• Anonym (Helena)

HJÄLP! Skulder dödsbo, särkullsbarn, prisbasbelopp Änkan ?????

2 låginskomst pensionärer bor  i ett litet hus på landet.

mannen dör, frun måste flytta till boende.
    Mannen har två egna barn.

I bouppteckningen står uppskattat pris på huset 15000.-
    Däremot är inte 10000.- som arvskiftet kostar med på bouppteckningen.

Nu finns ett bud på huset 95000.-, men först krävs påskrifter från hans barn. (mäklaren tar 40000.-)

Huset  har krävt mycket städning, många resor, mycket kostnader. 

Nu ringer ett företag som mannen hade en skuld till (17 000.-) och frågar om huset är sålt, för de vill ha pengar.

MEN ärver inte frun först, 3 prisbasbelopp (?)....
    Får en fodringsägare pengar innan frun, innan barnen?

Det finns ju inga pengar?
    Det finns ju inte ens till barnen?
    (det fanns knappt till begravningen)

HJÄLP, hur fungerar det, vad ärver änkan?

• Svar på tråden HJÄLP! Skulder dödsbo, särkullsbarn, prisbasbelopp Änkan ?????
  • Anonym (Helena)
    Kjell2 skrev 2011-10-03 14:29:01 följande:
    Men då det krävdes 30 000 för att få det säljbart så har det förfallit i viss mån.
    Sen är 40% till mäklaren rätt absurt. Dålig deal dä.
    Det stoppar inte med 30 000, det har krävts många turer till soptipp utöver  det.

Det är inte en deal, mäklaren tar 40 000 minst, det är inte i procent när man  säljer billiga hus.

Ska makens del av el, vatten etc "skrivas av" ??,
    enligt jurist och överförmyndarnämnd är det ju änkans hus, änkans utigifter...

Det är änkan som säljer sitt hus, enligt överförmyndarnämnden har ingen annan med det att göra, eftersom det inte finns något att ärva för någon annan än änkan?

Nu när hon säljer huset så räcker det ju till utläggen hon haft, till hennes skulder. Även om det blir 0 kvar.

Görs bouppteckningen om? Då det exakta föräljningspriset på huset skrivs in, Där dessa utgifter skrivs in, där kostnaderna som inte står med tas upp? Som att gravstenen står med i bouppteckningen för 7900, men kostar 8900, eller att arvskiftet inte står med 10 000,  där extra kostnaderna för jusriten inte står med?
  • Kjell2
    Anonym (Helena) skrev 2011-10-03 14:38:37 följande:
    Det stoppar inte med 30 000, det har krävts många turer till soptipp utöver  det.

Det är inte en deal, mäklaren tar 40 000 minst, det är inte i procent när man  säljer billiga hus.

Det är änkan som säljer sitt hus, enligt överförmyndarnämnden har ingen annan med det att göra, eftersom det inte finns något att ärva för någon annan än änkan?

Nu när hon säljer huset så räcker det ju till utläggen hon haft, till hennes skulder. Även om det blir 0 kvar.

Görs bouppteckningen om? Då det exakta föräljningspriset på huset skrivs in, Där dessa utgifter skrivs in, där kostnaderna som inte står med tas upp? Som att gravstenen står med i bouppteckningen för 7900, men kostar 8900, eller att arvskiftet inte står med 10 000,  där extra kostnaderna för jusriten inte står med?
    Ta detta med advokaten! För mycket krångel att reda up själv. Använ proffs!
  • Anonym (Helena)
    Kjell2 skrev 2011-10-03 14:31:10 följande:
    Vem betalade el och värme under dessa två år?

Änkan har betalat, hon har skulder för detta. 

Anonym (VA?) skrev 2011-10-03 14:34:13 följande:
    Anlita en annan mäklare? de flesta tar ju en viss procent väl? typ 5%

Alla mäklare har en lägsta kostnad, annars skulle de inte sälja svårsålda billiga hus.

Kjell2 skrev 2011-10-03 14:38:24 följande:
    Vad som hade varit smartare hade varit att sälja huset på privat annons i det skick det var för en låg summa, t ex 50 000 kr. Alltså ingen mäklarareavgift eller städavgift.

Men det var omöjligt, änkan behövde hjälp med att forsla bort  allt skräp INNAN någon kunde komma in i huset. Det bodde råttor i huset, det var tobaksskadat etc etc...
    Sen är det bäst att anlita en mäklare eftersom det finns människor som tror att det finns pengar att få.

Men hade man struntat i att  hjälpa änkan hade huset förfallit  och kommunen vart tvugna att ta hand om henne. Inga pengar till någon, ingen jobb för någon... 

Lustigt att människor  blir som galna och ska "ha" när människor dör...

