• Lightmamman

Uttal hos 4 åring?

Hej!
    Min dotter blir snart fyra, hon pratar och leker med andra, både barn och vuxna. Vi i familjen förstår det mesta hon säger men det blir ibland svårt för utomstående att förstå henne. Jag påpekade detta på förskolan i våras men då tyckte de inte att det var någon fara. Vi sitter och spalar spel och läser böcker. Tycker det har blivit en liten förbätttring under sommaren, men vissa av hennes jämnåriga pratar rent (jag vet att man inte ska jämföra, men det är svårt att låta bli...). Nu har förskolan kontaktat en logoped, vilket jag är tacksam över. Men självklart blir jag orolig. Nu skulle jag vilja höra om det är fler som har haft samma problem och hur det har gått för er. 
    Mycket tacksam för svar! 

• Svar på tråden Uttal hos 4 åring?
  • vittra
    zethan skrev 2011-10-16 16:06:55 följande:
    Det är faktiskt rätt vanligt att man skickar en remiss till logoped när barnet är 4 år. Taltest görs på BVC och vid ett visst antal fel så erbjuds remiss till logoped efter ett hörseltest.  Även om föräldrarna är oroliga och det ts skriver att utomstående har svårt att förstå barnet tycker jag indikerar en remiss till logoped samt till hörseltest. Bättre kontrollera det tidigare än att ha fortsatta problem högre upp i åldern. En logoped brukar kunna hjälpa till väldigt bra med råd och tips. Barn behöver ju inte prata rent i den här åldern men man brukar kunna förstå dem även som utomstående. 
    TS dotter är ju inte ens 4 år fyllda utan är 3 år och har rimligtvis inte ens varit på 4-årskontrollen på bvc heller (där bla taltest görs som sagt och ev då att de skickar remiss om utvecklingen anses avvikande). Att en 3-4 åring kan ha svårt att göra sig förstådd hos andra är normalt, och de svårigheter på uttal hon fortfarande har enligt TS beskrivning ovan är också helt normala. Jag menar det är ju exakt de ljudkombinationer som barn i den här åldern brukar ha problem med. Det är inget som anses ovanligt eller avvikande på en 4-årskontroll.
  • Jelenas

Bonusen fick gå hos en logoped när hon redan var 2.5 år.

• baby81
    vittra skrev 2011-10-16 17:09:31 följande:
    TS dotter är ju inte ens 4 år fyllda utan är 3 år och har rimligtvis inte ens varit på 4-årskontrollen på bvc heller (där bla taltest görs som sagt och ev då att de skickar remiss om utvecklingen anses avvikande). Att en 3-4 åring kan ha svårt att göra sig förstådd hos andra är normalt, och de svårigheter på uttal hon fortfarande har enligt TS beskrivning ovan är också helt normala. Jag menar det är ju exakt de ljudkombinationer som barn i den här åldern brukar ha problem med. Det är inget som anses ovanligt eller avvikande på en 4-årskontroll.
    Förstår inte varför du är så negativt inställd till att barn ska gå till logoped? Går hon dit med sin dotter och de anser att det inte är något problem så får hon veta det. Är väl jättebra att barn får hjälp om föräldrarna är oroliga? Jag anser att det är bättre att gå en gång för mycket än för lite... Är ju för barnets bästa man gör det.
  • baby81

Lightmamman: Alla barn har olika utveckling när det gäller språket. Det kan bero på många saker t.ex. födda sent på året. Jag tycker inte du behöver inte oroa dig. Tycker det är jättebra att ni har fått möjligheten att gå till en logoped. De är jätteduktiga på det de gör. Har samarbete med logopeder och talpedagoger i mitt jobb i skolan och de är väldigt måna om de barn de hjälper Glad

• zethan
    vittra skrev 2011-10-16 17:09:31 följande:
    Ts skriver att dottern snart är 4 och ett barn som utomstående har svårt att förstå i den åldern remiterar jag till logoped om föräldrarna är med/vill det. Det är inte bara de enstaka ljuden man hänger upp dig på utan hela talet. Bättre att låta en logoped bedöma talutvecklingen särskilt om man som förälder är  orolig. Samarbetar nära logopeder och de vill hellre att barnet kommer en gång för mycket än en gång för lite. Behöver barnet hjälp så blir det alltid jobbigare ju senare man tar tag i problemet. Det händer faktiskt att vi även remiterar  3 åringar till logoped men det är  sällan. 
  • Jast80

