• Rödstrumpa

Hjälp- ni med 3 barn=3 bakåtvända bilstolar- hur??

Nu behöver jag lite tips och råd här... Väntar barn nr 3 och har tidigare en 4-åring och en 1,5 åring dvs 2 bakåtvända stolar plus babyskydd till att börja med. Vill ha 4-åringen bakåtvänd ytterligare 1 år till och väljer då bil som ska passa det önskemålet. Men: vilken bil fungerar detta i?

Hur sjutton gör ni som har 3 barn som sitter bakåtvänt? Alla tre på rad bak? Men hur krånglar man in mittenbarnet då? Eller sitter en fram och två brevid varandra bak(för att en mamma el pappa ska få plats också) och så sitter dom sedan hela vägen till Sälen och kivas?

Jag antar att med rätt stol skulle den sista lösningen kunna fungera i vilken av de större kombibilarna som helst men fungerar det i praktiken med två barn brevid varandra??

Snälla, berätta hur ni har löst det! Berätta vilka bilar ni kör och vilka stolar ni har! Glad

• Svar på tråden Hjälp- ni med 3 barn=3 bakåtvända bilstolar- hur??
  • Rödstrumpa

En Renault Grand Espace då?? Verkar som att man får ganska mkt för pengarna där jmf med VW Multivan och i mitt tycke lite snyggare design än Multivan...
    Renault Grand Espace 5d 2,0dCi 16V FAP Dynami

• Rödstrumpa

Bild från Voyager. Ja, det är nog detta jag är ute efter... Tänk, mamma skulle ju kunna ha hela bakersta rader för sig själv!! ;) Ni med voyager, är dom "pålitliga"? Inte massa krångel? Svårt kanske att säga...  Detta var iaf en -07 dieselautomat för ca 200 000kr...
  • tinis77

Våran är en 02, den har funkat som den ska hittills. Däremot hade vi en 97a innan, den krånglade hela tiden det halvåret vi hade den.

• Natasha76

Jag har en WV Passat Combi årsmodell 2003 och där går två Hi-way och en Multi-tech riktigt bra i bredd.

I vår WV Touran 2001 får jag in fem bakåtvända bilbarnstolar...

I mellersta raden har jag haft följande kombinationer:

Two-way, Multi-tech, Hi-way

Two-way, Multi-tech, Kidzofix

Kidzone, Multi-tech, Kidzofix

Kidzone, Hi-way, Kidzofix

Duologic2, Kidzone, Kidzofix (så har vi nu)

Och i bakersta raden där det finns begränsat med utrymme har jag haft två Hi-way.

:)

• omammao

Vi har en -04 diesel automat. Har även haft -00 bensin manuell. Inga dyra verkstadbesök än iallafall. -00 hade vi i ca 2,5 år, -04 har vi haft bara ett halv år.

• Lantani
    Natasha76 skrev 2011-10-06 21:33:31 följande:
    Jag har en WV Passat Combi årsmodell 2003 och där går två Hi-way och en Multi-tech riktigt bra i bredd.

I vår WV Touran 2001 får jag in fem bakåtvända bilbarnstolar...

I mellersta raden har jag haft följande kombinationer:

Two-way, Multi-tech, Hi-way

Two-way, Multi-tech, Kidzofix

Kidzone, Multi-tech, Kidzofix

Kidzone, Hi-way, Kidzofix

Duologic2, Kidzone, Kidzofix (så har vi nu)

Och i bakersta raden där det finns begränsat med utrymme har jag haft två Hi-way.

:)
    åhh visst var det du som hade ett inläg med bilder på alla bilarna i touranen? Är nämligen väldigt sugen på en sådan, speceillt sedan jag såg de bilderna :P
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Natasha76

Men Multi-tech sitter bara bra i mitten bak. Jag hade visst den med på bild. Låt mig sätta en par nya bilder :)

Längst bak två Hi-way. Och i mittenraden en Duologic 2, en Kidzone och en Kidzofix. Multi-tech funkar sådär i mitten. Om man höjer upp sätet med en dyna eller virad filt. Men Hi-way funkar helt super på alla platser i bilen. Hi-way II ska det vara eftersom det finns lådor i golven. Längst bak funkar gamla Hi-way.
  • Rödstrumpa

Natascha76- Ser ju toppen ut! Kan riktigt se ff mig när ni pluttrar iväg hela familjen, härligt! Men du, blir det något bagageutrymme kvar efter 3e raden? Hur gamla är barnen?

• Natasha76
    Rödstrumpa skrev 2011-10-11 22:19:50 följande:
    Natascha76- Ser ju toppen ut! Kan riktigt se ff mig när ni pluttrar iväg hela familjen, härligt! Men du, blir det något bagageutrymme kvar efter 3e raden? Hur gamla är barnen?
    Vi har egentligen bara två barn...(ännu), men skjutsar vännernas två barn också en gång i veckan. :)

Det är alltså min dotter som fyllde 4 i sommar, deras dotter som fyller 5 i november, vår dotter som är ett och ett halvt och deras son som är litet på ett år. Normalt har vi fyra stolar i bilen de här dagarna och då är halva bagageutrymmet ledigt. Men när vi är bara vi fyra är det förstås bra med plats för vagnar osv. Man får in en liten kärra även när vi har fem bilbarnstolar i bilen. Och under stolarna får vi in små kassar och bredvid den lilla kärran får vi också grejor. Häromdagen hade vi faktiskt en kärra och en paraplyvagn, några små skötväskor, fyra barn och tre vuxna i bilen... Gick nog men fick pussla litet.

På de här bilderna har vi Two-way, Multi-tech, Kidzofix och Hi-way i bilen.
  • Natasha76

Borde kanske ha surrat hjulen på sista bilden. Försökte sätta dom så att de inte kan flyga framåt.

• Lantani

Natasha76: Hur fäster ni underförankringsbanden i bilen?

Alvin 081114 och Alice 100807
  • strojes

Vi kör en Renault Grand Senic, den har 5+2 säten. De två extrasätena i bagaget är helt nerfälda i golvet så när 5 säten används har man ett stort och fint utrymme i bagaget för vagnar mm.
    När våra tvillingtjejer kom var storasyster 2 år och 8 månader. Ett kort tag körde vi Ford focus kombi med alla tre barnen och då hade vi ett babyskydd fram och en vuxen i mitten bak.
    När vi köpte Renaulten var det dags för bakåtvänt för småtjejerna och då fick alla sitta bak. Stora tjejen satt i mitten bak så hon klättrade in själv och spände fast sig och vi kollade bara att remmarna satt bra. Sedan småtjejerna på yttersätena. När de har blivit stora nog att klättra upp själva har de fått göra det för att spara våra ryggar. När det var dags att vända storasyster fick hon sitta bakom passagerarsätet och tvillingtjejerna bredvid varandra. Den i mitten fick klättra in från passagerarsidan.
    Det är skönt med de där extrasätena i bagaget när svärmor är på besök eller någon kompis ska följa med i bilen.

• Natasha76
    Lantani skrev 2011-10-14 08:34:49 följande:
    Natasha76: Hur fäster ni underförankringsbanden i bilen?
    Vi fäster dom i framförvarande säte. Inte i golven. Längst bak har jag också ibland använt krokar som finns lågt nere på väggarna. Sådana man använder för att surra last.
Svar på tråden Hjälp- ni med 3 barn=3 bakåtvända bilstolar- hur??