• Proletariatet

"Många för tidigt födda dör unga"

www.dn.se/nyheter/vetenskap/manga-for-tidigt-fodda-dor-unga

"Det finns ett starkt samband mellan att födas för tidigt och att dö ung. Det konstaterar amerikanska forskare efter att ha studerat hundratusentals svenskar. 

Att barn som föds för tidigt, före vecka 37, löper en ökad risk att bli sjuka och dö omedelbart efter förlossningen är välkänt. Hur riskerna ser ut senare i livet är det ingen som riktigt vet.

För att få reda på mer genomförde forskare vid Stanford University i USA en registerstudie på fler än 600 000 svenskar som alla var födda mellan 1973 och 1979. Av dessa var nästan 28 000 födda före vecka 37.

År 2008, då deltagarna var mellan 29 och 36 år gamla, hade drygt 7 000 av dem dött.

När forskarna jämförde de båda grupperna, fann de ett starkt samband mellan att vara född tidigt och risk för att dö ung. Det gällde även för dem som bara var född lite för tidigt, mellan vecka 34 och 36, mot normala 38 till 42 veckor. Sambandet fanns dock endast i tidig barndom (1—5 år) och för unga vuxna (18—36 år). Däremellan syntes ingen förhöjd dödlighet alls.

Forskarna, som publicerar sina resultat i tidskriften Jama, konstaterar att den förhöjda risken kan sättas i samband med medfödda missbildningar, lung-, hormon- och hjärtsjukdomar, snarare än med neurologiska sjukdomar, cancer eller olyckor.

Karin Källén är docent i reproduktions-epidemiologi vid Lunds universitet och verksam vid Socialstyrelsen. Hon är inte alls förvånad över studieresultatet. Tvärtom.

– Det är välkänt att underburna barn är små för tiden, det vill säga att de är små även i förhållande till sin ålder, och att de därför löper ökad risk att drabbas av olika sjukdomar.

Det är dock inte säkert att sjukdomarna alltid beror på det faktum att barnet är fött för tidigt. Ibland, säger hon, kan sjukdomen i stället vara orsaken till den tidiga födseln.

– Det finns ju en anledning till att dessa barn föddes för tidigt, så man kan inte alltid säga att det är underburenheten i sig som gör barnen sjuka.

Karin Källén säger dessutom att det är stor skillnad på att bara vara lite för tidigt född och mycket för tidigt född, något många studier inte tar någon hänsyn till.

– En annan viktig sak är att långtidsuppföljningar ofta studerar hur något var förr, inte hur det är i dag. I dag vet vi att det, generellt sett, går väldigt bra för dessa barn."

.

www.lakartidningen.se/07engine.php

"Det är numera accepterat att hjärt–kärlsjukdomar kan grundläggas under fosterlivet, påverkas av faktorer under barndomen och ungdomen och framskrida mot klinisk sjukdom under andra halvan av livet. Den första generationen av vuxna som överlevt extremt för tidig födelse närmar sig den period i livet då risken för att insjukna i hjärt–kärlsjukdom och typ 2-diabetes ökar. Det är ännu inte känt om sjukdomsrisken är förhöjd, men de flesta tillgängliga data pekar på det.

Den engelske epidemiologen David Barker lanserade i slutet av 1980-talet »Barkerhypotesen«, som kopplar låg födelsevikt till ökad risk för hypertoni, hjärt–kärlsjukdom och diabetes senare i livet [33]. Man har försökt att extrapolera resultat från studier av personer som fötts lågviktiga i fullgången tid till dagens överlevare av extremt för tidig födelse. Extremt för tidigt födda barn skiljer sig dock väsentligt från dessa kohorter av fullgångna, tillväxthämmade barn. Utvecklingen av det omogna blodkärlsträdet och organsystemen har skett ex utero under förhållanden karakteriserade av stress, infektion och inflammation, cirkulationspåverkan, lungsjukdom och malnutrition.

Att predicera sjukdomsrisk. Trots att extremt för tidigt födda barn ofta är svårt sjuka i början av livet, är prognosen för att vara synbart frisk i ung vuxen ålder relativt god. Det är dock inte känt hur åldrandeprocessen påverkas av extrem prematuritet. Intresset för att kunna förutsäga framtida sjukdomsrisk för de nya överlevarna har därför ökat det senaste decenniet."

• Svar på tråden "Många för tidigt födda dör unga"
  • Proletariatet

Jag har aldrig tidigare hört talas om det här sambandet, men när jag fick höra det så tänkte jag direkt på de hjärt-kärlsjukdomar som extremt tidigt födda barn har större benägenhet att drabbas av enligt artikeln längst ned. Känns som att det är lite synd att de inte gjort någon skillnad på barn födda i exempelvis vecka 36 och 26.

