• erimother

Sollentuna vs. Järfälla kommun

Hej,
    Nu ska jag och min familj flytta tillbaka till Sverige från att ha bott utomlands i 2år. Vi har 3 döttrar på 2, 4 och 7år.

Vilket område skulle ni rekommendera för vår återflytt Sollentuna eller Järfälla med hänsyn till:

- familjelivet (barnvänliga  utflyktsmål, lekplatser...)
    - skolor 
    - pris på hus...
    - kommunikation till kista (vi båda jobbar där)
    osv...

• Svar på tråden Sollentuna vs. Järfälla kommun
  • Alexi

Sollentuna bättre till Kista, vissa bostadsområden ligger väldigt nära. Billigare hus i Järfälla. Båda kommunerna har grönområden och bad, i Sollentuna dock vatten från havet, ingen insjö.

• Vaniljkex

Sollentuna alla ganger, det ar en mycket "snyggare" kommun (hur bostads- och industriomraden ar planerade, hur husen ser ut etc). Norrviken ar en insjo. Edsviken, Tojnan, Helenelund ar alla nara till Kista. Det ar nog dyrare att kopa hus dar an i Jarfalla dock.

• strojes

Jag själv bor i Sollentuna med tre barn 3-6 år och min mamma har bott i Järfälla och jobbat inom barnomsorgen där.
    Jag skulle alla gånger välja Sollentuna före Järfälla.
    Det finns många bra barnvänliga områden i Sollentuna både vad gäller boende och lekparker som utflyktsmål. Bra kommunikationer, buss till Kista från centrum och det är inte långt att cykla heller om man vill det (iaf inte från de södra delarna av kommunen).
    Nu har vi inte haft (men jag har många kompisar som har komunal förskola) kommunal förskola för våra barn här i Sollentuna men över lag är den bra både när det gäller kommunala och fistående förskolor (klart det finns en del som är sämre men det gör det ju överallt).

• erimother

Det verkar luta åt Sollentuna...satt precis och kollade på sollentuna international school och vittra skolan....jag ska försöka få in mina barn i engelska skolan...har nån av er någon erfarenhet eller via ryktesvägar hört nåt om dessa skolor?

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Sollentuna vs. Järfälla kommun