Min om några veckor fyllda treåring blir aldrig blöjfri....
Så känns det nu faktiskt!
Dottern fyller 3 år om några veckor och är så lång ifrån blöjfri man kan komma. Började träna potta när hon var ungefär 2,5 år. Inte för att dottern visade att hon ville utan för att vi kände att det var dags. Gick inte alls. Dottern gillade att sitta på pottan men vägrade ta av sig byxorna. Thats it! Längre än så kom vi inte. För tre månader sedan köpte vi en liten toalettring istället. Detta intresserar dottern mer och nu går hon faktiskt med på att sitta där ett litet tag utan blöja, men vi kommer ingen vart över huvud taget.
Dottern har aldrig sagt att hon vill just kissa eller bajsa. Det har aldrig hänt. Någon gång har hon sagt att hon har bajsat men det har nog bara hänt vid tre tillfällen, länge sen nu. Hon säger däremot ofta, flera gånger varje dag, att hon vill sitta på toaletten men det verkar mest bara vara roligt att klättra upp, sitta fem sekunder och sen klättra ner igen. Problemet är att hon inte verkar ha något emot att gå med bajs i blöjan. Kan göra det länge utan att ge ett knyst ifrån sig och vara hur glad som helst. Två gånger har hon bajsat på toaletten när vi fångat upp henne och satt henne där när hon krystat. En gång har hon kissat på toaletten helt självmant, men det är också ett tag sen nu.
Vi kommer verkligen ingenstans och jag börjar ärligt talat bli jätteless på att lyfta upp henne på skötbordet hela dagarna. Hon ligger där, skrattar och sparkar mot mig och min rygg värker mer och mer. Dottern är annars som vilken unge som helst, lite sen i kommunikationen men har annars ett väl utvecklat språk. Normalt för sin ålder.
Ni som har haft barn som blivit torra sent får gärna komma med tips till en allt mer ledsen mamma! Känns som alla andra barn blir "blöjfria runt tvåårsdagen heeeeeeeeeelt utan problem". Suck!!!