• emoni23

När helammade ni?

Jag har en bebs som är 35+6 nu och hon föddes i 32+5 hon har hittils sondmatas med lite amning och försök o så igår beslöt dom att ta bort sonden och nu är det helamning som gäller.

Hon är hungrig ofta vi ammar ungefär varannan timme, men hon är inte på hugget så lång tid hon är vaken o somnar inte men hon har lite lamt sugande, hur kan man göra då?
    Sedan när hon ammat i 40 min och släpper tar jag upp henne o rapar lägger tillbaka henne i sängen då är hon fortfarande hungrig tar henne till nästa bröst sitter i ca 30 min men då kan hon fortfarande vilja ha efter det, kan det stämma?

Hon skriker inte efter tutte men när jag lägger ner henne börjar hon suga på lakan händerna osv kan det vara så att hon vill ha napp???

Sedan idag hade hon gått ner 20 gram från igår hur kan man gå ner i vikt när man äter hela tiden som hon gör?

Jag läste i anna wahlgrens bok om standardmodellen att dom ska äta 1,5 timme och att man ska ta upp dom o rapa mellan  o så kanske det kan funka? Om jag bryter henne kanske hon blir mer alert än om hon bara får ligga där hela tiden???

Hur gör ni?

När började ni helamma prematurbarnen, orkade dom??

Allmänna  tips?

Just det mjölken rinner jättelätt o det läcker oxå ifall ni trodde att det fanns lite mjölk så där tror jag inte problemet ligger....                

• Svar på tråden När helammade ni?
  • cicci85

AW är ju verkligen ingen amningsexpert...

Jag har inga prematurbarn men mina ungar har ammat väldigt mycket tills de var två månader, då först blev det regelbndet. De kunde amma i 40 min, vara nöjd en kvart för att sen vilja amma 30 min till... Det är helt normalt Stoppar man ner bebben i bärsjal istället för att lägga ner i sängen så brukar de vara nöjda längre tid.

• emoni23
    cicci85 skrev 2011-09-27 10:47:11 följande:
    AW är ju verkligen ingen amningsexpert...

Jag har inga prematurbarn men mina ungar har ammat väldigt mycket tills de var två månader, då först blev det regelbndet. De kunde amma i 40 min, vara nöjd en kvart för att sen vilja amma 30 min till... Det är helt normalt Stoppar man ner bebben i bärsjal istället för att lägga ner i sängen så brukar de vara nöjda längre tid.

Ja har tänkt på det, men nu bor vi på neo har ingen sjaal här men hemma kanske det funkar, svårt att veta när hon är mätt o så jag vill inte att hon ska gå ner mer heller.... 

efter hur lång tid byter ni bröst?? 
  • Katarina76

Det verkar som om hon inte har kraften att äta en hel måltid ännu. Eftersom hon inte går upp i vikt får hon inte i sig tillräckligt. Då hjälper varken sjal eller napp.
    Prata med läkaren om ni ska försöka ett par dagar till eller tillmata med sond eller flaska.

• emoni23
    Katarina76 skrev 2011-09-27 11:46:16 följande:
    Det verkar som om hon inte har kraften att äta en hel måltid ännu. Eftersom hon inte går upp i vikt får hon inte i sig tillräckligt. Då hjälper varken sjal eller napp.
    Prata med läkaren om ni ska försöka ett par dagar till eller tillmata med sond eller flaska.

Men vi började helamma igår, det är vanligt att dom går ner i början, jag har en teori att jag sitter för länge ibland blir det 1-2 timmar, fast med lite resultat kanske borde ta upp henne o rapa mer så hon vaknar till och inte amma mer än 45 min? åt gången så hon fårvila ordentligt mellan måltiderna?

Jag vill inte sätta tillbaka sonden på en endaste dag utan hellre få hjälp med amningen, tänkte att napp kan vara bra så hon får in en hårdare sugteknik? 
  • mina12

När jag började amma vår prematurdotter, så använde vi amningsnapp i början. Det gjorde att hon orkade lite mer. Hon helammades först ca 2v efter Bf, men vi övade från v.32. Jag tror jag hade helammat henne nån månad eller så när vi tog bort amningsnappen.

• emoni23
    mina12 skrev 2011-09-27 12:33:46 följande:

När jag började amma vår prematurdotter, så använde vi amningsnapp i början. Det gjorde att hon orkade lite mer. Hon helammades först ca 2v efter Bf, men vi övade från v.32. Jag tror jag hade helammat henne nån månad eller så när vi tog bort amningsnappen.

Aha ja just det amningsnapp använder vi oxå annars kan hon inte riktigt, hon suger inte så hårt då så bröstet blir inte helt hårt då är amningsnappen jättebra, men vi har lite problem trots det tyvärr :(
  • knäppisen

båda mina har gått ner i samband med att sonden har dragits, men det har bara tagit 3-4 dagar, sen har de vänt upp igen.

Dottern (född v 33+5) åt alla mål själv när hon var 36+6 men var väldigt trött så hon somnade ifrån hela tiden. Vi fick killa under fötterna, vända, rapa osv, för att hon skulle orka äta ordentligt. Hon åt ca 15 min åt gången.
    Sonen (född v 29) hade sond tills han var fullgången men sen åt han en gång i timmen dygnet runt, åt ca 15-20 min åt gången.

• emoni23

Tack för svaren nu har det funkat bättre igår åt hon 20-40 min per gång och sedan har hon fått sova, det gav resultt 30 gram upp till idag så nu fortsätter vi med det här ;)

Hoppas det håller i sig men det hoppas jag  

• Katarina76

Men så roligt att det går bättre redan. Ni blir nog inte kvar på neo så länge till om det fortsätter så där bra!

• Meal

Så bra att det redan går bättre. Ska se att det vänder nu. Vår kille föddes också 32+5, vi hade sond i 4 veckor, så fick han en kombination av flaska och amning. Han var 3 månader när vi kunde lägga bort flaskan. De första veckorna efter sonden togs bort  gick det åt 16-20 timmar i dygnet till matning, pga han sov och hade problem med att koordinera sugning och svälgning. När han var 3 månader upptäcktes det att han hade en låsning i nacken, 5 minuter efter behandlingen var färdig kunde jag amma han utan problem. Tänk om det hade upptäckts innan.

Svar på tråden När helammade ni?