Min son, blev 4 i juni, har gått hos logoped sen i våras. Det var vi som föräldrar som bad att få en remiss till en logoped. Jag var emot i början för att jag tänkte att alla utvecklas olika och han får ta det i sin egen takt, men jag märkte att hans uttal hämmade honom och att han ibland hade svårt att göra sig förstådd på förskolan. Han har svårast får konsonanterna. Det har absolut gett resultat att gå hos logopeden även om det går ganska sakta. Än så länge har han bara tränat på K. Logopeden är  jätteduktigt och sonen tycker att det är kul att gå dit.

• vittra
    baby81 skrev 2011-10-16 18:00:48 följande:
    Förstår inte varför du är så negativt inställd till att barn ska gå till logoped? Går hon dit med sin dotter och de anser att det inte är något problem så får hon veta det. Är väl jättebra att barn får hjälp om föräldrarna är oroliga? Jag anser att det är bättre att gå en gång för mycket än för lite... Är ju för barnets bästa man gör det.
    Nej jag är inte negativt till det, även om det kan verka så nu bara för att jag argumenterar. Det jag poängterar är att TS barn utifrån det hon har skrivit har en fullkomligt normal språkutveckling, och då finns ingen orsak till oro och inget behov av logoped eftersom sådant kommer utvecklas helt automatiskt ändå i takt med hennes normala utveckling och mognad. Om föräldrarna är oroliga för det ena eller det andra så bör man ju kanske först söka lite objektiv information om vad som generellt är normalt, hur barn generellt sett utvecklas och vad man kan förvänta sig av barn i en viss ålder. Massor av människor oroar sig helt i onödan, om alla dessa skulle söka/få vård bara för att de känner oro så skulle ju inte vården fungera... då måste det väl ändå vara önskvärt att någon berättar att det man upplever faktiskt är helt normalt?

Men det klart att man ska uppsöka vård om man är verkligt orolig och känner att något inte står rätt till, dock tyckte jag att tråden fick en väldigt konstig vinkling där ingen ens påpekade att det faktiskt inte är något konstigt eller fel alls med just detta barns språkutveckling. Det spär ju på den oroliga förälderns oro ännu mer av att bara få höra andras "skräckhistorier".
  • vittra
    Jast80 skrev 2011-10-16 18:49:40 följande:
    Min son, blev 4 i juni, har gått hos logoped sen i våras. Det var vi som föräldrar som bad att få en remiss till en logoped. Jag var emot i början för att jag tänkte att alla utvecklas olika och han får ta det i sin egen takt, men jag märkte att hans uttal hämmade honom och att han ibland hade svårt att göra sig förstådd på förskolan. Han har svårast får konsonanterna. Det har absolut gett resultat att gå hos logopeden även om det går ganska sakta. Än så länge har han bara tränat på K. Logopeden är  jätteduktigt och sonen tycker att det är kul att gå dit.
    Hur vet ni att det är logopeden som ger resultat och inte hans naturliga mognad?
    (Särskilt med tanke på att du skriver att det går ganska sakta).
  • Eva 081

Min son som är 4,5 år går hos logoped, hans storebror som är 14 år gick också dit. Han pratar bra idag, lite grötigt när han är trött (vilket är ganska ofta nu i tonåren;) dock så undrar jag om det är en logoped som ni har kontakt med och inte en talpedagog, det brukar oftast vara de som förskolan tar kontakt med. Om det inte är en logoped så ring BVC att skicka en remiss så ni hamnar i kön, det är långa köer till logopeder och det är bra ju tidigare ni kommer dit. Sedan tycker jag att det är viktigt att det är ni föräldrar som har kontakten med logopeden och inte förskolan, det är ni som ska ha kunskapen i fösta hand och sen förmedla vidare till förskolan övningar som de kan göra där med hela gruppen

• Boel1

Min fyraåring fick gå hos logoped, hon pratade väldigt otydligt. Men hon fick hjälp att säga vissa bokstäver, och det lossnade ganska snabbt.
     Jag tror att det är bättre att ta det nu än när de börjar komma upp i skolåldern, för det är känsligare då att inte kunna prata ordentligt!

