baby81 skrev 2011-10-16 18:00:48 följande:
Förstår inte varför du är så negativt inställd till att barn ska gå till logoped? Går hon dit med sin dotter och de anser att det inte är något problem så får hon veta det. Är väl jättebra att barn får hjälp om föräldrarna är oroliga? Jag anser att det är bättre att gå en gång för mycket än för lite... Är ju för barnets bästa man gör det.
Nej jag är inte negativt till det, även om det kan verka så nu bara för att jag argumenterar. Det jag poängterar är att TS barn utifrån det hon har skrivit har en fullkomligt
normal språkutveckling, och då finns ingen orsak till
oro och inget behov av logoped eftersom sådant kommer utvecklas helt automatiskt ändå i takt med hennes normala utveckling och mognad. Om föräldrarna är oroliga för det ena eller det andra så bör man ju kanske först söka lite objektiv information om vad som generellt är normalt, hur barn generellt sett utvecklas och vad man kan förvänta sig av barn i en viss ålder. Massor av människor oroar sig helt i onödan, om alla dessa skulle söka/få vård bara för att de känner oro så skulle ju inte vården fungera... då måste det väl ändå vara önskvärt att någon berättar att det man upplever faktiskt är helt normalt?
Men det klart att man ska uppsöka vård om man är verkligt orolig och känner att något inte står rätt till, dock tyckte jag att tråden fick en väldigt konstig vinkling där ingen ens påpekade att det faktiskt inte är något konstigt eller fel alls med just detta barns språkutveckling. Det spär ju på den oroliga förälderns oro ännu mer av att
bara få höra andras "skräckhistorier".