• tomcar1

Akut ! Syrran måste få hjälp med hästen (Östergötland)

Hej !
    jag undrar om någon kan tipsa om en person som kan känna av en häst som har problem ? Typ som en djurkommunikatör helt enkelt. Finns det någon i Östergötland ? Min syster har stora problem nu med sin ena häst hon köpte förra året. Idag höll det på att gå åt fanders totalt, då hästen skenade iväg med vagn bakom sig. Syran hade inte hunnit sätta sig på som tur var. Hästen sprang runt med vagnen och ett hjul föll av, han sprang på stora vägen som går förbi, där lyckades en tjej i en bil få stopp på honom. Syrran är precis chockad och jag belv med rädd när hon berättade. han kasatr av henne vid ridningm.m Så hon behöver hjälp och det ganska snart. Snälla kom med tips innan något riktigt illa händer !
    /tomcar1  

• Svar på tråden Akut ! Syrran måste få hjälp med hästen (Östergötland)
  • någon03

Vad vet hon om hästen? Har den någon historia? Kan vara att den har blivit felhanterad innan och är rädd, eller så har den on som tidigare person skrivit, men det brukar oftast visa sig med sadle och ryttare på och inte med vagn. Om inte selen trycker och skaver ngn stans...men eftersom hon haft problem innan oxå så är det absolut värt att kolla upp. 
    Annars är mitt råd att börja om, skapa ett förtroende mellan din syster och hästen från marken. Gör roliga saker, promenader, lekar. Finns en massa bra böcker och artiklar om Natural Horsemanship som fokuserar på kommunikationen mellan häst och ryttare.

Hoppas ni lyckas// hästtjejen   

• tomcar1

vet inte hur det har gått, ska kolla hennes blogg, där hon skulle skriva vad som händer

• cajsasmamma

jag har flera års erfarenhet av hästar som är svåra. vid körning mm. och jag bruka aldrig ge råd i specifika fall innan jag har ner information. men det jag kan säga är att låtaen veterinär eller kiropraktor eller dyl. kolla på hästen samt att man låter en sakkunniga undersöka. hästens mun. och sen börja om ifrån början sakta med medhjälpare som kan se hur hästen regera i olika lägen

• Linnea84a

jag hade börjat med att kolla munnen och ryggen då de låter som hästen har ont

• Baryk
    Linnea84a skrev 2011-09-30 08:52:27 följande:
    jag hade börjat med att kolla munnen och ryggen då de låter som hästen har ont
  • tomcar1

En veterinär var där igår och gav smårtstillande, lade om och gjorde rent hans sår. Jag vet inte så mycket mer utom det hon skrivit i sin blogg

• vildaungarnasmamma

Gav veterinären smärtstillande så hade ju hästen ont.
    Jag hjälper folk med sina hästar till yrket, men det är svårt att ge några tips när man vet så lite om hästen.
    Ett tips är att låta hästen bli ordentligt genomgången av en veterinär för att utesluta att hästen har ont nånstans.
    Oftast så har hästen ont när den beter sig underligt.
    Har dom kollat, rygg, mun etc?!?

• tomcar1

Vetrinären kom ut för det som hände igår och givetvis hade han ont efter det att han sprungit med vagnen efter sig som skaft och gjort att han fick sår. Veterinären kände på det den kunde för tillfället och gav den medicin han ska ha. Vet inte om vet. kollade något mer, men de har kollat honom förut och tänderna ochhovarna är fixade.

Svar på tråden Akut ! Syrran måste få hjälp med hästen (Östergötland)