• An0nym0us

Är du auditiv, visuell eller kinestetisk?

Det här handlar om hur man bäst minns och lär sig saker! Alla har ju lite av varje, men en av dessa varianter bör stämma bättre på dig. Vilken stämmer bäst?

Auditiv

För den auditiva personen är orden och språket viktigt. Den auditiva tycker om, och lär sig genom, att lyssna, att gå på föreläsinformation man hört. En bra inlärningsmetod för den auditiva kan vara att bli förhörd och själv också förhöra andra. Den auditiva kommer ihåg människors namn lättare än deras ansikten. Dialogen är väldigt viktig för den auditiva, både att lyssna och själv få tala. När den auditiva försöker förstå andra är deras röster viktiga för tolkningen, här koncentrerar sig den auditiva på förändringar i den andras röstläge. Då den auditiva personen blir arg reagerar han/hon också med hjälp av sin röst, verbala utbrott är vanliga. Den auditiva personens koncentration störs främst av oljud och oväsen.

Visuell

Den visuella personen tar in information genom att observera och betrakta vad som händer runt omkring honom/henne. Den visuella personen lär sig bäst genom att läsa själv och läser ofta snabbt och skapar sig en bild av det han/hon läst. Den visuella lär sig också bra genom att se på bilder och filmer. För en visuell person är synen mycket viktigt, således fungerar mind-mapping bra som studieteknik vid inlärningssituationer. Eftersom synsinnet är centralt, kommer den visuella lätt ihåg bekanta ansikten men glömmer däremot personers namn. När en visuell person försöker förstå en annan människa ser den framförallt på den andras ansiktsuttryck. Den visuella gillar ordning och estetiska miljöer och blir lätt distraherad av oordning och rörelser. En visuell person talar ofta komprimerat och tycker heller inte om att lyssna för länge. När den visuella personen blir arg reagerar den till det yttre tyst, men sjuder invärtes.

Kinestetisk

Den kinestetiska/taktila personen tänker ofta konkret och praktiskt och överväger sina ord, däremot tar kroppsspråket stort utrymme i den kinestetiska/taktila personens tal, han/hon använder en hel del gester och uttrycksfulla rörelser. Den kinestetiska/taktila personen lär sig bäst genom egna praktiska erfarenheter och genom att leva sig in i det man vill lära sig, också inlärning via projekt och rollspel passar för den kinestetiska/taktila personen. Det kan vara tungt för den kinestetiska/taktila att sitta stilla och man kan t.ex. känna att man behöver en penna att sitta och fingra på under föreläsningarna. Den kinestetiska/taktila personens koncentration kan också distraheras av andras rörelser. Den kinestetiska/taktila personen kommer bäst ihåg i vilket sammanhang den har träffat en annan människa och vad de gjort (till skillnad från den visuella som kommer ihåg en människas ansikte och den auditiva som minns personens namn). När den kinestetiska/taktila personen försöker förstå andra iakttar de människors kroppsspråk. När den kinestetiska/taktila personen blir arg reagerar den genom att rusa iväg

Källa: Ungdomar.se

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du auditiv, visuell eller kinestetisk?
  • Black roses

Ursakta mig... Nu har jag problem, for jag ar alla tre lika mycket...:-O Ja jag ar udda, det har jag vetat hela mitt liv, men jag kluddar med pennan nar jag lyssnar, och har fotografiskt minne, sa anteckningar ar ett stod for mig att minnas vad jag hort.. (De viktiga bitarna) Sen ar det kluddet som ar sysselsattningen daremellan.. Och just nu nar jag lar mig welsh, sa ar det enbart lyssna som galler...
    Min tutor har blev tokig pa mig, for han fragade mig saker, och mina ogon gick i sidled, (Auditory memory) nerat, emotional memory, och uppat for visual memory...  Alla 3 for varje fraga....

• Borttagen användare
    Black roses skrev 2011-09-28 00:16:03 följande:
    Ursakta mig... Nu har jag problem, for jag ar alla tre lika mycket...:-O Ja jag ar udda, det har jag vetat hela mitt liv, men jag kluddar med pennan nar jag lyssnar, och har fotografiskt minne, sa anteckningar ar ett stod for mig att minnas vad jag hort.. (De viktiga bitarna) Sen ar det kluddet som ar sysselsattningen daremellan.. Och just nu nar jag lar mig welsh, sa ar det enbart lyssna som galler...
    Min tutor har blev tokig pa mig, for han fragade mig saker, och mina ogon gick i sidled, (Auditory memory) nerat, emotional memory, och uppat for visual memory...  Alla 3 for varje fraga....
    stämmer det här in på dig då? http://sv.wikipedia.org/wiki/Eidetik
  • faffner

Jag har nog lite av allt men jag skulle främst säga att jag är Kinestetisk. Jag måste verkligen få göra saker själv för att kunna lära mig dem ordentligt. Jag har väldigt svårt att ta in hur saker fungerar bara genom att läsa om dem, eller titta på en film om hur det funkar. Om jag däremot har gjort någonting en gång så kommer jag alltid ihåg det sen!

