Ska sjukvården bekosta barnlösas försök att bli gravida?
På aftonbladet ställdes denna frågan och jag är lite nyfiken på hur ni tänker angående den frågan.
På aftonbladet ställdes denna frågan och jag är lite nyfiken på hur ni tänker angående den frågan.
Jag tycker det är rimligt att man får hjälp med första barnet. Det är viktigare för mig att köerna minskar och att alla får lika många försök oavsett var i landet man bor. När vi fick remiss till IVF i Stockholm så var kötiden nästan 2 år. Har man inga som helst möjligheter att lyckas utan hjälp så är det en väldigt lång tid att vänta. Vi valde därför att betala själva och gå privat direkt.
Jag måste bara säga att privat IVF är väldigt billigt i Sverige om man jämför med många andra länder så de flesta har nog råd med ett till barn om de börjar spara i samband med diagnosen. Man kan få tre försök för 55.000:- och alla mediciner går på högkostnadskortet. Bara medicinerna går på ca 25.000:- per försök om man hade betalat ur egen ficka så redan där bekostar sjukvården en stor del.
Jag tycker inte det är självklart.
Däremot tycker jag det ska finnas tydliga regler om vad som gäller tex vilka olika sjukdomar berättigar till behandling, vilken högsta åldern är för mamman etc.
Och det ska framförallt vara samma regler i alla landsting.
Vi ringde i maj och dom ringde till oss sen i november ungefär.
Och då sa dom att vi fick försöka till årsskiftet början av januari och sen får vi en kallelse upp till Ljungby. Där dom ska kolla oss och så.
Jag tycker att dom kan bekosta ett barn. För att sen kunna försöka igen själva.
Det är liksom lite min tanke.
Ja det tycker jag, och hjälp till två barn vore rimligt enligt mig.
Ja. Det tycker ju jag med.
Tycker gott vi kunde haft som Frankrike. Men det är tyvärr så mkt andra höga kostnader i Sverige så det faller år sidan. Liksom sjukvården, Äldrevården, barnomsorgen osv.
Tycker det är hög tid att vi tar en titt på var vi lägger skattepengarna!
Vi ska ju ha råd att ta hand om alla våra invånare och allas välmående. Som även innefattar ofrivillig barnlöshet.
Klart man ska få all hjälp man behöver kostnadsfritt!!!
Hade man istället levt rövare, supit eller knarkat och sdan behövt vård, ja då kan den vården kosta upp emot 4000:-/dygn .
Så jag tycker man ska få hjälp till 3 barn om man nu önskar sig det :)