-
Här samlas vi som vill diskutera och tipsa om vegetarisk och vegansk barnmat. Allt från näringslära till recept kan diskuteras här!
-
Svar på tråden Vegetarisk barnmat
-
Låter spännande med russin i! Måste vi testa!
-
Hej, jag bidrar gärna med lite recept till denna tråd.
Jag har en pojke på nio månader som äter vegetariskmat. Vi kom igång ganska sent med mat men har redan hittat några favoriter.
Jag har själv varit vegan och äter idag varken kött eller mejeriprodukter. Jag har dock börjat komplettera min kost med fisk och ägg och äter det ca två ggr i veckan. Min plan är att introducera både fisk, ägg och mejeriprodukter till min pojke innan jag slutar amma för att undvika allergi, men att vår kost i huvudsak är vegetarisk.
Här kommer några recept:
Linshummus
1 dl ekologiska röda linser (järn/protein)
1 tsk olivolja
1 tsk tahini (kan bytas mot mixade och rostade sesamfrön/solrosfrön/pumpafrön/jordnötter)
1/2 vitlök (gärna lite lätt rostad i panna för mildare smak)
1/2 dl färsk ekologisk basilika
en skvätt citron
lite ärtor (gör det lite sötare) (järn)
ev en nypa örtsalt om barnet är över ett
Mixa allt till en smet och servera med frukt, gärna äpple eller päron som är mer frisk i smaken.
Ha i extra rapsolja om de verkar torr, den skall vara krämig och mjuk.
Tomatgryta i järngryta
2 dl ekologiska (ej konserverad) krossade tomater
1/2 vitlök
2 cm purjolök eller annan lök
lite timjan (har en sötma som är trevlig och som balanserar tomaterna)
1 tsk tomatpure
även här kan man blanda i röda linser för konsistensen och järn när grytan mixas.
lite broccoli (järn)
Lite ärtor (järn)
Koka hirs och ha alltid lite i kylskåpet, det är enkelt att bara pressa genom vitlökspress och innehåller
järn, zink och massa andra nyttigheter i jämförelse med pasta och ris som verkar vara stående i många hushåll och som har ett extremt dåligt näringsvärde.
Riv lite äpple till grytan så balanserar sötman i äpplet syran i tomaterna, äpplet skall tillsättas vid måltid och inte upphettas i grytan. Ge gärna apelsin, kiwi eller annan c-vitaminrik frukt till som hjälper järnupptaget.
Sista receptet för dagen är en enkel currygryta
2 cm purjolök eller annan lök
1/2 vitlök
liite, ytterst lite grönsaksbuljong och smaka av så att det inte blir för salt.
2 dl !Mat vegetabilisk matlaningsgrädde (rapsolja och havremjölk)
lite curry
ärtor
broccoli
morot
ekologisk fast tofu.
Stek lök, vitlök, curry och buljong lite lätt i grytan för att få fram smakerna mer. Häll i matgrädde, ärtor, broccoli, morot och tofu och koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa allt och servera med hirs, grytan blir förvånansvärt krämig av både grädden och tofun. Min pojke äter gärna detta med lite frukt också, ex äpple eller banan.
Avokado och päronmos
mixa ihop och servera, en riktig favorit det också!
-
Åh tack för de superspännande recepten! Ska testa de snarast!
-
zootwind: hur mycket tofu använder du i grytan?
Har en 8 månaders pojke som får vegetarisk mat, är själv vegan. Vill såklart att han ska få i sig alla nödvändigheter men känner att jag inte själv är världens bästa på att laga mat (min mat sköter det mesta av matlagningen hemma) så jag behöver verkligen tips på bra maträtter som är enkla att göra. Detta är en toppentråd! -
Jag glömde att ge tips om en super bra bok för oss som lagar vegetariskt!
Grön barnmat - näringslära och vegomat
För barn 0-5 år, skriven av en nutritionist som bl.a undervisar i näringslära på KI.
Den gav mig massor av bra svar på frågor som jag hade kring vegetarisk kost för barn.
goji: Jag använde ca 1 cm tjock skiva av fast tofu.
Ett sätt att variera den currygrytan och göra den ännu sötare, fast på ett naturligt sätt är att köpa naturella jordnötter, rosta dem lite lätt i pannan, tillsätt en skvätt olja och mixa tills det blir en smet. Ha i någon tsk i grytan och smaka av. Låt barnet provsmaka lite försiktigt så att ni är säkra på att hen inte är allergisk mot jordnötter. -
Här händer det inte så mycket, så det blir nog bra om jag lägger till ett recept!
