• susanba

fler som är missnöjda med fertilitetskliniken KS-huddinge?

Jag e sååå besviken på KS, huddinge.
    Vi har precis misslycktas med vår 3 behandling på KS huddinge, det sista var med ett fryst embryo, som inte var av bästa kvalite, ca 20%.
    När man då ringer dit och berättar undrar man naturligtsvis när jag kan påbörja mitt sista ivf(gratis). Jag är 39 år och min man 55 så klockan tickar som sagt... Men då ska vi nu vänta tills de behaga( i ytterliggare intern kö ) innan de kan höra av sig med ny tid till en läkare... Jag har nu fått göra 2 ivf och en fet på ett år, mellan det första ivf och andra ivf tog de ett halvår på sig innan vi fick påbörja nästa behandlig. Jag både gråter och skriker av ilska.

Nu funderar vi på att vända oss till en privat klinik innan dess, hur ska vi göra är det några som har tips på privata kliniker? Jag har hört mycket gott om Linné kliniken i Uppsala.

Man är bara så ledsen hela tiden och undrar naturligtsvis om det är någon ide att fortsätta, hur stor chans har man i min ålder med dålig äggkvalite? Funderar på äggdonation men det är ett stort steg..

Susanne

• Svar på tråden fler som är missnöjda med fertilitetskliniken KS-huddinge?
  • Ladycocos

Jättetrist att höra att du inte är nöjd!!
    Jag förstår verkligen din frustration över att det går så lång tid mellan försöken, även för mig tickade klockan snabbare än önskat...

Själv har jag bara en massa gott att säga om Sophiahemmets IVFklinik! Vi fick hjälp med sonen där, och sen valde vi dem igen för syskonförsöken, trots att vi då inte bodde kvar i Stockholm, bara för att vi var så otroligt nöjda. De hjälper kvinnor upp till 43 år.

Chanserna är ju otroligt svåra att förutse.. Klinikerna jobbar ju inte heller på exakt samma sätt, dvs varierar behandlingarna lite.. Och man reagerar ju olika på behandlingarna varje gång.. När vi nu gjorde syskonförsöket var jag enormt svårnedreglerad, och jag höll på i 7 veckor innan värdena var i botten, och till slut fick vi bara ut två ägg (Jag grät vid det beskedet!!) Men poff så blev båda befruktade och delade sig jättefint Jag fick tillbaka båda, och nu ska vi ha tvillingar inom en vecka.....

• ASLH

Hej!

va tråkigt att du inte är nöjd med mottagandet på KS.
    När vi ville starta med att skaffa barn var det en kö på 1,8 år. Så vi såg ingen annan utväg än att gå privat. Dyrt, absolut! Men totalt värt det. Vår lille prins sitter här nedanför nu och alla pengar i världen är han värd. Vi gick just på Linnékliniken. Gjorde vul och prover på hemmaplan. Vi bor inte så långt bort men det fungerade så. De är oerhört proffsiga där och miljön är lugn och man får en "hemmakänsla" där. Vi fick 7 stycken fina ägg som blev befruktade. 5 ligger i frysen. Vårt färska försök misslyckades. Men vi fick komma in och sätta in ett embryo veckan efter som tog sig. Det som var så skönt med Linne´var att det inte var någon direkt väntetid så vi hann inte bli nervösa,ledsna mm. Rekommenderar dom starkt! Fungerar inte vårt försök nu till syskon utan ivf så ska vi vända oss dit igen.

Lycka till!

• Green tea

Jätte tråkigt att höra detta. Vi påbörjade utredning av barnlöshet för ca 1, 5 år sedan på Danderyd. De kom fram till att vi behövde göra IVF och frågade oss om vi ville till Huddinge eller om vi kunde tänka oss att åka till Örebro. Stockholms län har ett samarbete med Örebro vilket gör att det går inom högkostnadsskyddet. Vi fick tid i Örebro inom tre månader från att läkaren skickade en remiss. Otur nog så passade inte tiden med oss så vi fick skjuta på den tills nu i September. Detta berodde på en tjänste resa och sedan drabbades jag av en kraftig svampinfektion under våren och behövde gå på en lång kur av medicin innan IVF. Under IVF går det inte att äta denna svampmedicin.