Jag tycker inte att bråk-biten passar in dock, på någon av dem. När jag blir arg brukar jag resonera och argumentera för att visa att jag har rätt ;) Jag höjer mycket sällan rösten.

• faffner
    faffner skrev 2011-09-28 03:33:34 följande:
    Jag har nog lite av allt men jag skulle främst säga att jag är Kinestetisk. Jag måste verkligen få göra saker själv för att kunna lära mig dem ordentligt. Jag har väldigt svårt att ta in hur saker fungerar bara genom att läsa om dem, eller titta på en film om hur det funkar. Om jag däremot har gjort någonting en gång så kommer jag alltid ihåg det sen!

Jag tycker inte att bråk-biten passar in dock, på någon av dem. När jag blir arg brukar jag resonera och argumentera för att visa att jag har rätt ;) Jag höjer mycket sällan rösten.
    Fast visuell passar också in hyfsat, för jag kommer ihåg saker bra om jag lyssnar och antecknar dem själv. Då är det ju jag som skriver, men det kanske också har lite med det kinestetiska att göra? :)
  • My Girls

Absolut visuell men jag har samtidigt svårt att sitta stilla på föreläsningar och behöver antingen klottra eller skriva minnesanteckningar, stödord för att behålla fokus. Jag är usel på långa möten eller föreläsningar.

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Black roses
    Borttagen användare skrev 2011-09-28 02:14:00 följande:
    stämmer det här in på dig då? sv.wikipedia.org/wiki/Eidetik
    Japp.. Det gor det, och jag ser ljud i farger.. MEN en liten detalj.. Jag ar inte autistisk...
    Jag kan se en hel sida i en bok i minnet, nagot som var en nackdel nar jag gjorde prov som ungdom, for jag anklagades jamt for fusk, eftersom jag skrev det jag sag i minnet... Vilket var ordagrant varje gang...
  • Caranlachiel

I första hand visuell, i andra hand kinestetisk och i absolut sista hand auditiv.

När vi hade en kurs i detta kunde läraren snabbt peka ut mig som visuell, eftersom jag konstant följde honom med blicken medan han pratade.

BF 16 november
  • EvelinasSyster
    Black roses skrev 2011-09-28 09:32:41 följande:
    Japp.. Det gor det, och jag ser ljud i farger.. MEN en liten detalj.. Jag ar inte autistisk...
    Jag kan se en hel sida i en bok i minnet, nagot som var en nackdel nar jag gjorde prov som ungdom, for jag anklagades jamt for fusk, eftersom jag skrev det jag sag i minnet... Vilket var ordagrant varje gang...
    Haha så har jag med varit, fast jag såg till att inte skriva ordagrant just för att de inte skulle få för sig att jag fuskade
    ~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Black roses
    EvelinasSyster skrev 2011-09-28 10:49:40 följande:
    Haha så har jag med varit, fast jag såg till att inte skriva ordagrant just för att de inte skulle få för sig att jag fuskade
    Skrattar... Joda, det var jag ocksa tvungen att gora, sa man slapp fa hora att man fuskade, men till en borjan gjorde man ju inte det...
  • Neko

Visuell. Urdålig på auditiv inlärning, måste ha undertexter på svenska tvprogram tom eftersom det förstör om jag måste fokusera på vad de säger... läser hellre.

• Borttagen användare
    Black roses skrev 2011-09-28 09:32:41 följande:
    Coolt, hur fungerade det? Läste du en sida och bestämde dig för att komma ihåg den, eller var du tungen nöta in det eller fatsna alla sidor? En tjej på greys anatomy har ju det, hon minns precis allting i serien.. Ordagrant typ. Men är ju en serie så vet inte hur mycket det är överdrivet och om det ens är möjligt, tror inte hon heller är autitisk i serien.
  • LillaFlingan

jag röstade på punken mellan auditiv och visuell.

jag kan läsa och nöta in en hel bok och sedan visualisera det framför mig, vid prov etc.
    det hela beror på, är jag mkt intresserad så behöver jag inte skriva, är det måttligt intressant så måste jag anteckna för att det ska fastna....

jag ser också ljud/röster i färg, och sätter ofta färger på alla människors röster jag träffar... utan att eg göra det medvetet, utan det bara kommer "till mig".. :) dvs jag har förmågan synestesi.
     http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi

men blir jag arg så kan jag inte hålla det inne! ;))
    är en mycket känslosam person.. 

• Tantmaja

Auditiv. Jag kommer ihåg saker jag hör. Kan komma ihåg vad folk sagt för flera år sen och minnas vilka tonlägen dem använde. Mina kompisar blir fascinerade över denna "förmåga" eftersom de istället kommer ihåg vad vi gjort. Det är väl lite av en förbannelse för min del eftersom jag är den enda som kommer ihåg samtalen xD Men ibland använder jag det till min fördel. Kan dra lite skämt jag hört, använda skämtarens tonläge osv för att få andra att skratta ;)

• S c h n a

Vilken bump! Men kul ändå. Jag är alla tre, om det går för sig. Finns det inte en fjärde med?

Svar på tråden Är du auditiv, visuell eller kinestetisk?