När började ert barns intresse att skriva?
Vilken ålder skrev dom sitt namn själv för första gången??
Vilken ålder skrev dom sitt namn själv för första gången??
Dottern var 4 år. Nu vid 5 skrivs det jämt!
Dottern var 3 år. Hon är nu 4 och älskar att skriva efter. Alltså jag skriver ett ord och sen skriver hon likadant under. Hon kan ännu inte alla bokstäver (om man tex säger skriv t sen a osv) men är inte långt ifrån. Hoppas du förstår min luddiga förklaring ;)
Sonen blev 4 i juli och skrev sitt namn alldeles själv förra veckan.
Min son är 3 1/2 och har alldeles nyligen börjat intressera sig för bokstäver. Pratar mycket om att "Mamma börjar på M", "Vilhelm och Vera börjar på lika" osv. Letar efter V, "hans" bokstav, på mjölkpaket och i texter.
Skriver inte mer än V, men är klart intresserad.
började intresserade sig runt tre å ett halvt skrev själv vid fyra. Alltså sitt namn. Men nu har hon börjat på en annan förskola och verkar inte alls lika intresserad längre, synd
De har nog varit närmare 3, men inte fyllt än.
Men de har alla varit tidiga med att läsa och skriva. Yngsta är 4,5 år och idag skrev han på kylskåpet (med magneter) "åm en halv time". Han läser ungefär lika bra som han skriver.
Dottern var nog 4, sonen 3 1/2 ungefär. Dottern är nu fem och skriver rätt mycket, men på datorn ffa.
Dottern om är 3 1/2 skriver sitt och lillebror namn och kan skriva ungefär hälften av alfabetet.
Hon vet vad alla boktäverna heter och vem som börjar på vilken bokstav men kan inte skriva andra ord än de två namnen.
Det var innan han fyllde 3 i alla fall. Han lärde sig att läsa och skriva när han var 3 :)
Dottern var nog tidigast och det var strax innan 4 år, sista sonen senast och det var kring 5-årsdagen. Nu har det gått 2 mån till och han har lärt sig läsa ord han aldrig sett... och skriva också. Läsa sitt och syskonens namn har han kunnat något/ett par år. Så det är olika. Dottern kunde stava ihop till egna ord då hon var 4, men lärde sig inte äsa förrän hon var över 5 år. Andra sonen var lite mittimellan dem...