• anoonymmm

orolig för 16 årig dotter

Har vetat ganska länge att min dotter dricker ganska mycket nästan varje helg.
    Hon pratar dock väldigt öppet om det och berättar att hon ska på fest när hon ska det. Dock bryr hon sig inte om våra svar, även om vi säger att hon inte får så går hon bara ändå.
    Vi har försökt allt från mobilförbud till utegångsförbud. Men senast när hon fick mobilförbud hade hon fått låna sin klasskompis gamla mobil.
    Hon har precis börjat gymnasiet och har redan fått indraget studiebidrag pga för mycket frånvaro. Jag gjorde kanske ett stort misstag när jag satte in 1500 på hennes kort den månaden, men jag vill ju att hon ska ha råd att göra roliga saker och må bra, men ändå vill jag självklart att hon ska förstå att hon måste gå till skolan.

Att hon röker och gjort det ganska länge vet vi tyvärr också och vi har försökt prata med henne, men det är som att hon verkligen inte förstår!
    Det som nyligen fick mig att bli orolig är att hon gick och tog hål i tungan förra fredagen och senare på natten ringde hon gråtandes och ville att vi skulle hämta henne.
    Jag tog bilen direkt men hon har ännu inte berättat vad det var som hänt på festen.
    Hon har också slutat äta nästan helt.

Vad tror ni är jag bara en nojig pappa eller kan det här vara ett tecken på att jag bör göra något mer än att bara prata med henne?

Tacksam för all respons.

• Svar på tråden orolig för 16 årig dotter
  • Mariaaa

Sådär är många tonåringar, men det du bör göra är att visa att du finns där så fort det är något! Att hon kan vara så öppen som möjligt och att hon vet att hon kan lita på er. Att ni liksom finns där.
    Det är jobbigt att vara i hennes ålder och det är lätt att spåra ur. Alla vänner dricker och en del råkar tyvärr illa ut.
    Ni har väldigt tur som har en ärlig dotter som berättar att hon ska ut så att ni vet det.
    Väldigt många tjejer ljuger för deras föräldrar.
    Ni kan ju sätta er ned och prata om droger och alkohol. Även sex och vad som kan hända om man dricker för mycket att det är lätt att bli utnyttjad.
    Men tänk på att prata så lugnt som möjligt och vänligt, för då kommer hon öppna sig mer och även ta in mer utav det ni säger.

• ninagirrl

Din dotter är ärlig och berättar nästan allt för er.

Jag tvärtemot. sade inget till föräldrarna. Drack och rökte, började som 14 åring.
    Det dumma beteendet slutade runt 16 år, samma år som jag började gymnasiet.
    Visst drack jag då med hade två riktiga fyllor då, och sedan släppte jag drickandet till jag var 18 år. 

• Lily 33

Ni kan väl också kunna kontakta Bup 

Svar på tråden orolig för 16 årig dotter