• Stora Havet

Hjärtformad livmoder - fullgången graviditet?

Finns det någon med hjärtformad livmoder som har haft en fullgången graviditet?

Jag har en sådan livmoder (upptäcktes via kejsarsnitt) och fick mitt barn i v 32. Allt gick bra och sonen har varit jättefrisk, men det var ju dock förtidigt.

Funderar på om jag kommer att få en prematur bebis även nästa gång pga detta. Denna typ av livmoder gör ju att barnet inte riktigt får plats och kan inte riktigt snurra runt inne i magen - min son hade huvudet upp och fötterna ner, så det var uteslutet att föda på vanligt vis.

Dessutom föreligger det viss chans/risk att jag kan få tvillingar - jag skulle naturligvis älska att få tvillingar, men tvillingar som föds förtidigt skulle ju vara vääääldigt små = mindre risk att överleva.

• Svar på tråden Hjärtformad livmoder - fullgången graviditet?
  • Ann Lee
    Yomän skrev 2012-09-20 20:35:59 följande:
    Hur vet man om man har en hjärtformad livmoder?

Min nu 2-åring föddes 33+2. Han kunde inte vända runt efter v.27-28 nånting och föddes väldigt "tilltryckt" pga att haft det så trångt.

Nu när jag hittade denna tråd är dock första gången jag ens hör talas om att man kan ha en "felformad" livmoder som gör det trångt!
    Har alltså ingen som helst aning om jag har det eller ej men minns tydligt att fostersäcken (heter det så?) hade en väldigt annorlunda form så kan inte låta bli att fundera på om även jag kan ha en hjärtformad livmoder?!

Är det något man kan ta upp med dem på mvc nu när jag precis plusat med tvåan?

Kan man se det på ett ul?    
    Det var läkaren som sa det när jag gjorde VUL. "Vet du om att du har hjärtformad livmoder?" sa han bara.
    Sedan har mina killar (idag 2 och 4 år) haft torticollis (medfödd nackspärr) vilket jag och sjukgymnasten pratade om när jag gick med mina killar hos henne under ett år. Hon hade gjort lite efterforskningar och tydligen kunde nackspärret ha en koppling till den hjärtformade livmodern (trångt i magen). Intressant tycker jag. Mina killar är efter sjukgymnastik helt bra!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • violatricolor

Min nu 2-åring föddes 33+2. Han kunde inte vända runt efter v.27-28 nånting och föddes väldigt "tilltryckt" pga att haft det så trångt.

Nu när jag hittade denna tråd är dock första gången jag ens hör talas om att man kan ha en "felformad" livmoder som gör det trångt!
    Har alltså ingen som helst aning om jag har det eller ej men minns tydligt att fostersäcken (heter det så?) hade en väldigt annorlunda form så kan inte låta bli att fundera på om även jag kan ha en hjärtformad livmoder?!

På mig har det inte alltid synts på vul och ul men ibland. Syntes även vid kontraströntgen och titthålsoperation (då man även hittade skiljeväggen som togs bort). Stå på dig om du vill få det undersökt! Antar att du kan vända dig till din gynekolog eller kvinnoklinik/reproduktionsmedicin.
  • violatricolor

