• Två döttrar och en son

Lillan 7,5 mån står mot möbler.

Vad fort det går! Förvånad

Vid exakt 7,5 mån, för fem dagar sedan, började lillan plötsligt krypa fram till fasta föremål och beslutsamt hålla fast sig och dra sig uppåt tills hon först stod på knä (stolt! ) och sen lyckades hon få under sig fötterna och ställde sig upp (åhhh vad stolt hon blev/är!!) och nu gör hon det hela tiden. Släpper till och med med ena handen och står och skriker och är sååå stor tycker hon! Skrattande Minns inte att de andra två gjorde det så tidigt... Hon började krypa ordentligt (eller rättare sagt släpar sig fram snabbt) vid 6 mån. Och två veckor senare står hon redan!

Räknar med att om någon månad kan hon stå själv och kanske till och med ta sina första steg. Nu går det undan....  

Verkar som att hon är så ivrig på att kunna delta i leken med syskonen.   

• Svar på tråden Lillan 7,5 mån står mot möbler.
  • Två döttrar och en son
    Lillpyret2011 skrev 2011-10-03 09:59:13 följande:
    Ja det är klart. Själv var jag sen, gick vid 14 månader. Mina yngsta reste sig och gick runt möbler när de var 5,5 månader. Kul, och även lite jobbigt ;)

Oj det var väldigt vad tidiga dina var! Superbebisar!! Skrattande

Jag var 13 mån när jag gick själv står det i min journal.

Man ska inte hålla på och jämföra. En del utvecklar istället språket eller något annan färdighet före de bryr sig om att stå och gå!   
  • viseversa
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-03 10:06:14 följande:
    Oj det var väldigt vad tidiga dina var! Superbebisar!! Skrattande

Jag var 13 mån när jag gick själv står det i min journal.

Man ska inte hålla på och jämföra. En del utvecklar istället språket eller något annan färdighet före de bryr sig om att stå och gå!   
    Japp min kompis dotter kunde vi 1!!! år över 40 ord och satte ihop 2-3 ords meningar=)
  • Krake
    Lillpyret2011 skrev 2011-10-03 09:52:38 följande:
    Är 7,5 månader tidigt?
    Vet inte, men duktigt är det ju och det låter härligt att hon är så stolt!
    Moster, inte monster.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Jag tycker det är tidigt när de ställer sig vid 7mån. Men här på FL kanske tidigt är vid 3-4mån och sent vid 7-8mån

• Den allsmäktige

Jag kunde både läsa, skriva och springa maraton vi 6 månaders ålder.

• burret84

Lika här,vid 5 månad börja han dra/åla sig fram. Vid 7 månader stog han för fullt och vid 7½ månad kröp han i rasande fart. 8 månader börja han flytta sig ståendes längs saker och vid 8½ månad börja han gå runt med gåstolen.(inte sittandes i utan sköt/skjuter den hellre framför sig) och så pass tidig va inte storebror. Glad

• yellow

Min Bella är 6 månader och ställer sig mot allt hon ser. Kryper gör hon också. Trodde det var rätt vanligt då jag vet några till i samma ålder som gör det. Men det är ju så olika det där. Men vadå, lär dom sig gå fort efter att dom ställer sig upp? Det vet jag inte om jag är redo för ännu hehe. Tycker allting har gått väldigt fort, så nu får det gärna klinga av lite. Flört

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    yellow skrev 2011-10-03 16:12:01 följande:
    Min Bella är 6 månader och ställer sig mot allt hon ser. Kryper gör hon också. Trodde det var rätt vanligt då jag vet några till i samma ålder som gör det. Men det är ju så olika det där. Men vadå, lär dom sig gå fort efter att dom ställer sig upp? Det vet jag inte om jag är redo för ännu hehe. Tycker allting har gått väldigt fort, så nu får det gärna klinga av lite. Flört
    Jo det är tidigt men dock inte ovanligt heller. Tror 8-10mån hör till de normala att ställa sig mot möbler
  • Kalasbraigt

En flicka på det dagis jag arbetade på kunde säga ganska otroliga meningar vid 18 månader.. "Anna saknar mamma mycket, när kommer mamma?" sa hon då. Eller "fin fröken, fin kjol hon har" till mig. Alla barn är så olika!

• Krake
    yellow skrev 2011-10-03 16:12:01 följande:
    Det är verkligen olika! Min son gick med stöd - höll oss i handen eller körde dockvagn - i tre månader innan han släppte taget! En kompis son gjorde det t o m ännu längre, tror det var närmare ett halvår mellan att han ställde sig upp tills han gick...
    Moster, inte monster.
  • lilly85

Ptjaa sååå ovanligt är det väl inte? Eller vad vet jag! Har bara ett barn än så länge och hon stod själv utan något stöd vid 8 månader, nu är hon 10 mån och går. Tidigt? Nja vet ej.

• daimstrut

Min lilla reste sig vid sju månader och kröp också men hon gick inte förrän vid 14 mån.

