• Bittermandel

Min om några veckor fyllda treåring blir aldrig blöjfri....

Så känns det nu faktiskt!

Dottern fyller 3 år om några veckor och är så lång ifrån blöjfri man kan komma. Började träna potta när hon var ungefär 2,5 år. Inte för att dottern visade att hon ville utan för att vi kände att det var dags. Gick inte alls. Dottern gillade att sitta på pottan men vägrade ta av sig byxorna. Thats it! Längre än så kom vi inte. För tre månader sedan köpte vi en liten toalettring istället. Detta intresserar dottern mer och nu går hon faktiskt med på att sitta där ett litet tag utan blöja, men vi kommer ingen vart över huvud taget.

Dottern har aldrig sagt att hon vill just kissa eller bajsa. Det har aldrig hänt. Någon gång har hon sagt att hon har bajsat men det har nog bara hänt vid tre tillfällen, länge sen nu. Hon säger däremot ofta, flera gånger varje dag, att hon vill sitta på toaletten men det verkar mest bara vara roligt att klättra upp, sitta fem sekunder och sen klättra ner igen. Problemet är att hon inte verkar ha något emot att gå med bajs i blöjan. Kan göra det länge utan att ge ett knyst ifrån sig och vara hur glad som helst. Två gånger har hon bajsat på toaletten när vi fångat upp henne och satt henne där när hon krystat. En gång har hon kissat på toaletten helt självmant, men det är också ett tag sen nu.

Vi kommer verkligen ingenstans och jag börjar ärligt talat bli jätteless på att lyfta upp henne på skötbordet hela dagarna. Hon ligger där, skrattar och sparkar mot mig och min rygg värker mer och mer. Dottern är annars som vilken unge som helst, lite sen i kommunikationen men har annars ett väl utvecklat språk. Normalt för sin ålder.

Ni som har haft barn som blivit torra sent får gärna komma med tips till en allt mer ledsen mamma! Känns som alla andra barn blir "blöjfria runt tvåårsdagen heeeeeeeeeelt utan problem". Suck!!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden Min om några veckor fyllda treåring blir aldrig blöjfri....
  • Dazzel

Jag tycker inte ni ska stressa för att få henne blöjfri så fort som möjligt, förstår att det är jobbigt med blöjbyten men tro mig, det är hundra gånger värre att ha ett barn som vägrar ha blöja men som inte är mogen för det.

Vår dotter visade inget som helst intresse för att vara utan blöja och när hon var 3,5 så började BVC trycka på oss om att hon måste bli blöjfri snart. Så vi pressade henne för mycket vilket resulterade i att hon blev blöjfri men kissade på sig ständigt. Nu har det varit så här i ett års tid, vissa dagar lyckas hon inte hinna på toa en enda gång.
    Och det fina i kråksången är att man inte får någon hjälp av sjukvården förrens barnet fyllt 5 eftersom de inte är mogna nog att kontrollera sin blåsa . Fattar inte varför inte BVC informerar föräldrar om det innan de börjar tjata om att det inte är nyttigt att ha blöja så länge.

Vår son, som är äldre, fick själv bestämma när han var redo och när han var 3,5 så kom han bara en dag och sa att han ville vara utan blöja. Funkade på en gång och efter två veckor var han helt torr både dag och natt.

Ångrar mig nått fruktansvärt att jag lät mig påverkas av deras skitsnack.

Så stressa inte, det kommer.

Och BVCs svar när jag efter 6 månader ringde och bad om hjälp igen, för det är rätt jobbigt att ta hand om all tvätt och städning och ett väldigt ledsamt barn, var bara att jag skulle köpa mer kläder. MIn dotter har över 50 par trosor, måste ha minst 20 par byxor samt tio par strumbyxor för att vi ska få vardagen att fungera.

Vänder mig inte till BVC längre för jag har noll förtroende för dem.

Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax.
  • Bittermandel

Jag vill bara säga tack för alla kloka råd jag fått! Tack! Det värmer att jag inte känner mig så ensam längre. Precis fyllda tre år och blöja kanske inte är så farligt. Vi har nu köpt några fina trosor. Dottern blev överlycklig och ville ta på dem redan i affären. Väl hemma ville hon först ha den över bjöjan men det var inga större problem med att få henne att sätta på sig dem utan blöja också. Hon springer runt och jag försöker kolla henne så mycket som möjligt för plötsligt gör hon både kiss och bajs i trosorna, MEN nu reagerar hon i alla fall, tittar ner och säger typ "ok då jag kissade". Sen har hon inte börjar fråga mer än tidigare om att gå på toaletten eller så, men hon märker i alla fall när hon gör sina behov. Ett framsteg!

Dazzel: Oj vilken ledsam historia! Hoppas det löser sig för er. Jag har faktiskt inte riktigt reflekterat över bakslagen som kan komma om man går för fort fram. Har känt lite press från BVC faktiskt. Redan på 2,5 års kontrollen var de tydliga med att potträna varje dag.

