• piggelinis

Hur får man en 3-åring motiverad att t.ex. klä på sig själv???

Min kille (snart 3) har helt hoppat över det här stadiet "kan själv". Hur tusan får jag honom motivierad att klä på sig själv (t.ex.)? Antar att det kommer av sig själv så småningom, men ibland blir det lite tröttsamt att han aldrig vill och att han inte alls är intresserad. :(

• Svar på tråden Hur får man en 3-åring motiverad att t.ex. klä på sig själv???
  • Luullis

Jag tävlar ofta med dotter. "Hinner du ta på dig tröjan innan jag räknat till fem?" Räkna högt och sakta och se till att barnet vinner. Det ska givetvis apploderas och sen vill du ha revansh vid nästa plagg..."åh neeeej.. du vann ju denna gång OCKSÅ!"

• Snuttans mamma

Har exakt ett sådant barn. (Och ett som är PRECIS tvärtom, kan-själv!)
    Kan säga att det är jobbigt nu i skolåldern, att motivera och motivera:(
    Nästan allt h*n lärt sig (klä sig, äta grönsaker, gå på toa...) har vi tjatat igenom.
    Eller mutat (funkar så där) eller hotat med att dra in något kul (funkar tyvärr bättre)
    Ofta har polletten ramlat ner när vi sagt: Nu orkar inte mamma och pappa detta längre, vi vill inte göra detta åt dig längre och vill förväntar oss att du gör det själv.
    (Med andra barnet funkar tävlingar, OM h*n inte redan kämpar på eget initiativ)

• piggelinis
    Luullis skrev 2011-10-18 19:40:18 följande:
    Jag tävlar ofta med dotter. "Hinner du ta på dig tröjan innan jag räknat till fem?" Räkna högt och sakta och se till att barnet vinner. Det ska givetvis apploderas och sen vill du ha revansh vid nästa plagg..."åh neeeej.. du vann ju denna gång OCKSÅ!"
    Det har jag inte provat en... Låter som något som skulle kunna funka.
    Snuttans mamma skrev 2011-10-19 00:45:14 följande:
    Har exakt ett sådant barn. (Och ett som är PRECIS tvärtom, kan-själv!)
    Kan säga att det är jobbigt nu i skolåldern, att motivera och motivera:(
    Nästan allt h*n lärt sig (klä sig, äta grönsaker, gå på toa...) har vi tjatat igenom.
    Eller mutat (funkar så där) eller hotat med att dra in något kul (funkar tyvärr bättre)
    Ofta har polletten ramlat ner när vi sagt: Nu orkar inte mamma och pappa detta längre, vi vill inte göra detta åt dig längre och vill förväntar oss att du gör det själv.
    (Med andra barnet funkar tävlingar, OM h*n inte redan kämpar på eget initiativ)
    Jo, här hemma tjatas det en hel del... vissa dagar känns det som om man inte gör annat. . :(
  • piggelinis

Tack för tips och synpunkter iaf. Det glömde jag visst skriva. :)

Svar på tråden Hur får man en 3-åring motiverad att t.ex. klä på sig själv???