• sussilur

Prematur barn när började ni med smak portioner?

Hej vår BVC sköterska säger att vi kan börja med smakportioner/mat enligt okorrigerad ålder till vår dotter. Hon är född i vecka 29, har problem med magen, och menar att nu när hon är sex mån (3 mån korr) kan börja med sex mån välling och liknande. Hur har det sett ut för er? När har ni börjat med smak port och liknande? Jag tycker nämligen inte att vår dotter verkar mogen för det då hon inte gjort annat än att amma ännu.

• Svar på tråden Prematur barn när började ni med smak portioner?
  • Marmacita

tycker du ska göra som känns rätt för dig...tror inte min kommer få börja med 6mån välling när de 6mån okorr. men de sagt samma här på neo när jag frågat :-P

• Min älskade dotter

Vår dotter är född vecka 32+2 och var kraftigt tillväxthämmad, 865 gram och 34 cm lång.

När vi va på 3 månaders kontroll på sjukhuset så sa läkaren att vi kunde vänta till 5 månader okorr. Alltså,då vår dotter är född 2 månader för tidigt så va det lagom att lägga på hälften,alltså 1 månad på åldern då det är okej att börja med smakisar.  Vilket i vårat fall blev 4 månader + 1 månad, vid 5 månader.

Sen känner vi att vi då lägger på en månad vid välling tex, den funkar från 6 månader, då ger vi den först när dottern är 7 månader okorr.

Men,gör vad som känns bäst för er dotter! 

• Cocco

6månader korrigerat, tror de brukar säga att man kan korrigera maten halvvägs

• Katarina76

TS: Gå på din egen känsla.
    Om dottern verkar mogen kan ni börja nu, men om hon följer sin egen viktkurva finns absolut ingen anledning att stressa med välling och gröt.

Vi gjorde som Frida1010s läkare rekommenderade, men vi upplevde själva att vår dotter var mogen att testa då.

• Trident5678
    Min älskade dotter skrev 2011-10-19 22:47:41 följande:
    När vi va på 3 månaders kontroll på sjukhuset så sa läkaren att vi kunde vänta till 5 månader okorr. Alltså,då vår dotter är född 2 månader för tidigt så va det lagom att lägga på hälften,alltså 1 månad på åldern då det är okej att börja med smakisar.  Vilket i vårat fall blev 4 månader + 1 månad, vid 5 månader.
    Precis den rekommendationen har vi fått från BVC för våra barn.

Det skulle för våra barn ha inneburit att de skulle ha kunnat börja med smakportioner från 4,5 månads ålder. Då har de inte alls varit intresserade av annat än bröstmjölk/ersättning. Vi började i stället så smått med smakportioner, när barnen varit närmare 6 månader.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sussilur

Tack för svaren. Jag kommer vänta ytterligare ett tag, hon har ju nyligen blivit en gladare liten tjej sedan jag tog bort all mjölk i min kost. Så att börja föra in massa nya saker känns inte rätt ännu. Då hon går upp i vikt och är nöjd så är det ingen brådska. :)

• Marmacita
    sussilur skrev 2011-10-20 22:52:16 följande:
    Tack för svaren. Jag kommer vänta ytterligare ett tag, hon har ju nyligen blivit en gladare liten tjej sedan jag tog bort all mjölk i min kost. Så att börja föra in massa nya saker känns inte rätt ännu. Då hon går upp i vikt och är nöjd så är det ingen brådska. :)
    när du säger så...ni har ingen känslighet i släkten?  för kanske då prata med läkare om mjölkfri ersättnin? :-S
  • MissMarilyn

Oh vad bra att du TS tog upp detta.
    Jag har också undrat lite...

Min BVC sköterska sa att vi ska vänta tills hon är 6 mån okorr.
    Alltså 3,5 mån korr. Jag kan tycka det är lite snart. Men vi får nog helt enkelt se på henne då och känna efter om hon är redo.

• Marmacita
    Mysanochmimer skrev 2011-10-23 11:38:49 följande:
    fast varför ska dom införa ersättning om amningen fungerar? :-S
    vet inte nu när du säger detr :-P   läste nog för mycket     glöm min fråga ts
  • sussilur

Vi har allergier i släkten men inte mot mjölk. Hon är troligtvis inte allergisk utan bara kännslig. Så när det blir dags så får vi börja med mjölkfritt. :) vi har vänner som födde i vecka 33 och de började ge för en månad sedan då han var 5 mån och det verkade gå fint men då hade han ju några veckor mer i magen. Tack för era erfarenheter :) Skönt att kunna lyfta lite funderingar med andra i liknande situationer.

• Marmacita
    sussilur skrev 2011-10-23 14:11:00 följande:
    Vi har allergier i släkten men inte mot mjölk. Hon är troligtvis inte allergisk utan bara kännslig. Så när det blir dags så får vi börja med mjölkfritt. :) vi har vänner som födde i vecka 33 och de började ge för en månad sedan då han var 5 mån och det verkade gå fint men då hade han ju några veckor mer i magen. Tack för era erfarenheter :) Skönt att kunna lyfta lite funderingar med andra i liknande situationer.

a de veckorna i magen gör stor skillnad vad jag förstår.....det bra att jag får litwe tips i din tråd oxå så slipper jag starta en sen
Svar på tråden Prematur barn när började ni med smak portioner?