• Sandra09

Hjälp mig. Min 2 veckors bebis äter lite. Några erfarenheter?

Hejsan..

Jag har lite funderingar ang min 2 veckor gamla flicka.
    Jag har läst rätt mycket här på FL men allt handlar om hur mycket era barn äter.
    Att de vill äta mest hela tiden osv, har inga andra problemet som är tvärt om.
    Min lilla äter ungefär var 3dje timme, och bara 5 min på ena bröstet och kanske
    2 min på andra. Och det är oftast max.. (9 av 10 gånger) Och ofta får jag tom
    kämpa för att få dessa 5 min.

Som igår, hon åt bra på förmiddagen, hon åt sist vid 2 som vanligt sen var
    resten av dagen bara kaos i mina ögon. Hon åt men bara lite, alltså nån minut på
    ena och sen försökte jag i ca 30 min för att få henne att ta tag igen. Och hon var som
    stressad, andades jätte fort och var inte glad på mig. Tog inte tag men gapade och
    skakade på huvudet och var som irriterad. Jag fattade inte vad det betyder...
    Gav henne nappen och då blev hon nöjd ett tag, sen spottade hon ut den och sög
    på sina händer, och jag tänkte att hon kanske är hungrig ändå, eftersom hon knappt ätit.
    Men nej, tog jag henne till bröstet gapade hon men tog aldrig tag och skakade som på
    huvudet... ser lite lustigt ut men det gör mig så förvirrad över vad hon vill.

Har någon andra bebisar som äter lite?.. hon äter aldrig i mer än kanske 7 min i streck,
    Men jag vet att hon går upp i vikt, Vi vägde henne i torsdags och hon väger 3840 nu, och
    föddes 3495,  Så hon har fått upp 345gram på 2 veckor. (Hon gick också bara ner 150 gram i början.) 

Hon kräks också efter varje amning. Rätt mycket i mina ögon och det gör mig orolig.
    Hon äter kort tid och kräks alltid. Jag vet dock att det rinner på bra i mina bröst. Släpper hon taget och jag inte hinner med så blir som duschad i mjölk i ansiktet. Och det tror jag
    ibland hon blir rädd för, inte att hon får mjölk i ansiktet men utan att hon måste verkligen vara med när hon äter annars sätter hon mjölken i halsen. Ibland har hon börjar hosta (har svårt att andas tvärt) och blir nog lite rädd av det.  

Någon som har tips eller egna erfarenheter?

(natten till idag satt jag i 1 timme och försökte att få henne att äta mer, klädde av henne, bytte blöja så hon ska piggna till osv, men inget ville funka, så mina bröst som de senaste dagarna varit "mjuka" var hårda och gjorde ont. Då hade hon inte ätit på ungefär 4-5 timmar) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 09:56
    Jag kom att tänka på mjölkstockning. Eftersom hon äter så kort tid undrar jag om bröstet nånsin töms. För det ska det ju göras annars kan man väl få stockning. Jag vet inte.. jag har iaf inget som sitter åt och klämmer brösten på något sätt. Och så undrar jag av er som ammar ett bröst i taget, alltså ni ammar ena bröstet enbart och så nästa gång tar man andra? 3 timmar senare? Och det funkar bra? Ena bröstet blir inte ömt och hårt eftersom det går 6 timmar till det töms igen?

• Svar på tråden Hjälp mig. Min 2 veckors bebis äter lite. Några erfarenheter?
  • dogcatbird

Det kanske blir ett långsammare flöde om du skaffar medela amningsnappar. Så vågor hon äta utan att tro att hon ska sätta i halsen? Mitt tips!

• lövet2

Om hon går upp i vikt, så får hon bevisligen i sig tillräckligt med mat. Vissa barn äter långsamt och ineffektivt och behöver en timme på sig för att bli mätt. Andra äter samma mängd på 5 minuter ...

• 47705

Eftersom hon går upp i vikt är det ingen fara, hon får antagligen i sig det hon behöver. Prova med att "mjölka" ur lite innan du lägger henne till bröstet så att det inte kommer så mycket på en gång.

• 47705

Ska tillägga också att själva tiden inte spelar någon roll. Min yngsta son kunde ligga och suga hur länge som helst, upp till en halvtimme, men lik förbaskat gick han inte upp i vikt som han skulle så det slutade med att jag fick börja ge honom tillägg när han var 8 veckor. 

• Beat

Kanske inte är någon aktivitet här längre men känner igen mig till 1000. Har en 2 veckors son som är exakt likadan. Nästan så jag hade kunnat skrivit det här inlägget. Oj oj.. Kom ni fram vad det kan bero på? :/

Svar på tråden Hjälp mig. Min 2 veckors bebis äter lite. Några erfarenheter?