• Anonym (Daa)

Hur luktar det?

Visste inte vad jag skulle lägga den här frågan, prövar här för jag ville vara anonym...

Jag undrar hur det luktar när man bränner hemma?  Misstänker att pappan till min dotter med har en liten verksamhet. Det luktar f'n när man ska hämta dottern, sitter i kläder, hår mm.

• Svar på tråden Hur luktar det?
  • Tuppen88

Luktar rätt så mycket jäst tror jag...
    och blandat med lite "plastbunke"-lukt, och en touch av sprit..

tror det iaf.. känns det igen?

• Anonym (Daa)

Ja, det luktar som en blanding av mögel och fränt.

Första gången jag kände det så frågade jag om han hade målat något men sen kände jag att det luktar mer mögelaktigt.

Han har haft alkoholproblem (trodde att det var bättre nu), det gör mig orolig.

• Anton Ring

Bränna luktar inget direkt.
    Dock så luktar det om man jäser, lite som ett bullbak.
    Men detta brukar folk ta bort genom aktivtkol som "jäsluften" få gå igenom och då luktar det inget heller.

• Anonym (Barnbarn)

Den enda jag vet som bränt hemma är morfar, han började när han var 17 och höll på tills han var nästan 70. Han brände bara för egetbruk, och sålde aldrig. Mina minnen från när jag var liten och hälsade på är full av lukter från detta, och jag minns att jag tyckte att det var en ganska mysig lukt som han hade där i källarn. Mäsken luktade jäst, lite sött, och ganska stuffigt. Själva brännrummet luktade svagt av mäsk, alkohol, värme och rengöringsmedel (typ såpa). Vet inte om detta stämmer för alla brännerier, men så var det åtminstone hemma hos morfar.

• Anonym

Kanske gör han bara eget vin... det luktar lite beroende på vad man har i, mina föräldrar gör eget vin på det de ar i trädgården som äpplen, plommon mm och det kan lukta äckligt emellanåt.

• Anonym

Mjölksyrade grönsaker luktar också jättestarkt och det sätter sig i kläderna, fast jag förmodar att du inte misstänker nyttigheter i det här fallet  Flört

• Baronen 73

Bränningen luktar nästan inget och mäsk doften får du bort via en slang i toan eller vattenlås

• Carnitas
    Baronen 73 skrev 2015-01-20 20:43:13 följande:
    Bränningen luktar nästan inget och mäsk doften får du bort via en slang i toan eller vattenlås

Håller med, bränna luktar INGET, jäsningen kan lukta.
    Poliserna som fick tips, luktade i brevlådan och det var jästlukten de sniffade efter.
    Idag kör folk det via aktivtkol, som tar all lukt.

Svar på tråden Hur luktar det?