• Jenkis

Hur många gånger kan man frysa ägg?

En konstig fråga kanske?

Men en tanke bara. Säg att vi får göra ett färskt ÄD-försök. Då fattar jag att sjukhuset kan frysa ner befruktade ägg som man sedan kan ha för ett andra försök eller för syskonförsök.

Men säg att vi får två försök med frysta ägg (ej befruktade). Då kan man väl inte frysa dem igen som befruktade eller? D.v.s. att vi med största sannolikhet får prova med en donator första gången och med en annan den andra gången. Skulle vi vilja ha syskon så blir dessa inte helsyskon och förmodligen åker vi på att ragga upp en egen donator till syskon skulle jag gissa, för med tanke på hur ont det är om donatorer så förstår jag att man inte kan "nalla" av den offentliga vårdens resurser.

Nu är såklart målet ett barn och det där med syskon är inte så relevant. Ville bara prova mina tankegångar...        

• Svar på tråden Hur många gånger kan man frysa ägg?
  • Pussesnuttan

Jag är nästan säker på att man bara fryser befruktade ägg. Har aldrig hört något annat.

• Pussesnuttan

Det är ju jättebra att det funkar!

Tyvärr är min erfarenhet från att ha varit i IVF/äd-svängen ett tag att få ägg överlever själva upptiningen :(

• Marelb

Tydligen kan man frysa obefruktade ägg www.akademiska.se/templates/page____58523.aspx

Men det gör man ju inte vanligtvis. Detta jag hänvisar till är ju en helt ny grej. Man befruktar ju alla ägg ni får på en gång och fryser ner, förutom färskförsöket. Ni har ju så många försök som ni får ägg om jag förstått det rätt. Får ni 6 ägg så försöker man befrukta alla och ni får försöka på alla... Så din fråga är liksom obefogad. Om jag inte missuppfattat dig.

Skulle ni inte lyckas på den första donatorns ägg, eller vill ha syskon fast äggen i frysen är slut, måste ni skaffa en egen donator för att komma in i kön igen? Tror det funkar så. Då kan det ju bli syskon med annan donator alltså. Rätta mig om jag har fel

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Jenkis

Jag kanske var lite luddig?

Jag "tillhör" Akademiska och där använder man sig av frysta OBEFRUKTADE ägg (de gör ju även färskförsök förstås).

Vad jag menar är att det är inte säkert att de två försök som landstinget betalar åt oss ger något färskförsök. Vi kan ju lika gärna få två frysförsök och därför undrar jag om man kan frysa om äggen som befruktade? Jag tror ju själv inte att det går att frysa ägg två gånger liksom.

Förstår ni vad jag menar nu?

• villsågärna38

Jag har gjort ÄD på Huddinge/KS (med totalt tre donatorer) och där funkar det inte alls som du beskriver. Man får färska ägg från en donator och av de som befruktas får man tillbaka ett och övriga som håller hög kvalitet fryses ned. Sedan får man tillbaka frysäggen ett och ett åt gången (befruktade alltså) innan det isf blir aktuellt med ytterligare en donator. Är du helt säker på att det funkar på annat sätt på Akademiska? Har inte hört det av de jag haft kontakt med här på FL som gjort sina äggdonationsförsök där men kanske har de nya rutiner nu. Eftersom de isf gör på ett helt annat sätt än övriga landstingskliniker i landet som tillhandahåller äggdonation så tror jag det är smartast att ställa dina frågor direkt till dem. Jag har varit i ivf/ÄD-svängen i många år och aldrig hört talas om att man fryser ägg två gånger men det är mycket möjligt att det fungerar hur bra som helst. När man gär ivf eller ÄD så finns det dock aldrig några garantier för att det finns befruktade ägg som håller så hög kvalitet att de kan frysas och när man tinar dem kan de även tappa celler så det är alltid en viss risk förknippad med FET även om många naturligtvis blir gravida även den vägen. Jag är det just nu t ex.

• Jenkis

Självklart får jag fråga dem.

Visste/trodde inte att det var ovanligt att man använde frysta obefruktade ägg även om jag fattar att det vanligaste är att man gör ett färksförsök först och sparar de befruktade äggen i frysen till ytterligare försök/syskon. Det är ju så man vill att det skall gå till. Men eftersom det inte är våra pengar har vi ju inget att säga till om.

Självklart vet jag att många frysta embryon inte klarar en upptining. Tydligen klarar obefruktade ägg det bättre. Graviditetsstatistiken är tydligen lika bra som vid ett färskförsök.

Tack för era svar!

• villsågärna38
    Jenkis skrev 2011-10-09 11:55:31 följande:
    Självklart får jag fråga dem.

Visste/trodde inte att det var ovanligt att man använde frysta obefruktade ägg även om jag fattar att det vanligaste är att man gör ett färksförsök först och sparar de befruktade äggen i frysen till ytterligare försök/syskon. Det är ju så man vill att det skall gå till. Men eftersom det inte är våra pengar har vi ju inget att säga till om.

Självklart vet jag att många frysta embryon inte klarar en upptining. Tydligen klarar obefruktade ägg det bättre. Graviditetsstatistiken är tydligen lika bra som vid ett färskförsök.

Tack för era svar!
    Vad jag förstår nu när jag googlar runt så är det bara Akademiska i Sverige som har en bank för frysta obefruktade ägg. Det jag läst på amerikanska siter verkar vara att man även här kan frysa befruktade ägg och tina upp för FET på samma sätt som med färska, då borde man ju rimligtvis även kunna göra det på AK gissar jag. Om inte så erbjuder de ju inte samma typ av försök som andra landsting och det tror jag inte skulle anses som ok. I Stockholm får man tre färskförsök (om man hjälper till med korsdonator till två av dem) och sedan får man tillbaka alla frysägg från respektive donator. Har man kvar frysägg om man blir gravid kan man sedan göra syskonförsök. Kram och lycka till!
Svar på tråden Hur många gånger kan man frysa ägg?