Frågan är ju vad det mer kan finnas för orsaker, nu har de kopplat samman att de som dör unga är för tidigt födda, men jag misstänker att en sociolog skulle kunna finna liknande kopplingar men beroende på andra faktorer, som till exempel socioekonomisk grupptillhörighet.

Vad har du för tankar kring de här uppgifterna?

/ Mamma till barn födda i v.24+1 och 35+1.

• semlan1999

min 6 åring är 3 veckor förtidigt född och den äldsta är 2 dagar förtidig och den minsta är 2 veckor förtidig det är bara pojken som är för sent född

• Blå droppe

Men dom sa också att undersökningen är gjord under 70 talet och vården av för tidigt födda har blivit betydligt bättre,så jag tror att dom siffrorna stämmer nog inte om dom gör en undersökning på barn som är förtidigt födda under 2000 talet.

• SilverLadyG

Sen vet jag inte om de i studien har tagit hänsyn till ärftlighets faktorer, levnads miljö (ute, inom hus), kontakt med kemikalier m.m. Saker som kan påverka finns många. Under 70-talet var många saker annorlunda, journalföring var inte så kräsen, felräkningar i BF datum (UL teknik var inte känd) m.m.

Jag tycker att studierna är intressanta men det finns många frågetecken.

• Katarina76

Jag tycker det är rent otäckt att läsa dessa artiklar. Vad ska jag som förälder göra med informationen? Oroa mig ännu mer? (OBS! Ingen kritik åt TS, jag hade redan läst i dagen tidning.)

Jag får väl försöka trösta mig med att neonatalvården gjort enorma framsteg sedan 70-talet och att de nu med behandlingar och mediciner försöker förebygga sjukdomar redan från födseln.

• Proletariatet
    Katarina76 skrev 2011-09-21 12:15:52 följande:
    Jag tycker det är rent otäckt att läsa dessa artiklar. Vad ska jag som förälder göra med informationen? Oroa mig ännu mer? (OBS! Ingen kritik åt TS, jag hade redan läst i dagen tidning.)

Jag får väl försöka trösta mig med att neonatalvården gjort enorma framsteg sedan 70-talet och att de nu med behandlingar och mediciner försöker förebygga sjukdomar redan från födseln.
    Som förälder kan man väl inte göra mycket, men jag personligen vill ha så mycket information som möjligt. Under tiden på neo och innan vältrade jag mig i vetenskapliga artiklar och annan information om ROP, hjärnblödningar och dess konsekvenser, BPD och NEC. Idag läser jag allt jag kommer över om hur det går senare för för tidigt födda barn, jag kanske inte kan göra något men jag vill veta.

Jag vet ju att det forskas massor på området (bland annat EXPRESS-studien som nu görs) och hoppas att den här informationen gör att man fokuserar på att tidigt fånga upp de som löper risk för senare problem.
    Josefins mamma skrev 2011-09-21 07:43:32 följande:
    Men dom sa också att undersökningen är gjord under 70 talet och vården av för tidigt födda har blivit betydligt bättre,så jag tror att dom siffrorna stämmer nog inte om dom gör en undersökning på barn som är förtidigt födda under 2000 talet.
    Visst är det så! Men samtidigt finns det ju inget annat att tillgå nu och liknande studier visar ju också på annan problematik, såsom lägre IQ och sociala skillnader mellan för tidigt födda och fullgångna barn. Genom att uppmärksamma dessa problem finns det ju en möjlighet att de är mindre vid studien som barnen som är födda nu genomgår, just eftersom det arbetats förebyggande kring dem.
    SilverLadyG skrev 2011-09-21 07:56:57 följande:
    Sen vet jag inte om de i studien har tagit hänsyn till ärftlighets faktorer, levnads miljö (ute, inom hus), kontakt med kemikalier m.m. Saker som kan påverka finns många. Under 70-talet var många saker annorlunda, journalföring var inte så kräsen, felräkningar i BF datum (UL teknik var inte känd) m.m.

Jag tycker att studierna är intressanta men det finns många frågetecken.
    Jag håller med dig, det vore intressant att göra någon uppdelning efter de faktorer du räknat upp och se om den tidiga födseln egentligen är det som skiljer grupperna åt, eller om det beror på exempelvis skadad anknytning (som ju är ett trauma både för förälder och barn), ärftlighet eller något annat.
  • Rainbow brite

Sånt här är alltid skrämmande att läsa trots att jag inte har något prematurbarn själv men har haft mycket sd osv så är man ju rädd för att det skulle starta tidigare

2005 * 2009 * 2010 * 2011
  • mamma till tre busungar

Jag tänker att det har att göra med sk fetal programmering. 

Svar på tråden "Många för tidigt födda dör unga"