Detta är min dotters favoritgröt
Först gör aprikospure. Jag tar 100 g aprikoser till ca. 3 dl vatten och ställer in i kylen. Låt stå över natten. Nästa dag, koka i samma vatten tills de är mjuka nog att purea. Häll i en iskubslåda och frys in.
Sen gör "grön pure"
Blanda 2 delar päron, 2 delar äpple och 1 del broccoli tillsammans med lite vatten. Även här häll i en iskubslåda och frys in.
Lägg 1/2 msk quinoa och 1/2 msk havregryn i en kaffekvarn. Mixa tills det är pulver. Lägg i en kastrull med fyrdubbla mängden vatten. Koka upp och låt tjockna lite. Lägg i en kub aprikospure och en kub grönpure och rör om och låt tjockna till den konstistens som bebisen tycker om.
Då min dotter aldrig smakat på välling eller köpt gröt så är hon helt ok med den något bittra smaken av quinoa. Quinoa är otroligt nyttigt och innehåller riktigt mycket näring. Hoppas din bebis tycker om gröten! -
Kan lägga till att min dotter är vegan, vilket förklarar varför vi aldrig köpt gröt/välling till henne.
Och tack alla för era recept. Ser fram emot att laga dem när lillan är lite äldre! -
Våra barn gillar bara tofu när den är knaprig. Det som går bäst är fast tofu smulad med gaffel till färs, kryddad med grillkrydda/kebabkrydda, sen vänder man ner maizena i färsen och steker i olivolja eller rapsolja. Jag har själv börjat med lätt saltning av maten relativt tidigt, vid 8-9 månader.
-
Tack för gröttipset, ska jag testa på min 10-månaders här hemma som verkat tröttna på köpegröten.
-
Kan dock nämna att lillan ratar gröt nu :S Provade att ta ur quinoan men inte.. Nu är det endast frukt o grönsaker som gäller!Belevaere skrev 2013-05-08 20:29:02 följande:Tack för gröttipset, ska jag testa på min 10-månaders här hemma som verkat tröttna på köpegröten.
-
När mina barn kommit upp i 10-11-månadersåldern och inte velat bli matade längre så har jag gjort "plock-gröt" istället, gärna med polentagryn. När den svalnat så kan man skära den i lagom plock-bitar.
-
Smart, det ska jag absolut testa. 7månaders börjar redan nu bli iriiterad på skeden i munnen :)I969 skrev 2013-05-09 22:41:15 följande:När mina barn kommit upp i 10-11-månadersåldern och inte velat bli matade längre så har jag gjort "plock-gröt" istället, gärna med polentagryn. När den svalnat så kan man skära den i lagom plock-bitar.
-
Här ska nog jag vara med. Vi fuskar i och för sig med fisk, men äter i övrigt vegetariskt. Vår yngsta är ca 6 månader nu, och älskar mat! Vi har bara provat med pulvergröt, som vi fick hem gratis i brevlådan, än så länge, men var tvungna att snart gå ut och köpa mer (uppenbarligen funkade gratisprovsreklamen), eftersom fjuppis grät så fort den var slut. Någon som har tips på vad mer man kan börja med? Har hört att "köpegröten" ska vara svårslagen som heltäckande mat för de små (tillsammans med amning/ersättning), eftersom den har järntillskott m.m., men vad bör/kan man ge mer? Vi har absolut som ambition att laga egen mat. Tofu? Kan man ge det hur tidigt som helst?
Känner att jag har en massa frågor.Kul att hitta den här tråden. Finns det fler trådar för egenlagad barnmat?
-
Tofu kan ges från sex månader. Sen är ju tofuproteinerna lika komjölksproteinerna så en del bebisar kan reagera på dem precis på samma sätt. www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/
-
Perfekt tråd för mig! :D
-
Ansluter mig! Väntar först barnet i sep och framöver är det tänkt disk x fler och vegetariskt de andra dagarna på veckan och vi vill börja med detta så fort amning är över.
Ska läsa igenom delar av tråden:) -
Ett mellanmål som jag testat nu idagarna istället för youghurt eftersom småttingarna inte ska äta youghurt och det hämmar järnupptaget är att blanda banan o blåbär med silkestofu. Dvs den mjukaste tofusorten. Den går också utmärkt att mixa med olia saker t grytor. Har t.ex. blandat den med sötpotatis och röda linser o mixat.