• aimay

fakturerings och bokföringsprogram???

Jag ska starta företag inom en snar framtid och är i förvirrad av alla faktureringsprogram och faktureringsprogram.

Vad rekomenderar ni?

Mina krav är:
    Inte särskilt dyrt
    Pålitligt
    Enkelt

Kan tillägga att jag funderar på spcs men tycker det är dyrt
    Så kanske vi förstår mitt begrepp dyrt.
    Är ute efter nåt billigt och bra kommer köpa något
    dyrare när jag kommit igång

• Svar på tråden fakturerings och bokföringsprogram???
  • Mandel

Fakturor kan man göra enkelt i excel.
    Går att googla det mesta och lära sig macron osv. utan problem.

Vi har försökt att hitta ett affärssystem som passar oss, men de krav vi har kostar på tok för mycket mot några kvällar framför datorn och bygga egna saker i excel.
    Vi har byggt ett program där vi lägger ordrar med alla olika kunder och olika artikelnummer som vi har. Sedan har vi gjort ett program för följesedlar där vi har olika prislistor för olika kunder osv.

En del banker erbjuder även bokföring via hembanken. Kolla vad det kostar och kör ev fakturorna i vanliga excel så kommer du nog undan billigast är min gissning.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • frostfödd
    www.enskildfirma.nu har ett bra bokförings- och faktureringsproggram som heter eFredo (för enskild firma). Finns även för AB på www.abredo.se. Jag har använt programmen i flera år och är supernöjd. Det är inte dyrt heller. Jag har för mig att det kostar 520kr per år.

Jag kollade massor av program när jag startade, men föll för detta och har använt det i 6 år nu.  
  • mjjhansson

Ifall du funderar på att starta enskild firma så ska du absolut ta en titt på www.zervant.se också, mycket enkelt och fungerar online, dvs. kräver ingen installation. 

• frostfödd

En sak man ska tänka på när det gäller onlineprogram är att man till hundra procent vet att programmet finns kvar i de sju år framåt som skatteverket kräver att man sparar bokföringen.
    Och hur det funkar om man vill byta program? Går filerna att överföra till det nya programmet eller måste man fortsätta betala för att ha tillgång till gamla filer?

Jag skulle aldrig välja ett onlineprogram av dessa anledningar. Det känns alltför inlåst och osäkert. Speciellt när det gäller nystartade program/företag som helt plötsligt går i konkurs eller väljer att lägga ner.

• Kattis05

Löste det sig med redovisnings frågorna du hade. Annar kan du återkomma till mig. Är redovisningekonom!

/Kattis

• sportpappa

Angående onlineprogram så kan du alltid skriva ut huvudboken och verifikationslistan för att få en pappersbackup på all data. Utifrån det så kan du alltid återskapa bokföringen. Jag skriver alltid ut det + alla andra möjliga rapporter varje år när jag gör mitt årsbokslut och sätter in i bokföringspärmen tillsammans med alla verifikat.

• Liah

Jag använder excel till fakturorna och hör de sen till pdf innan jag mailar dem. Bokföringen görs i Fortnox och betalar ca 300:-/kvartal.

• kristoffernolgren

Jag rekommenderar Zenconomy, det kostar 69 kronor i månaden och är webbaserat. Det man inte räknar in om man använer ett gratis-program är att man ändå måste köpa backup-hårddisk eller annan lösning, det ingår i de webbaserade programmen

• kristoffernolgren
    kristoffernolgren skrev 2013-09-20 13:46:33 följande:
    Jag rekommenderar Zenconomy, det kostar 69 kronor i månaden och är webbaserat. Det man inte räknar in om man använer ett gratis-program är att man ändå måste köpa backup-hårddisk eller annan lösning, det ingår i de webbaserade programmen
  • Nyfikna72
    Liah skrev 2013-01-28 16:53:05 följande:
    Jag använder excel till fakturorna och hör de sen till pdf innan jag mailar dem. Bokföringen görs i Fortnox och betalar ca 300:-/kvartal.

Varför inte fakturera i fortnox då? Om du ändå har det så är ju merkostnaden försumbar och allt blir ju bokfört direkt och fakturorna kan ju mailas som pdf automatiskt
Svar på tråden fakturerings och bokföringsprogram???