När började erat barn prata?
När började erat barn säga sina första ord?
När började erat barn säga sina första ord?
Sonen 9mån och dottern 6mån
När han var 8-9 månader började han säga mamma, pappa, nu när han är 10 mån säger han även ojoj, ajaj, titta och det märks att han är mer medveten när han ropar mamma eller titta :)
runt 6-8 månader börjades det sägas mamma,pappa,titta,hej mm,pratade mer bättre 2-3 ords meningar då de var runt 18 månader. =)
Mamma kom rätt tidigt, vid 9 månader ca, men han är snart två år nu och säger inte många ord. Han kan en massa djurläten och säger en del småord typ hej, hallå, godnatt, hjälp osv.
Jag röstade för fort och kryssade i fel. Jag tänkte "prata" på riktigt med meningar osv och det var strax före 2 års ålder. Sina första ord som mamma, pappa titta, kom runt 8-10 månader.
Sonen började lite smått när han var 16 månader. Dottern var nog 9 månader när hon började säga några ord.
Det var några enstaka ord innan 1 årsdagen, men sen hände det inte så väldigt mycket mer innan hon var 17 månader, då kom allt på en gång!
Dotterns första ord kom i 7-8 mån åldern, det var mamma, pappa, hej, titta och kisse, "tsssee" som representerade alla pälsdjur. Hon var tidig med att prata i meningar, de första tvåordsmeningarna kom strax innan ettårsdagen och vid 14 månader sa hon sin första treordsmening "dä pappa dägg!" dvs "där är är pappas skägg!". Det var ungefär samtidigt som hon lärde sig gå. Sen fortsatte det i full fart, hon lärde sig bl a alfabetet före två års ålder och kunde läsa när hon fyllde fyra. Nu är hon åtta år och ligger fortfarande före de flesta jämnåriga vad gäller läsning, grammatik och ordförståelse/ordförråd.
Sonen sa sina första ord i ettårsåldern, och sen klarade han nog precis 10 ord vid 18 månaderskontrollen. Sedan, vid två års ålder rasslade det till med massor av nya ord och även två- och treordsmeningar. Av intressant karaktär, han sa t ex "tatta tjongen" när han menade "sparka bollen" och "drätebritta" om gräsklipparen
Nu är han fem år och har en för åldern fullt normal språkutveckling. Han har precis börjat intresserat sig för det skrivna spåket och bokstäver.
Storebror när han var 8-9mån sen dess pratar han på så vi har sår i öronen (han fyller snart 15år.
Lillebror han sa mamma när han var 2½ år o då grät jag av lycka. Nu kan han säga massor, men inte via munnen utan symbolspråket Bliss. Han kommer aldrig kunna prata som vi då hans funktionshinder hindrar det. MEN vi är lyckliga för de ord han faktiskt kan. (enligt logopeden skulle han aldrig kunna säga något alls.) nu säger han mamma pappa nej och apa...
Dottern började säga enstaka ord vid 8-9 månaders ålder. Mamma, pappa, bappen=nappen, tacktack + de flesta djurläten. Hon började prata så det gick att prata och få svar med henne rätt snabbt efter det att hon började på dagis vid 20 månader. Det är detta jag lagt in i "rösten"
Första barnet: runt nio månader sa han mamma, sen strax därefter pappa. "Titta" kom vid tio månader tror jag.
Andra barnet: Sa mamma och pappa runt 7 månader, katt, hej då, titta där, gott, ja, nej, tack, snälla osv osv rasslade på från nio månader.
Tredje barnet: Sa mamma för första gången för några dagar sedan. Säger pappa också. Är snart sju månader.
Han var ca 7 månader när han sa mamma och "babba" (pappa) och otvetydigt också la rätt betydelse i det.