• mammalicious

hjälp i ersättningsdjungeln!!!!!

Vilken ersättning ska man köpa? 
    Hade Nan till mina större barn och har hela tiden tänkt att bara köra på samma. Men nu såg jag att det finns massa olika, och nån innehåller Omega 3 och 6, och den andra innehåller B-vitamin och nåt mer.
    Är det nödvändigt? Och hur ska jag veta vilket tillskott som är bäst?

Sedan finns Babysemp, men bägge mina barn fick ont i magen av det, så är därför lite skeptiskt till det.

Var på Willys och såg att även Hipp har modersmjölksersättning. Den är ekologisk och har jag rätt om den då kanske innehåller lite mindre konstigheter?

Alla tre ersättningarna är baserade på mjölk. Ska inte barn undvika mjölk (alltså laktos) upp till 1 års ålder?

Finns det ersättning att köpa på andra ställen än mataffärer? Tänker på Apoteket.
    Vill gärna tro att det som säljs på Apoteket är lite bättre, men de är väl ett vinstdrivande företag som alla andra..

Så, med denna virriga inledning vill jag alltså be om hjälp att hitta rätt i vad jag kanske lite överdrivet kallar djungeln där ute..  Men det känns lite så.. 

• Svar på tråden hjälp i ersättningsdjungeln!!!!!
  • tiso 85

Jag använde hipp till min son från han va 2 veckor till ca 7 mån. Jag tyckte den va super, aldrig ont i magen el andra problem!
    Kan inte säga nått om de andra.
    Kanske bvc kan hjälpa med råd?
    Lycka till! 

• mammalicious

Ja, det lutar åt den.. Det enda är väl egentligen att den inte finns på maxi där vi brukar handla, men man får väl vara lite förutseende och bulla upp.. 

Är ändå lite fundersam över att de innehåller mjölk.
    Ingen som vet nåt om det? 

• Cloudberry

Vanliga Baby Semp fungerar inte alls på min son och ingen annan mjölkbaseradersättning heller. Den enda som fungerar är Baby Semp 1 Lemolac. Magen fungerar jättebra och alla mjölkrelaterade problem är borta.

• Cloudberry
    Cloudberry skrev 2011-09-25 21:46:18 följande:
    Vanliga Baby Semp fungerar inte alls på min son och ingen annan mjölkbaseradersättning heller. Den enda som fungerar är Baby Semp 1 Lemolac. Magen fungerar jättebra och alla mjölkrelaterade problem är borta.
    Och det är det som är konstigt för Lemolac är ju mjölkbaserad.
  • Kilsbergen

Jag kör BabySemp och det funkar finfint. Använde det från 5 mån då jag slutade amma. Oroa dig inte för laktosen, bröstmjölk innehåller massor med laktos. Däremot kan vissa barn vara allergiska mot komjölksprotein.

• Angel 87

Hej!

Jag fick börja med ersättning till min son när han var ungefär 3-4 månader och han har haft "komjölksallergi", när jag ammade fick jag inte dricka mjölk. Men när vi väl började med ersättning försvann det.
    Vi kör med Hipp och den fungerar bra. Har också haft lemolac från babysemp men eftersom jag tyckte hipp verkade bra och dessutom var billigare så tog vi den tillslut.
    Det är bara att prova sig fram. :)

Tror inte det är så stor skillnad egentligen, det är ju meningen att dom ska få i sig det som är viktigt, och det får dom :) 

• mammalicious

Tack för alla svar. 
    Jag ska inte amma alls, pga medicin jag äter, så kommer att inte att kunna fasa in nåt eller ha nåt annat alternativ, så blir lite stressad över att det måste funka från dag 1 på BB.. 

Nån som vet om Hipp även har tetrapack?
    Eller om man kanske man blanda, eller ska man hålla sig till en sort?  

• Min älskade dotter

Vi har Pro NAN 1 till vår dotter. Hon har inta fått några problem med magen av den. Skillnaden mellan NAN 1 och Pro NAN 1 är att pro innehåller bifidus, vilket är bra!

• Muslimska mamman

Babysemp gillar jag inte för att det kladdar och har sig när det är i pulverform. Nan är mer lätt att handskas med i pulverform, men mitt barn klarar inte av de vanliga sorterna utan bara den som har märket B med den snälla bakterien. De andra får hon ont i magen av. Jag skulle nog inte köpa mjölkersättning från andra märken, jag litar på de största märkena som man finner överallt på de vanligaste affärerna. Även om de är dyrare.

• Drake

Barn ska undvika vanlig komjölk men mjölken i ersättningarna är behandlad så att den är lättare för magen att bryta ner. Nan HA är dessutom extra nedbruten och forskning visar att ca 75 procent (om jag inte minns fel) av barnen med komjölksallergi klarar av att äta NaN HA och därför behöver man inte inte gå och köpa specialersättning direkt. Om det visar sig att barnet ändå får problem kan man köpa annan ersättning som finns på apoteket men som tyvärr är lite dyrare än vanlig ersättning.

Den ekologiska ersättningen innehåller i pricip samma sak som annan ersättning. Att den är ekologisk betyder att mjölken kommer från ekologiska gårdar. Om man tycker det är viktigt med ekologisk mat så kan man ju absolut välja den därför.

När det gäller tillskott så innehåller NaN HA både bifidus (snälla bakterier mot magen), Omega 3 och B-vitamin. Bifidus kan du också köpa "löst" i sempers droppar som BVC rekommenderar om barnet blir hårt i magen.

• Drake

En annan sak: Laktos ska barn inte undvika, det är massor med laktos i bröstmjölk. Det är komjölksprotein som kan vara hårt för små barns magar att bryta ner.

Svar på tråden hjälp i ersättningsdjungeln!!!!!