Samtidigt stod vi i kö till Huddinge som verkar vara otroligt förrvirrade. 2 gånger har de skickat ut en kallese till min partner att lämna spermier. Båda gångerna har de ingen aning om att de har skickat ut dem. De har inte kvar resultaten från proverna. De kan inte säga när det skulle bli av med IVF osv.

Till en början var jag skeptisk att åka till Örebro för just resvägen och lite krångel med en specialremiss som läkaren ska skriva för att få ersättning från SLL med resor, men nu i efterhand är jag riktigt nöjd. Det var skönt att komma i från Stockholm. Det som var lite jobbigt var att jag behövde åka till Södertälje för att göra UL under stimuleringsfasen. Örebro samarbetar med en klinik där, men även där är jag nöjd då den läkaren var väldigt trevlig och bra. Personalen i Örebro är världens snällaste och har förståelse för allt. Jag är jätte nöjd och det har fungerat bra. På första försöket så lyckades de göra mig gravid. Jag plussade i fredags Skrattande och hoppas nu att det ska gå hela vägen.

Jag hoppas att det ska lösa sig och du kanske kan prata med din utredande läkare att skicka dig till Örebro. Jag rekomenderar dem varmt.

• susanba

Grattis lady Cocos till tvillingar häftigt!!
    o grattis ASLH till prinsen : )
    O grattis Green tea till plusset!!

tack snälla för alla tips och kul att höra lite solskenshistorier!!!

jag ångrar att vi inte gick till privat klinik direkt under väntetiden...men jag trodde jag skulle bli gravid på första IVf, inte kunde det väl vara så svårt..trodde vi..jag har varit lite naiv och inte insett vidden av hur olika förutsättningar vi man har och att åldern spelar en stor spec. när man närmar sig 40..

Jag skall kolla upp både Linnékliniken och Sophiahemmet, vi har haft båda i åtanke.
    Jag känner mig så villrådig bara.. Det är så jobbigt och inte få veta varför det inte tar sig, när de säger som vid förra ivf försöket att jag fick ut 3 befr.fina embryon men ändå blev det inte det minsta lilla pluss...
    Såg precis på "barn till varje pris" där de hade ngn metod i Riga där de ruggar embryot så att det lättare kan fastna, är det ngn som känner till den metoden och vad den hette?

nä nu ska jag sova, stor kram till alla som kämpar därute

• Ladycocos

Det du menar kallas assisted hatching, och jag vet att det används i Sverige, men jag vet inte i vilken utsträckning.. Googla lite så hittar du mera information..

Väntan är verkligen skitjobbig! Jag är så glad att vi valde att gå privat på direkten när vi insåg att vi hade problem. Det var så roligt att kunna tacka nej när de ringde från Landstinget och sa att vi hade kommit fram i kön (för då hade jag precis blivit gravid med sonen)

Att välja klinik är supersvårt. Vi valde Sophiahemmet första gången utifrån ett enda kriterium: Det var enkelt att ta sig dit för mig! Vilket dessutom visade sig vara ett smart drag när behandlingen drog ut på tiden, och jag sista tiden var tvungen att läga blodprov varje dag, och göra VUL varannan..

• Copyjulia

Vi har precis påbörjat behandling på KS, Huddinge efter två IVF på Sankt Görans privata klinik. Visserligen resulterade våra försök där endast i ett utomkveds, men det var ju inte klinikens fel. Jag tycker Sankt Görans är bra. Ett stort + att man alltid får samma läkare. 

Svar på tråden fler som är missnöjda med fertilitetskliniken KS-huddinge?