Någon som känner igen det här beteendet?
Hej vi håller på att gå under här hemma pga min 3åriga son.
Jag har flera bokstavsbarn samt funktionshinder i släkten. Bla min idag 15åriga dotter och min lillebror. Och jag börjar allt mer undra om inte även min son har någon form av störning.
Min sons beteende har gått över styr, vi har varit i kontakt med psykologen på BVC men vi fick känslan av att hon inte förstår vidden av hans beteende. Hon valde att skylla på hans biologiska pappa istället men jag tror inte att han är orsaken till grabbens bekymmer. Så jag vet inte vart jag ska vända mig riktigt för att få hjälp?!
Det har varit struligt med min son sen dagen han föddes, han hade kolik från dag ett och den höll i sig tills han var 6 månader, från att han var 2 månader hade han problem med magen, det visade sig sen att han hade mjölkallergi. Från det att han var knappt 1 år började han få stora sömn problem, sov en bra natt 3 timmar, detta vände först när jag och min man flyttade ihop ( inte min sons riktiga pappa) då han var knappt 2 år.
Runt 10 månaders ålder började han få rejält humör, utbrott där han dunkar sitt huvud i golvet, slog och bet mig. De kunde hålla på i upp mot en timme och jag fick sitta och hålla i honom för att han inte skulle ska sig själv. Sömn problemen gav som sagt med sig, han sover dock väldigt oroligt kan vakna och vara jätte arg.
Hans humör har dock bara blivit allt värre och allt våldsammare.
Nu mer har han utbrott från det att han vaknar tills dess att han ska nattas. Han är mycket våldsam, skriker, slår, biter, skallar oss. Min man och jag får ta det mesta men även hans syskon får sin beskärda del, han skadar även sig själv, slår sitt huvud i allt och alla, sliter av sig sitt hår. När han är som värst går det inte att få kontakt med honom och han är som en målsökande missil. Det går inte en dag utan att någon i vår familj skadas av honom, inget vi gör hjälper. Vi har provat olika bestraffningar som ta bort leksaker, lördagsgodis o s v. Vi har försökt skicka in han på hans rum, men det har blivit värre, vi kör nu med timeout som lugnar ner en stund eller gör det än värre. Vi vet inte vad vi ska göra...
På detta våldsamma beteende har vi nu börjat märka andra saker, hans utveckling är bra, han följer sin kurva men vissa saker skiljer sig.
T e x han pratar, väldigt väldigt mycket, detta är något som alla runt om reagerar på. Han kan inte lyssna, först trodde vi det var den vanliga 3 års fasen men det är något mer. Man kan till exempel inte säga till honom gå och till sitt rum och hämta kläder, leksak eller dylikt. Man får förklara gång på gång på gång, enkla saker som en 3åring ska kunna. Det verkar som han inte förstå, eller kunna ta till sig instruktioner.
Hans finmotorik är över det normala och han är fingerfärdig. Men hans grovmotorik är inte bra, han ramlar gång på gång, springer in i saker o s v.
Sen har han börjat säga sker som får oss att undra lite vad som händer, han kan sitta på en stol och vråla att djuren kommer och tar honom så han blir röd ( hans uttryck för blod).
Han är orolig av sig, vill alltid ha koll på var jag är, vad jag gör. Jag kan inte gå på toaletten utan att han står där och undrar vad jag gör. Sätter man ner foten och säger nej jag vill vara i fred leder det till utbrott...
Hans energi är outtröttlig, han är rastlös, har svårt att göra en sak i taget och är mest överallt hela tiden.... Han kan inte lägga fokus på en sak, han gör lite där och lite där.
Något han börjat med senaste tiden är att prat i sin telefon, som är hans hand, han har väl utvecklade samtal till den grad att man undrar om han inte hör någon på andra änden. När han berättar vad personen på andra änden sagt använder han uttryck som han vanligtvis inte gör annars. Även hans dagmamma har bevittnat detta. Speciellt kommer dessa samtal då han är arg och han skriker fram samtalet.
Hos sin dagmamma har han inte dessa utbrott, tack och lov, han kan bli arg men inte som mot mig och min man. vi har nu kommit till den sitsen att vi kan inte längre ta med honom någonstans pga hans beteende...
Hela mitt inre skriker att något är fel, det ska inte vara så här, han ska inte behöva ha det så här, VI ska inte behöva ha det så här!! Men som sagt BVC verkar inte förstå vidden av vår tillvaro så vart kan vi vända oss??
Vi är trötta på att vara slagpåsar men framför allt är vi trötta på att se grabben vara så arg och att inte kunna hjälpa honom så är det någon som känner igen det här och kan komma med råd??