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Nina 566
    Bittermandel skrev 2011-09-23 14:37:01 följande:
    Jag vill bara säga tack för alla kloka råd jag fått! Tack! Det värmer att jag inte känner mig så ensam längre. Precis fyllda tre år och blöja kanske inte är så farligt. Vi har nu köpt några fina trosor. Dottern blev överlycklig och ville ta på dem redan i affären. Väl hemma ville hon först ha den över bjöjan men det var inga större problem med att få henne att sätta på sig dem utan blöja också. Hon springer runt och jag försöker kolla henne så mycket som möjligt för plötsligt gör hon både kiss och bajs i trosorna, MEN nu reagerar hon i alla fall, tittar ner och säger typ "ok då jag kissade". Sen har hon inte börjar fråga mer än tidigare om att gå på toaletten eller så, men hon märker i alla fall när hon gör sina behov. Ett framsteg!

Dazzel: Oj vilken ledsam historia! Hoppas det löser sig för er. Jag har faktiskt inte riktigt reflekterat över bakslagen som kan komma om man går för fort fram. Har känt lite press från BVC faktiskt. Redan på 2,5 års kontrollen var de tydliga med att potträna varje dag.
    Det är ju bra att hon känner/vet att hon kissar osv.

Min yngsta som är drygt två har ganska nyligen blivit medveten om att han kissar, Mamma, jag kissar nu kan han säga i bland...(kissar i blöjan alltså =)
  • Sorbus
    Bittermandel skrev 2011-09-23 14:37:01 följande:
    Det låter ju jättebra!  Man får kolla en hel del i början och tjata en hel del om att gå på pottan/toaletten. En av de första dagarna vår dotter var utan blöja var vi inne på klädomgång nummer 4 redan kl 11 på förmiddagen och då blev jag lite tveksam till hur detta skulle gå... Men sedan har det bara gått bättre och bättre. Hon vill dock inte bajsa på toaletten utan ber om en blöja, men det är helt OK, det viktiga är ju att hon själv märker och talar om att hon behöver.
  • aaaaa

Ähhh ta det lugnt. Min dotter klarar sig hyffsat nu, hon är 3,5 år.
    Pojken var drygt fyra.

Har aldrig försökt träna dem. De har gjort det på eget initiativ.

• virre85

Vår kille blev blöjfri vid  ca 3½ år.. Han var inte alls intresserad trots många försök med belöningar, fina boxershorts och annat.. Han fick panik när vi pratade om att sluta med blöja.. JAg tyckte att alla barn var utan, vår kille ser äldre ut med han är ganska lång. Det kändes som om alla kollade snett på mig när de såg att han hade blöja.

Men en dag ville han helt plötsligt själv, han slutade på med blöja på natten nästan samtidigt, skiljde 1 vecka.
    Det har inte hänt många olyckor alls sedan dess.
    Vi hade en stor belöningsskylt på toalett dörren, när han bajsat 10 ggr på toaletten så fick han en bilbana

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • seandra82

men snälla vad begär du . din unge är bara tre . ungen  kommer bli blöjfri men man får ta en sak i taget . en unge blir inte blöjfri bara för man beställer det .. o ungen  kommer inte ha blöjor när den blir 15 el så bara för att den inte är torr nu.

• Annanym

Min son var gott och väl över tre när han ens kunde tänka sig att försöka vara utan blöja. Han talade klart och tydligt om att han skulle sluta med blöja när han fyllde fem och herregud, jag trodde honom nästan. Sedan slutade han bara. De blir väl redo helt enkelt oavsett vad vi tycker om det.

• En Åsa

Min dotter blev blöjfri ca en månad innan hon skulle fylla tre. Innan det ville hon aldrig ha trosor, aldrig prova sitta på pottan eller toaletten. Hon ville inte ens springa naken utan hon vill alltid ha blöja. Hon gillade inte att duscha eller bada eftersom det innebar att var utan blöja. Plötsligt en dag sa hon att hon ville kissa på toaletten. I 5 dagar efter det kissade hon i trosorna och sen dess har hon varit blöjfri och kissat på toaletten med bara enstaka olyckor. Vänta tills hon är redo tycker jag alltså!

• Stora Havet

Sonen är blöjfri sen i höstas, han fyllde 3 år i juli. Vi testade utan blöjor i augusti och bara när vi var ute (till en början), då kunde han kissa i busken vilket han tyckte var kul.

Vi har inte stressat, det kommer när barnet är redo.

Lyssna på Knattetimmen på SR.SE (radio) - där pratas det mkt om sånt här och barnpsykologerna säger att barn inte är mogna förrän vid 3 år.

Vår lille kille vill inte bajsa på toan, utan vill ha blöja då, vilket han får.

• tove lillalammet tygblöjor

Om du VILL att din dotter skall börja avveckla blöjorna kan ett alternativ vara tygblöjor. Poängen är att barn med engångsblöjor inte alltid uppmärksammar att de kissar och därför inte behöver engagera sig i att kontrollera det. Mina barn har använt tygblöjor och gått mycket med ändan bar hemma och blivit blöjfria tidigt (ca 2 år på dagtid). För oss har inte det känts som någon slags hysteri (vilket några upplever) utan det har bara blivit så för barnen har lärt sig det successivt och tagit initiativ själva (visst, pottan har stått framme och vi har berömt när det hamnat där..). Men vi har inte precis kämpat hårt med detta.

Svar på tråden Min om några veckor fyllda treåring blir aldrig blöjfri....