• MammaIna88

Hur länge tycker ni att ett barn kan dela rum med sin/sina föräldrar?

Ja som rubriken lyder, hur länge tycker ni att det är ok? Hur länge sov ert barn i erat rum innan de fick eget?

• Svar på tråden Hur länge tycker ni att ett barn kan dela rum med sin/sina föräldrar?
  • Loppan boppan

Dottern är 3 år och 8 månader. Hennes säng står i vårt rum

Om du ser någon utan ett leende, ge personen ditt
  • Zenobia

Tjejen är 20 månader och för en månad sen kom lillebror. Då flyttade vi in henne i sitt rum men det är mest bara för att barnen inte ska störa varandra. Under veckorna när sambon jobbar så sover han inne i det rummet med henne, då vi har en extra säng där och ja sover med henne där på helgerna oftast. Sonen sover med mig i dubbelsängen.
    Sen på morronen när sambon går till jobbet om tjejen har vaknat till då så kommer hon in till oss och så sover vi vidare tillsammans.
    Men det händer att vi alla 4 sover i vår stora säng ibland med. Då ligger ja och tjejen uppe vid huvudändan och sonen&sambon skavfötters nere vid fotändan hehe.

Tjejen har knappt användning av sitt rum heller än då hennes leksaker är ute i vardagsrummet där vi ändå är mest.

• älskarlivet81
    Zenobia skrev 2011-11-10 13:16:20 följande:
    Tjejen är 20 månader och för en månad sen kom lillebror. Då flyttade vi in henne i sitt rum men det är mest bara för att barnen inte ska störa varandra. Under veckorna när sambon jobbar så sover han inne i det rummet med henne, då vi har en extra säng där och ja sover med henne där på helgerna oftast. Sonen sover med mig i dubbelsängen.
    Sen på morronen när sambon går till jobbet om tjejen har vaknat till då så kommer hon in till oss och så sover vi vidare tillsammans.
    Men det händer att vi alla 4 sover i vår stora säng ibland med. Då ligger ja och tjejen uppe vid huvudändan och sonen&sambon skavfötters nere vid fotändan hehe.

Tjejen har knappt användning av sitt rum heller än då hennes leksaker är ute i vardagsrummet där vi ändå är mest.
    Oj, hur stor säng har ni om ni får plats alla fyra och någon kan sova i huvudändan och någon i fotändan?
  • Zenobia
    älskarlivet81 skrev 2011-11-10 14:17:47 följande:
    Oj, hur stor säng har ni om ni får plats alla fyra och någon kan sova i huvudändan och någon i fotändan?
    Vi har en normal säng på 180 Vi har barnen i mitten av sängen. Tjejen uppe vid huvudändan och nedanför hennes fötter ligger lillebror i sin hundbädd mot fotändan. Sen ligger sambon på ena sidan av barnen och ja på andra
    Men sambon ligger nere där brorsan ligger så han inte sover själv
  • älskarlivet81
    Zenobia skrev 2011-11-10 14:49:17 följande:
    Vi har en normal säng på 180 Vi har barnen i mitten av sängen. Tjejen uppe vid huvudändan och nedanför hennes fötter ligger lillebror i sin hundbädd mot fotändan. Sen ligger sambon på ena sidan av barnen och ja på andra
    Men sambon ligger nere där brorsan ligger så han inte sover själv
    Oj, förstår inte hur ni får plats.. Nu har vi i och för sig en mindre säng, 160 cm är vår, men vi harbara vår dotter hos oss i undantagsfall, tack och lov inte så ofta!
  • Flickan och kråkan

Vi samsover med två barn. Äldsta blir 4 år i jul och lillebror är 2½ år. Eget rum känns avlägset för tillfället, men plötsligt en dag vill de vill det . Vi tar det som det kommer .

Vi har en stoooooor säng à 390 bred  

• älskarlivet81
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-10 15:00:59 följande:
    Vi samsover med två barn. Äldsta blir 4 år i jul och lillebror är 2½ år. Eget rum känns avlägset för tillfället, men plötsligt en dag vill de vill det . Vi tar det som det kommer .

Vi har en stoooooor säng à 390 bred  
    En så stor säng hade vi aldrig fått plats med i vårt sovrum :D
  • Loppan boppan

Tack och lov har dottern aldrig velat sova i vår säng (Förutom som spädis) Ingen av oss kan sova då, vi väcker varandra osv. Att samsova behöver inte innebära i samma säng. Det räcker ju med samma sovrum

Om du ser någon utan ett leende, ge personen ditt
  • JagominÄlskling

Våran sov i vårt rum till ca 6 mån. Efter hon fick eget rum sover vi alla hela nätterna igenom :) Förut störde vi varandra hela tiden.

• ViVäntarLois
    älskarlivet81 skrev 2011-11-10 14:52:13 följande:
    Oj, förstår inte hur ni får plats.. Nu har vi i och för sig en mindre säng, 160 cm är vår, men vi harbara vår dotter hos oss i undantagsfall, tack och lov inte så ofta!
    Hihi vi delar 140cm med dotter (som gärna sover på tvären :p) samt två hundar. Är riktigt mysigt faktiskt :)

Men som svar på frågan: så länge hon själv vill. Jag tycker att det är viktigt att hon alltid känner sig välkommen! Sedan tror jag att hon själv kommer önska sig eget rum när hon är redo. När hon är gammal nog för att ha kompisar som sover över är det kanske kul att sova i eget rum t.ex. Men jag räknar ändå med att hon kan komma över i vår säng ganska högt upp i åldrarna, när hon har mardrömmar, är sjuk, haft en dålig dag i skolan osv... Helt okej för oss oavsett ålder :) 
  • MorsningKorsning

Vid typ två-tre år tycker jag barnen ska få ett eget rum. DOCK anser jag att man kan samsova så länge det känns bra för alla, men från den åldern tycker jag barnen ska ha ett eget utrymme och möjlighet att välja egen säng.

• La Lola
    MorsningKorsning skrev 2011-11-15 22:10:32 följande:
    Vid typ två-tre år tycker jag barnen ska få ett eget rum. DOCK anser jag att man kan samsova så länge det känns bra för alla, men från den åldern tycker jag barnen ska ha ett eget utrymme och möjlighet att välja egen säng.
    Vad menas med eget utrymme? Eget rum?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MorsningKorsning

La lola: nej det behöver inte vara ett fysiskt rum per barn, men ett eget utrymme som bara är barnets.

• La Lola
    MorsningKorsning skrev 2011-11-15 22:28:56 följande:
    La lola: nej det behöver inte vara ett fysiskt rum per barn, men ett eget utrymme som bara är barnets.
    Bara barnets? En barnsäng i ett föräldrarum, är det det du menar?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alisa

Sonen hade eget rum från att han föddes, men vi samsov i hans rum tills han var ca 4. Kan tillägga att jag var ensamstående.

Svar på tråden Hur länge tycker ni att ett barn kan dela rum med sin/sina föräldrar?