• Tussefjollan

Från helamning till delamning

Min dotter är 6 månader nu och jag hade "planerat" att dra ner på amningen till endast natt/morgon.

Är lite kluven i mina känslor kring detta då vi hade svårt för att komma igång med amningen o när de väl funkar så visar de sig att hon är känslig mot komjölksprotiner. Men vi har kämpat oss igenom det. Nu börjar även hennes tänder komma, första tanden är uppe.

Vi började med smakportioner vid 4 månader, till början gick de bra, hon smaka och hade sig, men en dag va de stopp tösen vägrar öppna munnen och gör fortfarande inte det. Jag har provat all sorters pureer, hemlagat, frukt, gröt, ja allt.
    Även provat alla sorters skedar, tallrikar o.s.v...
    Jag är ganska envis o ger inte upp så lätt, men min dotter är min övermästare...  

Hon vägrar även flaska, har provat alla sorters flaskor, men icke, hon kniper ihop sin söta lilla mun, Har provat ersättning och välling. Tar inte ens bröstmjölk i flaska..

Vatten däremot går hon med på att dricka ur flaska.
    Även D-dropparna tar hon... 

Min fråga är: Har ni ngt tips hur jag går till väga? Jag har pratat med BVC om detta men får bara till svar att de e många som ammar upp till 1 års ålder och att de räcker med endast amning, o visst fine, men jag VILL inte vara en av dom, jag vill verkligen att hennes pappa ska kunna vara hemma med henne o ha möjlighet att ge henne mat. Men som sagt, någon med liknande problem och hur löste ni dom?           

• Svar på tråden Från helamning till delamning
  • April barn

Vår son gillade inte heller mat eller flaska, men vi började inte med smakisar förens vid 7½ månad. Jag skulle ge det lite tid om jag var du, vänta en månad och försök igen det kommer aldrig att gå att tvinga henne börja med vanlig mat.

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • Alexi

Vi började med smakisar vid sex månader med sonen och vid 8,5 månad började han fatta det där med mat och maten kunde ersätta amningen några timmar... Det spelar inte så stor roll vad man gör tror jag, det är bebisen som styr. Men plockmat (googla på BLW babyled weaning) är ju det som fungerar för många med bebisar som är ointresserade av mat.

• principessan

Hade jag varit dig så hade jag inte gett någon mat på typ 2 veckor, men låtit barnet sitta med och titta på när ni äter och sen igen börja med mat.

• Krysmin

(Svarar på den här väldigt gamla tråden för jag måste få skriva av mig någonstanns :)

Har precis lyckats *peppar* att få min 9 mån att börja äta mat. Har kämpat med smakportioner sen hon var 4 mån och det var först när hon var 8,5 mån som hon började visa lite intresse.

Det som jag tror är att hon helt enkelt är mer hungrig nu och att hon behöver mer. Jag hade svårt för att medvetet dra ner på amningen och få rätt tajming på måltiderna. Den största skillnaden upplevde jag efter att jag testade att hoppa över amningen i sängen på morgonen. Då vaknar ungen rejält hungrig och satte jag henne då i stolen och gav smoothie i pipmugg (med stort hål) som hon kan dricka själv ur så sa det bara slurp! Så erbjuder jag bröstet efter det, så det är ju ingen svält taktik bara att erbjuda maten först hela dagen...

Men överlag så tror jag att man bara får ta det lugnt med matvägrande barn, en dag händer det bara!

Svar på tråden Från helamning till delamning