• Alexi

Tips på pyssel och bak till julen med treåring

Nu är det snart december. Jag älskar julen och längtar efter att överföra känslan till mina barn... Hittills vet ju inte min dotter som är tre i december alls något om julen, vad det är eller vad man gör. Jag vill ha tips på enkla och okladdiga pyssel och bak att göra med min dotter. Hon gillar ingenting med kladd och har inte särskilt mycket tålamod för pyssel så vad som helst går inte...

Vad har ni gjort för kul??

(Jag ska inte sätta igång redan men vill börja samla ihop lite idéer på vad vi kan ägna oss åt).

• Svar på tråden Tips på pyssel och bak till julen med treåring
  • MammaEmelie91

Pepparkakor kan ni ju baka. Förra julen när min dotter var nästan 3år (hon fyller i februari) så bakade vi det + lussebullar, lussebullar var inte lika roligt så de mesta fick jag göra själv där :P Du kan kolla på panduro också, där brukar finnas en jäkla massa pyssel. 

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Lena

Pepparkakor, lussekatter och marsipangodis var dotter med och gjorde när hon var 2.

• Alexi

Fast det är ju det, hon vill inte ens trycka ut kakor i modellera. Så bakning där man själv ska göra med händerna på degen är väldigt svårt med henne.

Så jag uppskattar ju alla tips men är verkligen ute efter sånt som är extra enkelt och okladdigt.

• Pyrola

Baka en mjuk pepparkaka eller julcupcakes istället. Gillar hon lim och vattenfärger eller blir det för kladdigt?
    Vika vitt papper och klippa ut så att det blir snöstjärnor. Frysa vatten i hinkar, sockerkaksformar så att  det blir islyktor, göra snölyktor, vik papper som ett dragspel, rita en figur, klipp ut och så har du tex ett gäng dansande tomtar.

• Alexi
    Pyrola skrev 2011-10-09 21:00:46 följande:
    Baka en mjuk pepparkaka eller julcupcakes istället. Gillar hon lim och vattenfärger eller blir det för kladdigt?
    Vika vitt papper och klippa ut så att det blir snöstjärnor. Frysa vatten i hinkar, sockerkaksformar så att  det blir islyktor, göra snölyktor, vik papper som ett dragspel, rita en figur, klipp ut och så har du tex ett gäng dansande tomtar.
    Åh, jättebra tips, tack! Hon har egentligen inte använt sax ännu men det kanske man kan börja med i den här åldern?

Isformar osv är jättebra grej att göra, även med olika färger kan man ju hålla på att hälla i vattnet.

Lim och vattenfärg är för kladdigt men hon hade gjort lite sånt på förskolan med en personals hjälp, dvs personalen fick göra det som var "läskigast" och dottern gjorde resten. Så det går kanske att hitta sätt att göra det på.

Hur gör man cupcakes på jultema, jag har aldrig bakat sådana?
  • Alexi
    Pyrola skrev 2011-10-09 21:05:47 följande:
    Eller den här en av mina favoriter. Då kan ni göra lite hallowenpyssel förstSpöke.
    www.odlingspysslarens.blogg.se
    ska kolla där också, Halloween tänker jag dock ignorera stenhårt tills mina barn i högre åldrar tvingar mig...
  • Ingelill

Stoppa nejlikor i apelsiner, häng upp dem i rött sidenband eller lägg dem i en skål - luktar gott i hela huset.

• Pyrola
    Alexi skrev 2011-10-09 21:14:38 följande:
    Åh, jättebra tips, tack! Hon har egentligen inte använt sax ännu men det kanske man kan börja med i den här åldern?

Isformar osv är jättebra grej att göra, även med olika färger kan man ju hålla på att hälla i vattnet.

Lim och vattenfärg är för kladdigt men hon hade gjort lite sånt på förskolan med en personals hjälp, dvs personalen fick göra det som var "läskigast" och dottern gjorde resten. Så det går kanske att hitta sätt att göra det på.

Hur gör man cupcakes på jultema, jag har aldrig bakat sådana?
    Min 3-åring fick barnsaxar förra året men har haft ganska svårt att använda dem hittils
    Det går ju bra att rita med kritor och tuschpennor istället för vattenfärg. En klasiker är ju toarulle+flirtkula+tomtemössa av filtyg så kan 2-3 åringen göra en egen tomte.
  • Lena
    Alexi skrev 2011-10-09 20:50:06 följande:
    Fast det är ju det, hon vill inte ens trycka ut kakor i modellera. Så bakning där man själv ska göra med händerna på degen är väldigt svårt med henne.

Så jag uppskattar ju alla tips men är verkligen ute efter sånt som är extra enkelt och okladdigt.
    spritsa kristyr på kakorna efteråt?
  • Pyrola

Vi gör i ordning ett tomteland på en bricka med tomtar, granris och bomull.

Svar på tråden Tips på pyssel och bak till julen med treåring