• Anonym (Helena)
    Kjell2 skrev 2011-10-03 14:40:56 följande:
    Ta detta med advokaten! För mycket krångel att reda up själv. Använ proffs!
    Mycket rörigt, TACK för hjälpen
  • Anonym
    Anonym (Helena) skrev 2011-10-03 14:38:37 följande:

Men änkan äger bara HALVA huset, dödsboet "äger" andra halvan.

Sen så gjordes en väldigt dålig deal med er mäklare. Jag sålde precis en lägenhet i stholm
    för 2 miljoner och betalade 35.000 i fast arvode till min mäklare. Hade säkert kunnat
    betala ännu mindre om jag haft ett så billigt hus som detta.
  • Anonym
    Anonym (Helena) skrev 2011-10-03 14:21:20 följande:

Jo, fast om jag äger ett hus så tror väl jag  att jag kan änvända de pengarna som huset säljs för att  betela mina utgifter el, vatten och städning, det är ju mitt hus...

Eftersom huset kostat att  sanera och  underhålla för att få säljbart så finns det inga pengar. Inga 50 000 till henne, inga 50 000 till dödsboet

(eller 30 000 är väl rätt siffra, mäklarens 40 000 måste väl betalas?)

Det hade varit bättre för änkan att låta huset förfalla, att stänga av  el och vatten... Sjukt...

Men vad är det som är svårt? Hon HAR ju använt pengarna som huset säljs för, för att betala för el, vatten bland annat, det är ju därför det inte finns några pengar kvar att ärva. Sen att hon dragit på sig kostnader hon inte har råd med, är ju en annan sak.

Ni skulle ha sålt huset i det skick det var i och inte lagt ner så mycket pengar på att sanera, städa, klippa gräs etc, för ni hade inte råd med det.
  • Anonym (Helena)
    Anonym skrev 2011-10-03 16:11:38 följande:
    Men vad är det som är svårt? Hon HAR ju använt pengarna som huset säljs för, för att betala för el, vatten bland annat, det är ju därför det inte finns några pengar kvar att ärva. Sen att hon dragit på sig kostnader hon inte har råd med, är ju en annan sak.

Ni skulle ha sålt huset i det skick det var i och inte lagt ner så mycket pengar på att sanera, städa, klippa gräs etc, för ni hade inte råd med det.
    Då hade inte huset sålts, enkelt inte svårt alls

Och JO, änkan får väl göra vad hon vill med sina pengar som hon får för sitt hus, hon valde att städa och sälja. 

Vad som är svårt? Hur menar du? Undrar du över mina frågor?
  • Anonym (Helena)
    Anonym skrev 2011-10-03 16:10:14 följande:
    Men änkan äger bara HALVA huset, dödsboet "äger" andra halvan.

Sen så gjordes en väldigt dålig deal med er mäklare. Jag sålde precis en lägenhet i stholm
    för 2 miljoner och betalade 35.000 i fast arvode till min mäklare. Hade säkert kunnat
    betala ännu mindre om jag haft ett så billigt hus som detta.
    Dödsboet..... Huset är änkans. makens barn har skrivit på både bouppteckning och arvskifte.
    Det finns inget att ärva för hans barn.

Änkan väljer att flytta, änkan väljer att sälja, sitt hus.
    Kostnaderna som huset har kostat de år det har stått + städning, mäklare betalas av de pengar som huset köps för. 

Kostanaderna som varit under de år hon inte bott där måste ju givetvis betalas, och hon har inte fått hjälp med detta utan soc har ansett att hon inte ska få hjälp eftersom hon äger en  fastighet (hahahah) Därför har hon fått låna av släkt.

Hon har dock fått bostadsbidrag för att klara sig. 

Hon och de hon har fått hjälp av valde att självklart städa och sälja huset, även fast det blir 0 kr över.

MEN att hans barn NU tror att det finns pengar, att en fodringsägare ringer och ska "ha" känns helt sjukt, det finns ju inga pengar...
  • Houdini

Okej arvet är skiftat och huset är Änkas?

Då förstår jag inte varför dödsboet dras in i det hela, för dösboet borde vara klart för länge sedan.

Och alla räkningar är Änkas inte dödsboets.

Jag har tagit hand om ett dösbo, jag hade fullmakter från arvingarna att ta hand om det hela.

Och den tid det tog innan bouppteckningen var klar, tog jag pengar som var den avlidnas och betalade löpande räkningar för, sen betalde jag begravning och bouppteckningen av samma pengar. Men den dagen arvsskiftet var klart var det ju arvingarnas pengar. Jag hade även hand om husförsäljningen, och nu skrev vi under alla paper så fort jag hade fått den nya lagfarten i dödsboets namn,  sen skrev jag under de sista papperna senare den dagen att båda arvingarna godkände allt så var arvet skiftat. De valde att sälja innan de delade dödsboet för det blev enklare, ingen ville eller hade möjlighet att ta över huset.

