej!

/en annan fattig student

• Anonym (Anonym)

Hej!

/en annan fattig student

• Anonym (Hedda)
    Anonym (SSK student) skrev 2011-10-20 14:23:16 följande:

Jo, jag läste och reagerade på det som diskriminerande, men antar att dom hade väl inte givit rabatten om dom inte tjänat på det och så räknar dom med att vi "äldre" kan betala själva.
    Inte bra,men jag accepterar situationen.

Fast de äldre har troligtvis fler utgifter och borde då vara i större behov av rabatt.
Svar på tråden Studenterbjudande via Mecenat hos ICA. Åldersdiskriminerande?