• sarsparis

På 4 års kontrollen kommer det ju göras ett språktest, om bvc tycker att det är något särkskilt med hennes tal kommer de skriva remiss till logoped. Sen brukar faktiskt förskolan vara bra på att reagera om någon är sen i sin utveckling.Men om ni känner er orolig ring bvc redan nu så ni kan få komma dit för att göra språktestet så de isåfall kan skicka en remiss. Köerna till logopeder kan vara olika långa. Där vi bor fick vi vänta 2 mån, inte så lång kö kan jag tycka.  
    Min 3 ½ åring går hos logoped, men han är allmänt sen i sitt språk. Det vi fått tips om att göra är att varje vecka välja ut 5 ord vi ska öva på. För varje gång han säger ordet någorlunda rätt får han sätta upp en stjärna på ett stort papper som hänger på väggen. Något vi märkt är viktigt för att underlätta när han försöker uttala ett ord är att vi först säger ordet tydligt och att han tittar på vår mun.

• Alexi
    Eva 081 skrev 2011-10-16 19:30:29 följande:
    Min son som är 4,5 år går hos logoped, hans storebror som är 14 år gick också dit. Han pratar bra idag, lite grötigt när han är trött (vilket är ganska ofta nu i tonåren;) dock så undrar jag om det är en logoped som ni har kontakt med och inte en talpedagog, det brukar oftast vara de som förskolan tar kontakt med. Om det inte är en logoped så ring BVC att skicka en remiss så ni hamnar i kön, det är långa köer till logopeder och det är bra ju tidigare ni kommer dit. Sedan tycker jag att det är viktigt att det är ni föräldrar som har kontakten med logopeden och inte förskolan, det är ni som ska ha kunskapen i fösta hand och sen förmedla vidare till förskolan övningar som de kan göra där med hela gruppen
    Vår snart treåring har just fått remiss till logoped av Bvc. Så som jag förstod samarbetet logoped/talpedagog så börjar man med logoped genom remiss från bvc. Sen om logopeden bedömer att det behövs insatser även på förskolan (dvs utöver träning av föräldrarna hemma) så kan logopeden och talpedagogen ha kontakt (om tillstånd ges från föräldrarna förstås, logopeden har sjukvårdssekretess) och talpedagogen kan då tex lära ut till personalen på förskolan hur de kan träna med barnet dagligen.
  • gryning2

Jag har en 4-åring som är ganska otydlig, jämnåriga pratar oftast mycket bättre än honom tyvärr. Jag vill nog gärna att han får komma till en logoped nu efter 4-årskontrollen för jag tycker han behöver hjälp. Det är inte så lätt för alla att förstå honom och jag tror det gör att han får lite svårare med kompisar även om han annars är väldigt snäll och gärna leker med andra,

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Jast80
    vittra skrev 2011-10-16 19:23:24 följande:
    Hur vet ni att det är logopeden som ger resultat och inte hans naturliga mognad?
    (Särskilt med tanke på att du skriver att det går ganska sakta).
    Egentligen är det logopeden som gör att det går sakta. Sonen har bara fått öva på K trots att jag tycker att han kunde säga det efter andra gången hos logopeden. Jag har sagt till henne att jag tycker att han kan säga K nu, men hon fortsätter ändå med samma ljud. Jag utgår ifrån att hon vet vad hon gör så då får det helt enkelt gå så sakta som hon tycker att det ska göra.
  • Kerstin 125

Hej alla!
    Jag ville bara passa på tillfället att informera er alla om att vi logopeder skiljer dels på tal och språk och dels på försening och avvikelse i tal/språkutvecklingen. 
    Det är många olika faktorer som påverkar om ett barn blir försenat och/eller avvikande i sitt tal- och/eller språkutveckling och det går inte att jämföra det enda barnet med det andra.
    Generellt kan sägas att både tal och språk skall vara klart när man fyller 5 år, men många olika faktorer kan påverka även detta, Det är risken för framtida läs- och skrivsvårigheter som gör att man försöker hitta barnen så tidigt som möjligt för att hinna terapera dem innan skolstart.
    Köerna är, precis som påpekats, mycket långa eftersom det råder brist både på logopeder och logopedtjänster i landet.

Svar på tråden Uttal hos 4 åring?