• Lyckobebisen

Jag själv gick helt med stöd av möbler, alltså runt, när jag var 7 månader. Men var tidigast av mina syskon. Gick utan stöd ganska snart efter det, men fick ha hjälm inomhus, kanske inte så roligt det heller. hehe. 
    Tycker det låter härligt att du är så stolt

www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter liten bf 120308
  • Två döttrar och en son
    Lyckobebisen skrev 2011-10-05 12:29:42 följande:
    Jag själv gick helt med stöd av möbler, alltså runt, när jag var 7 månader. Men var tidigast av mina syskon. Gick utan stöd ganska snart efter det, men fick ha hjälm inomhus, kanske inte så roligt det heller. hehe. 
    Tycker det låter härligt att du är så stolt

Oj vad bråttom du hade då!Skrattande

Ja hon försöker för fullt att ta sig fram på två ben nu mha möbler, dörrar, ja allt..... Det är bara det att hon har varken begrepp att förstå att hon kan falla, har inte tillräcklig balans än och är fullkomligt livsfarlig för sig själv alltså! FörvånadObestämd
    Har precis beställt en sån där mjuk skyddshjälm som jag hoppas kommer snart!!
    För hon har ramlat med huvudet i golvet ett par ggr nu och det är ju inte så roligt....Rynkar på näsan  Nyss hittade jag henne i storebrors rum där hon stod upp stöd med ena handen i hand leksakslåda och rotade med den andra och var såå nöjd såååå.... Tills hon försökte ta sig fram genom att hålla i dörren istället och ramlade...Gråter 
    Jo jag försöker ha koll på henne hela tiden men hon kryper grymt snabbt nu och är i ett annat rum på nolltid. Och försöker jag flytta henne när hon står nånstans så blir hon skitarg!

Hon ska upp och hon ska göra det själv. Suck! Envisa unge...Hjärta
  • Lyckobebisen
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-05 12:59:00 följande:
    Oj vad bråttom du hade då!Skrattande

Ja hon försöker för fullt att ta sig fram på två ben nu mha möbler, dörrar, ja allt..... Det är bara det att hon har varken begrepp att förstå att hon kan falla, har inte tillräcklig balans än och är fullkomligt livsfarlig för sig själv alltså! FörvånadObestämd
    Har precis beställt en sån där mjuk skyddshjälm som jag hoppas kommer snart!!
    För hon har ramlat med huvudet i golvet ett par ggr nu och det är ju inte så roligt....Rynkar på näsan  Nyss hittade jag henne i storebrors rum där hon stod upp stöd med ena handen i hand leksakslåda och rotade med den andra och var såå nöjd såååå.... Tills hon försökte ta sig fram genom att hålla i dörren istället och ramlade...Gråter 
    Jo jag försöker ha koll på henne hela tiden men hon kryper grymt snabbt nu och är i ett annat rum på nolltid. Och försöker jag flytta henne när hon står nånstans så blir hon skitarg!

Hon ska upp och hon ska göra det själv. Suck! Envisa unge...Hjärta
    Haha ja, jag var också väldigt envis som liten. Eller är nog fortfarande
    Men hjälm är bra, tror inte jag hade varit lika med idag om jag fått gå utan måste jag säga.. Klättrade upp på soffan och bara släppte taget. Det är ju det som är "problemet" när de går för tidigt, eller iaf för mig, jag hade ju inte något vett över huvud taget som jag kanske borde haft när jag skulle gå så mycket.
    www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter liten bf 120308
  • Mumin80

Dottern började stå mot möbler själv vid ganska jämt 6 månader. Jag minns faktiskt inte om hon började krypa före eller efter... 

Däremot så minns jag tydligt att det tog henne en eller två veckor innan hon lärde sig att ta sig ner också. Vi var ute på stugan då på semester, och det var lite påfrestande med en liten tjej som bestämt ställde sig upp mot allt hon hittade (utemöblerna på altanen, skohyllan, sophinken och soffbordet var speciella favoriter), och sedan stod och gnällde tills man lyfte ner henne, varpå hon direkt började ställa sig upp igen... Så småningom kom hon på att hon kunde ta sig ner genom att sätta sig på rumpan. Vilket ganska ofta ledde till att hon överbalanserade och slog bakhuvudet i golvet, antingen trädäcket på altanen eller golvet inomhus, plastmatta på betongplatta... Tog henne tre veckor eller så innan hon slutade slå huvudet 20 gånger om dagen. Sedan dess har vi stor tillit till dotterns tjockskallighet och oroar oss inte särskilt om hon slår huvudet

Dock tog det henne ganska länge att börja gå, hon klättrade i bokhyllorna och upp på matbordet långt innan hon gick. Vi tror att det mest berodde på att hon blev så himla snabb på att krypa, så det var mycket intressantare att öva vertikal förflyttning (klättring) än att öva horisontell förflyttning (gång). Men vid ganska jämt 12 månader när hon började gå själv. 

• Smilla75

Mina barns kusin kunde stå mot stöd vid 4 månader. Sedan lärde hon sig inte sitta förrän vid 8 månader och nu vid året fyllda snart kan hon vare sig krypa eller gå....Det är inte säkert att de är redo att gå för att de kan stå mot stöd.

Svar på tråden Lillan 7,5 mån står mot möbler.