• Nina 81

17 månader men går inte ;(

Hej alla roliga och oroliga mammor och pappor =)
    Har läst era inlägg och svar och måste säga att det känns som en enorm lättnad att "se" att min dotter inte är den enda som valt att inte gå tidigare. Vår tjej har ställt sig upp av egen maskin en gång för ca två veckor sedan. Hon står om man ställe henne upp vid ex någon möbel såsom stol, soffa lr bord. Men sen står hon där, stilla, och vill inte ta några steg hur vi än försöker locka henne. Det händer att hon blir irriterad och lite ledsen när hon vill ner  igen då hon inte vet hur hon ska göra riktigt. Ibland faller hon ner pladask på rumpan. Som tur är så landar hon mjukt på blöjan. Vi har även försökt med lära-gå-vagn men utan större resultat. Vi provar ständigt att uppmuntra henne och försöker få henne att gå genom att hålla henne i händerna, men funkar sällan mer än ett par steg. Ska tilläggas att hon är en rumphasare och har varit det sen första början. Hatade att ligga på mage och därav hoppade hon över krypfasen. Nu så kryper hon dock, men tar sig bäst fram genom rumphasningen, vilket går snabbast.

Vi har varit och röntgat hennes höfter vid ett tillfälle eftersom hon föddes med kejsarsnitt pga sätesläge, men de hittar inga som helst fel.

Hon är otroligt stark i benen också har vi märkt, verkar mer som hon inte är intresserad bara av att stå eller gå.

Några tips? Lr ska jag hålla ut och printa in att -DET KOMMER..

Jobbigt när alla ständigt frågar -Går hon? Har hon börjat gå än då? Man känner hur man intar försvarsställning direkt. Hon är ju framåt på alla andra sätt. Jättesocial, alert, stark, pratglad osv.

Något jag undrat över är om det faktum att hon är tvåspråkig (finska + svenska) kan göra att hon hämmas i just den fysiska utvecklingen? Finns det några belägg för det menar jag?

Grattis iaf till er vars barn börjat gå.. =)

Vet att jag kanske inte borde oroa mig.. men kan inte hjälpa att man ändå gör det.. särskilt när man ser alla praktexempel som står i jättetidig ålder och som inte vill annat än stå... och som tar sina första steg långt innan året.

Det stressar en.. ja ni känner säkert igen er i det...

Tack för ett bra forum.

Mvh//Nina               

• Svar på tråden 17 månader men går inte ;(
  • YokohamaNr2

En kompis till mig har en dotter som inte gick förrns hon var 21 månader och det är absolut inga som helst fel på henne. Hon är otroligt utvecklad i tal mm så det kanske är som de säger att barn fokuserar på olika saker. Jag tror i alla fall inte att du har ngt att oroa dig för!

• mamii2010

Hej jag har en dotter som är 19 månader och som inte går själv heller. Hon kan ju gå längs möbler samt hålla i handen och gå men då är hon väldigt försiktig av sig och hon ställer sig inte upp själv på golvet men kan däremot göra det i sängen utan att hålla i sig. Ska på bvc besök hos en läkare snart som skall kolla hennes reflexer med mera. Det gör dem här på rutin för de barn som inte går vid 18 månaders ålder. Men visst är det frustrerande när många ställer den frågan sedan länge...går hon än....??

• Magnoliah

Jag har en kille på 16½ månad som inte heller går, och det är tveksamt om han börjar gå innan 18 månader.

Han gör som din, ställer sig upp mot möbler och tar enstaka steg utmed dem. Ibland står han och håller bara i sig med en hand, men kan absolut inte stå själv. Det blir också bara enstaka steg när vi försöker gå med honom, sedan sätter han sig ner. Han ratar gåvagnen han med.

Han har dragit sig fram på mage på golvet fram tills för två veckor sedan - då lärde han sig krypa. Han är också tvåspråkig och säger fler ord än hans storebror gjorde vid samma ålder (som å andra sidan var tidigare motoriskt).

Jag gissar att det blir extrakontroller för vår del, för jag tror som sagt inte att han börjar gå innan 18 månader. Han är stark och stadig i övrigt, och inget konstigt med förlossningen eller hans övriga utveckling.

• Veritaslux

Jag var nästan 1,5 år när jag gick och det är inget fel på mig. Jag var väldigt tidig i språket dock och så vitt jag vet kröp jag. Men vad säger de på BVC? Hur är den övriga motoriska utvecklingen? För om den är inom normalspannet (vilket upp till 18 månader faktiskt är, även om det är "sent") och man inte hittat något fysiskt fel så är det nog bara en tidsfråga innan hon fattat grejen.

Sedan läste jag faktiskt nyligen att barn som inte ligger mycket på mage ofta är senare motoriskt. Sedan råden om magsovning kom ligger barn för mycket på rygg även sin vakna tid och det är ett läge där de inte tränar grovmotoriken så mycket...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Liv 241

Hej Nina 81!
    Vore jätteintressant att få veta hur det har gått? 

Känner så väl igen mig i ditt inlägg, vår dotter är nu 15 månader och vill inte alls gå, född med kejsarsnitt p g a sätesläge och inbiten rumphasare...

Nu är jag otålig eftersom hon snart ska börja på dagis... men hur har det gått för er? Går hon nu, din flicka? Och hur gammal är hon då? När började hon? hur gick det till?

/Liv 

• Solis65

Rumphasare är senare på att gå för de tränare inte de muskelgrupper de behöver för att resa sig. Detta är särskilt om de rumphasar med benen rakt fram. Har fått lära mig det då vår kille rumphasade fast med ett ben böjt. När han väl började att resa sig gick det fort och han övade inte så länge innan han började gå. Så när det väl kommer går det fort . Man kan hjälpa dem att träna de musklerna som behövs genom att låta de sitta på knä men det brukar inte uppskattas.

Nu är han här, född 101111
  • 3 barns mamma84

Mitt tips STRESSA inte barnen o er själva
    Det kommer så lugn.
    Ett barn känner av spänningen och då vill o vågar dom inte.
    Alla barn är olika o det inser jag med som 3 barns mamma

Dottern var 11 månader när hon gick 12 första steg   
    Sonen var 8 månader !! gick 4 första steg o sen gick han hela tiden
    Sonen var / är 14 månader 1 år alltså o han går MAX 8 steg men han går o går allt med nu dessa dagarna mer o mer men ja landar på rumpan o tar sig upp igen men i hans söta tackt     

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden 17 månader men går inte ;(