• Maeva

Bilresa med barn utomlands

Hej!

Vi ska snart åka på en liten utlandsemester med vår 18 månader gamla son, en resa där kortare bil  - eller bussfärder blir svåra att undvika. Att ta med sonens stora bilbarnstol på flyget känns uteslutet därför undrar jag nu vad som kan vara säkrast, eller kanske minst farligt: Att han får sitta på vanlig barnkudde eller att vi tar med hans gamla babyskydd (Besafe izi sleep)? Han får fortfarande plats i sitt babyskydd eftersom han är så liten (10,2 kg, 74 cm)

• Svar på tråden Bilresa med barn utomlands
  • FrkJenny

Babyskyddet. Alternativet med en kudde är likvärdigt med att ha honom löst i bilen, eftersom han väger för lite för att bilbältets stoppfunktion ens ska lösa ut vid en krock eller en häftig inbromsning.

• Maeva
    FrkJenny skrev 2011-10-06 18:10:57 följande:
    Babyskyddet. Alternativet med en kudde är likvärdigt med att ha honom löst i bilen, eftersom han väger för lite för att bilbältets stoppfunktion ens ska lösa ut vid en krock eller en häftig inbromsning.
    Oj, det hade jag ingen aning om! Då blir det babyskyddet som får följa med, få visst ska ett sådant skydda upp till 12 kilo (ja, förutsatt att inte huvudet går över kanten såklart)?
  • Cecci78

Finns olika modeller, de flesta går till 13 kg men det står på skyddet. En del är bara till 10 men jag tror att det är äldre modeller. Huvudet får inte gå över kanten.

Svar på tråden Bilresa med barn utomlands