Tycker absolut du ska ta upp det på mvc. De kan kolla om det finns någon anteckning i journalen och titta med ul men det är som sagt var inte alltid man kan se det med ul. Min mage hade också udda form när jag var gravid (som ett lutande hjärta typ).
  • mandelblomma
    violatricolor skrev 2012-09-20 21:13:37 följande:
    I vilken vecka föddes tvillingarna? Hade du några komplikationer? Vad sa läkaren om riskerna i och med att du hade hjärtformad livmoder och tvillingar i magen? Hade du cerklage?
    jag har aldrig haft några komplikationer av det, kanske har den inte varit så mycket formad som andras kan vara.
    Jag har dock fått en del missfall och det har man trott berott på att äggen fäst på fel ställe och jag har heller inte kunnat föda vaginalt.
    Tvillingarna föddes i v 36 med planerat snitt.
  • violatricolor
    mandelblomma skrev 2012-09-21 09:02:58 följande:
    jag har aldrig haft några komplikationer av det, kanske har den inte varit så mycket formad som andras kan vara.
    Jag har dock fått en del missfall och det har man trott berott på att äggen fäst på fel ställe och jag har heller inte kunnat föda vaginalt.
    Tvillingarna föddes i v 36 med planerat snitt.
    Ok... Skönt att det inte varit några komplikationer. Ja, det finns väl en ökad risk för missfall/infertilitet med denna livmoderform... För oss tog det två år att bli gravida igen efter att vi förlorade första barnet. Vet inte om jag hade något jättetidigt missfall någon gång, testade aldrig före bim+7, det var en regel jag hade för min egen skull... Men kanske var det skiljeväggen som ställde till det för mig också för jag blev gravid andra cykeln efter att den tagits bort.
  • mandelblomma
    violatricolor skrev 2012-09-21 12:40:30 följande:
    Ok... Skönt att det inte varit några komplikationer. Ja, det finns väl en ökad risk för missfall/infertilitet med denna livmoderform... För oss tog det två år att bli gravida igen efter att vi förlorade första barnet. Vet inte om jag hade något jättetidigt missfall någon gång, testade aldrig före bim+7, det var en regel jag hade för min egen skull... Men kanske var det skiljeväggen som ställde till det för mig också för jag blev gravid andra cykeln efter att den tagits bort.
    jag hade också en skiljevägg och den ställde till det när jag skulle föda mitt första barn vaginalt, därav snitten.
  • violatricolor
    mandelblomma skrev 2012-09-21 13:31:37 följande:
    jag hade också en skiljevägg och den ställde till det när jag skulle föda mitt första barn vaginalt, därav snitten.
    Jaha, då förstår jag. Men du har kvar din?
  • mandelblomma
    violatricolor skrev 2012-09-21 15:26:52 följande:
    Jaha, då förstår jag. Men du har kvar din?
    Inte numera, men den gav mig fyra barn Solig
  • mandelblomma
    mandelblomma skrev 2012-09-21 15:28:09 följande:
    Inte numera, men den gav mig fyra barn Solig
    eller menar du väggen ?
    Jag svarade på livmodern !
    men väggen hade jag kvar med alla barn.
  • violatricolor
    mandelblomma skrev 2012-09-21 15:28:38 följande:
    eller menar du väggen ?
    Jag svarade på livmodern !
    men väggen hade jag kvar med alla barn.
    Ja, väggen menade jag Ja, tänk vad livmodern gav dig!
  • Justi

lever tråden? ja har oxå hjärtformad livmoder å min son föddes i v 40+5. dock är ja gravid i v 24 nu igen å här haft en del problem me SD å tappen så hoppas hon stannar ett tag till. min moster har oxå sån livmoder, första va bara någon vecka för tidig, andra va oxå fullgången men tredje föddes i v 26. hon har dessutom haft 2 sena missfall :(

• violatricolor
    Justi skrev 2013-01-05 17:32:21 följande:
    lever tråden? ja har oxå hjärtformad livmoder å min son föddes i v 40+5. dock är ja gravid i v 24 nu igen å här haft en del problem me SD å tappen så hoppas hon stannar ett tag till. min moster har oxå sån livmoder, första va bara någon vecka för tidig, andra va oxå fullgången men tredje föddes i v 26. hon har dessutom haft 2 sena missfall :(

Har din tapp förkortats?
  • violatricolor
    Justi skrev 2013-01-05 17:32:21 följande:

Verkligen fruktansvärt för din moster...
  • Justi

jag känner mig så töntig om ja söker vård å de inte e något.. men jag kan ibland känna den i duschen å jag skulle kunna få i ett finger (men ska inte) å de känns som den har blivit kortare å mjukare men ja vet inte om ja inbildar mig. har sammandragningar heeela tiden men inte vidare smärtsamma, dock kommer dom me ett tryck neråt

• violatricolor
    Justi skrev 2013-01-05 19:24:23 följande:
    jag känner mig så töntig om ja söker vård å de inte e något.. men jag kan ibland känna den i duschen å jag skulle kunna få i ett finger (men ska inte) å de känns som den har blivit kortare å mjukare men ja vet inte om ja inbildar mig. har sammandragningar heeela tiden men inte vidare smärtsamma, dock kommer dom me ett tryck neråt

Bättre söka en gång för mycket än en för litet i de veckorna. Skulle barnet vara på väg kan de ju göra något: värkhämmande, kortison för barnets lungmognad, ev. akut cerklage, vila osv. Tycker absolut du ska kolla upp det!
Svar på tråden Hjärtformad livmoder - fullgången graviditet?