• Nenta

Har en 8 veckors bebis, ökningsperioden?

Hej!

Någon som känner igen sig? Har en liten kille på 8 veckor om någon dag. Han har sovit jättedårligt inatt och är kinkig, vill bara bli buren och har svårt att komma till ro. Tycker han äter mindre än vanligt. Men han kanske behöver äta mindre och fler mål. Kan det vara så att han har kommit in i den här ökningsperioden, är det därför han är så kinkig och inget hjälper vad man än hittar på med honom. Tar lång tid för att han ska somna, helst på min mage. Vaknar för ingeting. Gråter mer än vanligt. Han äter ersättning, därför märker jag att han äter lite mindre än vanligt. han har ju svåt att komma till ro och till att sova, ska man ge han mer mat vid fler tillfällen eller vad tror och tycker ni?? 

• Svar på tråden Har en 8 veckors bebis, ökningsperioden?
  • Sandra09

jag tycker du kan ge han oftare.. om han äter så äter han ju, då behöver han ju mer mat. Det kan ju inte direkt skada om han får mat oftare.. min lilla får mat när hon vill.. även om hon oftast äter var 3dje timme.. visa dagar blir det mer andra väntar hon 5 timmar.. vilket kan bli lite jobbigt för mina bröst.. men vad göra.. hon bestämmer. =) 

• Rockan

Runt åtta veckor så inträffar en utvecklingsfas hos barn. En del blir väldigt påverkade, andra mindre, men det du beskriver låter som typiska tecken på den. Det går över

• vittra

Ja det är högst troligt utvecklingsfasen det rör sig om, när de är nyfödda är dock faserna väldigt korta som tur är (blir värre när de blir äldre) och det håller antagligen bara på i några dagar, upp till en vecka. Försök hålla honom nära så gott det går, låt honom sova i famnen eller ha honom på din mage om det gör att han sover bättre, och ge honom mat vid fler tillfällen om det får honom att må bättre så.

Svar på tråden Har en 8 veckors bebis, ökningsperioden?