Nu hade den döda försäkringar och pengar på banken så jag utan problem kunde betala allt som dök upp.  Men så fort arvet var skiftat och arvingarna hade fått sitt, fanns ju inte dödsboet längre.  

Så jag förstår inte detta med att huset är Änkans men att det fortfarande tjafsas om dödsboet.               

• Anonym (anonym)

så fort arvskiftet är klart löses dödsboet upp och finns inte mer

• Anonym (Lusläs)

Kostnaderna för el, vatten etc måste det ju finnas fakturor på, är de inte betalda står de som en skuld hos KF och som en fordran på änkan & dödsboet. Likaså skulden för städning & sanering; är det ett företag som utfört den så har de skickat en faktura och den ska tas med i bouppteckningen.

Omkostnader för försäljning som det inte finns kvitton eller faktura på kan ni nog glömma att göra avdrag för om inte änkan och arvingarna av dödsboet inte är överens.

Allt detta förutsatt att änkan och arvingarna till dödsboet båda står som förmånstagare i bouppteckningen.

Ts, det är lite luddigt om vad som egentligen står i bouppteckningen. Om mannens arvingar skrivit på en bouppteckning där änkan står som ensam arvinge till huset är alla kostnader i samband med försäljning (skatt, mäklararvode, städning etc) hennes ansvar. Mannens skuld på 17000 avskrivs eftersom det inte finns några pengar i dödsboet och man inte ärver skulder.

• Anonym (fattar inte)

Jag fattar inte vad det är för papper som makens släktingar ska skriva på /vägrar skriva på.
    Arvsskiftet verkar ju vara över och ensam ägare till huset är änkan. Då får ju hon göra precis vad hon vill med huset. Ingen kan kräva henne på makens gamla skuld. Vilket ju stämmer med vad jurist och överförmyndaren säger.

Å andra sidan tar ju TS hela tiden upp gravsten och städning som om arvet inte är skiftat. Och släktingarna har papper de måste skriva under?

• Anonym (Lena)

Förstår jag rätt, det gjordes en bouppteckning efter dödsfallet av maken och då blev huset änkans, bland annat eftersom det ansågs ha noll värde. Efteråt valde hon att satsa pengar på att städa ur, och sedemera sälja sitt hus som hon ägde till 100%. Det är hennes hus och att hon fick 95.000 för det är hennes egna pengar helt och hållet (minus mäklarens arvode). Visst blir det så?

Kan jämföra med mig. Jag och maken separerade, huset värderades till 2 miljoner, gjordes avdrag på lån mm. Vid bodelningen tillföll huset honom, jag fick kontanter. När han efter två år sålde det för tre miljoner (har bland annat byggt garage) så ska jag komma och begära att få mer pengar. För priset har ju gått upp. Naturligtvis kan jag inte få pengar av honom, vi har gjort vår uppdelning.

• Anonym (Karon)

Det har ju gått över fyra år sedan tråden var aktiv. Men det hade varit intressant att höra hur allting löste sig till slut.

I en motsvarande situation förenklas mycket av att fastigheten inte var belånad. Den (dödsboets andel) hade kunnat överlåtas fritt som en gåva till den efterlevande som hade kunnat sälja den för att betala kostnaderna för underhållet och dessutom göra en liten vinst.

Kostnader som uppkommer efter dödsfallet belastar inte kvarlåtenskapen utan dödsboet direkt och ska därför inte tas med i bouppteckningen (som bara ska avse kvarlptenskapen dvs tillgångar och skulder på dödsdagen). Ett problem med att anlita jurist för bouppteckning är därför att bouppteckningsmannen (juristen t.ex.) kan ha ett krav även mot dödsbodelägarna som anlitat henom. Detsamma gäller uppdrag för skötseln av boets egendom. Där är det alltså inte fråga om att ärva den dödes skulder, utan om en separat fordring som inte kopplas till den döde utan till dödsboet, som ju är en egen juridisk person.

Om det finns större skulder än tillgångar i ett dödsbo, kan man förmodligen sälja lösöre (och använda ev. kontanter) för att ordna en rimlig begravning med kista och sten till rimliga kostnader. Sedan kan det vara en tanke att försätta dödsboet i konkurs för att slippa hantera fordringsägare och advokatkontakter. Då sköts detta av en advokat (konkursförvaltare) som får arvode av staten om det saknas täckning i boets egendom. Det verkar dock inte som att den sitautionen var förhanden i ts fall.

Nåväl, hoppas att saken löste sig!

Svar på tråden HJÄLP! Skulder dödsbo, särkullsbarn, prisbasbelopp Änkan ?????